شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 336334

سلامت نیوز:یک هفته از ختم غائله شکارچیان میانکاله گذشته است که حالا بار دیگر زمزمه‌های حضور شکارچیان غیرمجاز در این منطقه حفاظت‌شده محیط‌زیستی شنیده می‌شود. براساس اطلاع همشهری، موج دوم حمله به میانکاله با 30شکارچی غیرمجاز نقابدار در حال تدارک است.

 موج دوم حمله شکارچیان به میانکاله

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،این‌بار جمعیتی که قرار است به‌صورت نقاب‌پوش در منطقه میانکاله اقدام به شکار گسترده پرندگان کنند، یک‌سوم شکارچیان غیرمجاز قبلی هستند که نقاب‌پوش و در قالب 100شکارچی غیرمجاز به میانکاله هجوم بردند و حتی با محیط‌بان‌ها هم درگیر شدند. منطقه میانکاله که در موج قبلی 100شکارچی غیرمجاز وارد آن شدند، بخشی از مناطق چهارگانه محیط‌زیست و پناهگاه حیات‌وحش و زیست‌کره محسوب می‌شود و حتی ورود به آن نیز باید با هماهنگی قبلی و داشتن مجوز باشد.


20بهمن‌ماه بود که خبر تجمع 100شکارچی غیرمجاز در آشوراده شنیده شد. در روزهایی که هنوز دسته‌های پرندگان مهاجر در تالاب حضور داشتند، عده‌ای اسلحه به‌دست و نقاب بر چهره تجمع و شروع به شکار پرندگان کردند و در برابر هشدار محیط‌بانان به سمت آنها نیز شلیک کردند که خوشبختانه مصدومیت جدی برجای نگذاشت.

شناسایی 30 نقابدار
سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با همشهری درباره آخرین وضعیت میانکاله و تصمیم به حضور دوباره شکارچیان غیرقانونی نقابدار در این منطقه می‌گوید: پس از بازدید میدانی و هماهنگی‌ای که میان حوزه‌های سیاسی، انتظامی و قضایی داشتیم، شورای راهبری منطقه به ریاست رئیس سازمان تشکیل جلسه داد. عالی‌ترین مسئولان منطقه حضور یافتند تا هماهنگی‌ها برای حفظ میانکاله انجام گیرد. درپی این جلسه برخورد قضایی آغاز شد و 12نفر با سلاح دستگیر شدند. پس از آن در پایان هفته گذشته فراخوان گردهمایی شکارچیان غیرقانونی بار دیگر شکل گرفت. در دور اول حدود 100نفر را جذب کرده بودند، اما در موج دوم تعداد اینها به 30نفر رسیده است. همکاران ما با اشراف امنیتی، لیدرهای این افراد را شناسایی کردند تا برخورد قضایی صورت گیرد. شوراهای تامین استان‌های مازندران و گلستان همکاری داشتند و این قول را می‌دهیم که افراد حاضر شده در چنین گردهمایی‌های غیرقانونی را دستگیر ‌کنیم.
فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: این پدیده ناراحت‌کننده شامل یک جرم مشهود است و از اهالی شهرها و روستاهای اطراف که لیدرهای این جریان را می‌شناسند، درخواست داریم با ما همکاری کنند تا این پدیده ختم به خیر شود. همچنین به افرادی که در اقدام غیرقانونی حمله به میانکاله حاضر می‌شوند، هشدار می‌دهیم که باید منتظر عواقب قانونی اقدام خود باشند.
علیرضا مزیدی، دادستان بندر ترکمن پیش‌تر اعلام کرده بود که 5نفر از لیدرهای شکارچیانی که پیش‌تر به میانکاله حمله کرده بودند، با همکاری پلیس فتا شناسایی و به دادسرا احضار شدند. در کنار این موضوع دستور توقیف شناورها و قایق‌های غیرمجاز هم صادر شد. به‌گفته مزیدی، تاکنون ۴۸پرونده برای شکارچیان متخلف تشکیل شده ‌و رأی ۲۱پرونده از این ۴۸پرونده صادر شده و در مرحله اجرای احکام قرار دارد و سایر پرونده‌ها نیز در دست بررسی است.

نتیجه 3سال ندادن مجوز
طرف دیگر غائله میانکاله، شکارچیانی هستند که 3سال است هیچ مجوزی برای شکار دریافت نکرده‌اند. حر منصوری، دیده‌بان میانکاله در گفت‌وگو با همشهری درباره شرایط موجود در میانکاله می‌گوید: مجوز شکار همواره برای نقاطی صادر می‌شود که خارج از مناطق حفاظت‌شده هستند. تعداد، نوع و روز شکار طبق این مجوزها مشخص شده تا ضوابط زیر سؤال نرود. طی 3سال اخیر به دلایل مختلف مجوزهای شکار لغو شده و برای صید و شکار قانونی هیچ شرایطی در منطقه فراهم نشده است. البته مسائلی مثل مرگ پرندگان یا بیماری‌های پرندگان و حتی کرونا مزید بر علت شده تا کانون‌های شکار که قبلا امتیازاتی برای اعضا داشتند، حالا برای شکارچیان بی‌اثر شوند. پس در شرق مازندران چیزی به اسم شکار و شکارچی قانونی نداریم، چون مجوزی نداریم. حالا یا باید همه شکار را کنار بگذارند یا شکارچی غیرقانونی شوند. هیچ تعاملی هم برای حفظ منافع این افراد و محیط‌زیست نیست.
به‌گفته منصوری، لیدرهای غیرقانونی در بستر شبکه‌های اجتماعی شکارچی را تشویق کردند که وارد عرصه‌های اینچنینی شوند و اعتراض خود را نشان دهند. به‌نظر من کار آنها به شکلی که خود را وسط تالاب در نقطه‌ای مشخص نشان دهند، چیزی جز اعتراض و نشان‌دادن اتحاد و صف‌آرایی نبوده ‌که البته این نیز اشتباه است. وی می‌گوید: این رویه غیرقانونی است که روابط محیط‌زیست و شکارچی را تخریب می‌کند و محکوم است.
دیده‌بان میانکاله تأکید می‌کند: البته یادمان نرود شکارچی‌ها نوعا افراد تحصیل‌کرده و شناخته‌شده‌ای هستند. اصلا در جوامع محلی، تفنگ دست‌گرفتن و شکاررفتن، کار قبیحی نیست اما باید تابع مقررات باشد. به همین‌خاطر از مسئولان یگان حفاظت محیط‌زیست می‌خواهیم که نرمش بیشتری نشان دهند و این مسئله را از اساس حل کنند که منفعت جوامع محلی نیز حفظ شود و کانون‌های شکار برای حمایت از شکار قانونی احیا شوند. وقتی 3سال هیچ حقی برای شکارچی قائل نشویم، شرایط به وضع کنونی میانکاله می‌رسد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha