سلامت نیوز:این روزها خبرهای خوبی از وضعیت ابتلای کادر درمان به اُمیکرون در پیک ششم به گوش نمی‌رسد. پس از استراحت چند ماهه کادر درمان در فاصله بین دو پیک پنجم و ششم بیماری بار دیگر موج مبتلایان در سیستم درمانی بحران جدیدی را ایجاد کرده به‌گونه‌ای که شیوع برق آسای سویه اُمیکرون و تاخت و تاز آن، موج ابتلا به بیماری را در بین کادر درمان در پیک ششم کرونا به‌طور قابل توجهی افزایش داده است.

افزایش ابتلای صددرصدی کادر درمان به اُمیکرون در پیک ششم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،طبق اعلام پزشکان شاغل در بخش‌های عفونی و اورژانس بیمارستان‌ها، در پیک ششم کرونا نه تنها تعداد ابتلا در کادر درمان نسبت به پیک‌های قبلی صددرصد افزایش یافته بلکه فاصله ابتلا نیز برخلاف پیک دلتا کاهش یافته است. این یعنی افزایش حجم بار ویروس در مراکز درمانی برای کادر درمان هم دردسرساز شده، از طرفی افزایش مرخصی‌های استعلاجی و کمبود نیروی انسانی منجر به کاهش کیفیت ارائه خدمات درمانی و در نهایت نارضایتی بیماران شده است.


هر اندازه که میزان مراجعات سرپایی و حتی بستری در هفته‌های اخیر بالا رفته به همان نسبت نیز آمار ابتلای روزانه کادر درمان نیز روند صعودی خود را حفظ کرده و حالا به‌دنبال افزایش درخواست مرخصی استعلاجی و خارج شدن نیروهای درمان از بخش‌های بیمارستانی، پرسنل غیر بیمار نیز فشار کار مضاعفی را متحمل شده‌اند. همچنین گزارش‌های رسیده از برخی مراکز درمانی بیانگر این واقعیت است که کمبود نیروی انسانی موجب شده رؤسای برخی مراکز درمانی مرخصی‌های استحقاقی نیروهای‌شان را لغو کنند و در بسیاری از موارد نیز نیروهایی هم که بیمار نشده‌اند 24 ساعته در بیمارستان کشیک می‌ایستند.

در این شرایط برخی متخصصان می‌گویند به‌دلیل در نظر گرفتن مرخصی استعلاجی 5 روزه برای کادر درمان، مبتلایان با علائم بیماری به مراکز درمانی برمی‌گردند چرا که مراکز درمانی برای همین مدت 5 روز نیز به‌دلیل کمبود نیروی انسانی، کادر درمان جایگزین ندارند. هر چند که به گفته شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان، شدت بیماری زایی در پیک ششم به‌دلیل کارایی بی‌نظیر واکسن‌ها به‌شدت سویه‌های قبلی نیست و پرسنل بیمار پس از یک هفته بهبودی در بخش‌ها حضور پیدا می‌کنند. به گفته وی، پرستاران و پزشکان این بار خفیف‌تر از پیک‌های قبلی مبتلا می‌شوند به‌طوری که دو،سه روز اول تب و درد عضلانی دارند و بعد بهبود پیدا می‌کنند.


فاصله ابتلای کادر درمان در پیک اُمیکرون کوتاه‌تر شده است
 دکتر شروین شکوهی از افزایش صددرصدی ابتلای کادر درمان به سویه اُمیکرون در پیک ششم کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به درگیری بالایی که اُمیکرون ایجاد می‌کند، سوش فعلی ویروس کرونا بین میزبان‌های خود تفاوتی قائل نیست یعنی همان اندازه که تعداد موارد ابتلا به‌دلیل شدت بالای سرایت ویروس در جامعه افزایش یافته به همان نسبت نیز کادر درمان هم گرفتار اُمیکرون شده‌اند و ما در بیشتر بخش‌ها با کمبود نیرو مواجه هستیم.


وی با بیان اینکه آمار ابتلای کادر درمان به اُمیکرون تصاعدی است، می‌افزاید: طبق پروتکل‌های کمیته کشوری ستاد علمی کرونا مدت زمان استعلاجی 5 روز در نظر گرفته شده، این در حالی است که حضور پرسنل آلوده به ویروس در مراکز درمانی باعث افزایش حجم ویروس در محیط و گستردگی سطح انتقال عفونت در محیط‌های درمانی می‌شود.


رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان در پاسخ به اینکه آیا میزان ابتلای کادر درمان به اُمیکرون نسبت به پیک دلتا افزایش قابل توجهی داشته است؟ عنوان می‌کند: موارد ابتلای پرستاران بخش‌های عفونی، پزشکان، بهیاران و... در پیک اُمیکرون صددرصد افزایش داشته است به گونه‌ای که کادر درمان به تعداد زیاد و با فاصله بسیار کوتاه به این سوش مبتلا شدند در حالی که در پیک‌های قبلی فاصله ابتلا به بیماری نسبت به پیک ششم طولانی‌تر بود. در همین پیک کوتاه با وجود واکسیناسیون کادر درمان درصد بسیار بالایی از پرسنل درمانی درگیر شدند، البته واکسیناسیون تعداد موارد مرگ و میر را به حداقل رسانده اما احتمال ابتلا به عفونت همچنان وجود دارد.


وی با بیان اینکه افزایش موارد ابتلای کادر درمان شاغل در بخش‌های عفونی در پیک ششم منجر به کاهش کیفیت خدمات و رسیدگی به بیماران شده است، عنوان می‌کند: وقتی در یک بخش عفونی سرپرستار، یک پرستار و دو بهیار همزمان به اُمیکرون دچار می‌شوند بالطبع رسیدگی به بیماران نیز کاهش یافته و نارضایتی از سیستم درمان زیاد می‌شود اما این مسأله قابل اجتناب نیست، با این حال با توجه به اینکه بیش از 70 درصد مردم هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، احتمال بستری افراد واکسینه شده کم شده و از طرفی تعداد بیماران بستری در پیک ششم نسبت به پیک دلتا زیاد نیست بنابراین فشار کاری زیاد به سیستم درمان تحمیل نمی‌شود.


رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان در ادامه نسبت به وضعیت مرخصی‌های استعلاجی پرسنل پزشکی دارای بیمه تأمین اجتماعی گلایه می‌کند و می‌گوید: بیمه تأمین اجتماعی در طول سال مدت زمان مرخصی استعلاجی پرسنل پزشکی را 3 روز در نظر گرفته است، از طرفی پرسنلی که مرخصی استحقاقی‌شان تمام شده در صورت افزایش مدت زمان بهبودی به بیش از 3 روز، حقوق نمی‌گیرند.


وی با بیان اینکه واکسیناسیون بی‌نظیر عمل کرده و بیماری زایی خیلی کمتر شده است، عنوان می‌کند: موارد فوتی در کادر درمان در پیک ششم بیمارستان لقمان صفر بوده و تنها یکی از همکاران ما بر اثر ابتلا به اُمیکرون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.


عواقب ابتلای بالای کادر درمان به سویه اُمیکرون در پیک ششم بیماری
افزایش تصاعدی آمار ابتلای کادر درمان به سوش اُمیکرون را دکتر حسین کرمانپور مدیر اورژانس بیمارستان سینا نیز تأیید می‌کند. وی با اشاره به قدرت انتقال چند ده برابری اُمیکرون نسبت به دلتا به «ایران» می‌گوید: تعداد ابتلا در کادر درمان و غیر درمان در پیک ششم بسیار بیشتر است. برای مثال، از بین 50 مریض مبتلا به بیماری که روزانه ویزیت می‌کنم تنها دو تا سه نفرشان تست پی‌سی‌آر می‌دهند که عمدتاً نتیجه آن برای ارائه به محل کارشان ضرورت دارد بنابراین 95درصد بیماران کرونایی تست پی‌سی‌آر نمی‌دهند این یعنی تعداد جمعیت واقعی مبتلایان با تعداد آمارهای روزانه وزارت بهداشت فاصله قابل توجهی دارد.

در خوش بینانه‌ترین حالت آمار رسمی یک دهم آمار واقعی مبتلایان به اُمیکرون است و در حال حاضر جمعیت قابل توجهی از ایرانیان مبتلا به اُمیکرون هستند که از این تعداد 95 درصدشان با درمان‌های مراقبتی و دارو در خانه درمان شده و یک تا 2 درصدشان در مراکز درمانی بستری می‌شوند. اگر این جمعیت را به کل کشور تعمیم دهیم می‌بینیم که از همان روزهای اواخر آذر و دی ماه به محض آنکه اُمیکرون وارد کشور شد بشدت کادر درمان را گرفتار کرد.


دکتر کرمانپور با بیان اینکه کادر درمان راه فراری از وضعیت موجود ندارند، عنوان می‌کند: ما با حجم گسترده‌ای از ویروس در بیمارستان روبه رو هستیم و ثابت شده هر جا حجم ویروس بیشتر باشد امکان سرایت و شدت بیماری نیز افزایش پیدا می‌کند به گونه‌ای که حتی استفاده از ماسک نیز نمی‌تواند صددرصد جلوی انتقال بیماری را در محیط‌های درمانی آلوده بگیرد.


وی با بیان اینکه کادر درمان یک‌ تا سه بار را حتماً به کرونا مبتلا شده‌اند و حالا تمام‌شان مبتلا می‌شوند، می‌گوید: شدت و سرایت این بیماری به کادر درمان بیشتر از مردم است اما نکته اینجاست که یکی از عواقب مهم ابتلای کادر درمان به اُمیکرون ابتلای خانواده‌های این افراد است یعنی با مبتلا شدن یکی از پرسنل پزشکی، سایر اعضای خانواده هم درگیر می‌شوند؛ در حالی‌ که در پیک قبلی این طور نبود.


مدیر اورژانس بیمارستان سینا، تبعات ابتلای کادر درمان به اُمیکرون را در پیک ششم به چهار دسته تقسیم می‌کند و در ادامه می‌گوید: نخست تبعات کاری؛ یعنی پرسنل یک بخش به‌دلیل مرخصی استعلاجی همکاران‌شان وظیفه دو، سه نفر را همزمان با هم انجام می‌دهند که در کیفیت ارائه خدمات و رضایت بیمار تأثیرگذار است.

دوم تبعات روحی و روانی؛ کادر درمان که در خط مقدم مقابله با بیماری هستند علاوه‌ بر افزایش مسئولیت کاری‌شان همچنین دچار مشکلات روحی نیز می‌شوند. سوم تبعات اقتصادی؛ اغلب کادر درمان مجبورند برای گذران زندگی‌شان در چند جا کار کنند، بیماری و استعلاجی باعث کاهش درآمدزایی این افراد می‌شود.

چهارم تبعات خانوادگی؛ ابتلای بالای کادر درمان به سویه اُمیکرون باعث شده احتمال ابتلا در خانواده‌های کادر درمان نیز به مراتب افزایش پیدا کند، گاهی این وضعیت برای همه خانواده‌ها یکسان نیست و ممکن است اعضای خانواده پرسنل پزشکی تازه داماد یا نوعروس با این وضعیت کنار نیامده و موجب اذیت و آزارشان شود.


وی با بیان اینکه مرخصی استعلاجی کادر درمان 5 روز است، عنوان می‌کند: برخی بیمارستان‌ها به‌دلیل کمبود نیروی انسانی نسبت به مرخصی استعلاجی کادر درمان سختگیری می‌کنند و آنها مجبورند با وجود داشتن علائم بیماری بر بالین بیماران کرونایی حاضر شوند. اینها مشکلاتی است که شاید سایر مشاغل با آنها روبه رو نمی‌شوند ولی پرسنل درمان با پیامدهای تلخی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا مواجه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha