سلامت نیوز:دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی سال هستیم و فشار کمبود نقدینگی بر تولیدکنندگان روزافزون شده است، از وزارت بهداشت، سازمانهای بیمه گر و دیگر دستگاه های مسوول خواست که پیش از پایان سال در این خصوص اقدامی عاجل صورت گیرد.

فشار روزافزون کمبود نقدینگی بر تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی/خطر تعطیلی خطوط تولید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مریم قاسمی - دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی اظهار داشت: صنعت تجهیزات پزشکی گرفتار مشکلات و معضلات زیادی است که برخی از آن ها، نفس تولیدکنندگان را به شماره انداخته است. یکی از دغدغه های ما بحث مطالباتی است که از وزارت بهداشت، سازمان های بیمه گر و سایر دستگاه های دولتی داریم و بارها و بارها راجع به آن هشدار داده ایم و گوش شنوایی برای آن پیدا نکرده ایم.

وی افزود: موضوع اساسی آن است که در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی سال هستیم و فشار کمبود نقدینگی روزافزون شده است و با وجود آنکه امسال، سال مانع زدایی از تولید نامگذاری شده بود ولی متاسفانه از این موضوع که واقعا برای فعالان اقتصادی حوزه تجهیزات پزشکی سرنوشت ساز است، گره گشایی خاصی صورت نگرفت. اگر هم توجه و عنایتی به حل این معضل شد، راهکارهایی موقت و تسکینی برای آن ارائه شد و سپس همه چیز بر مدار قبلی خود یعنی تاخیر پشت تاخیر بازگشت.

قاسمی ادامه داد: اگر تصور آن است که تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به منابع بی پایان از مواد اولیه و نیروی انسانی متصل هستند، باید یک بار برای همیشه عرض کنم که چنین تصوری نادرست است و توان و ظرفیت فعالان اقتصادی در این حوزه محدود است و نتیجه بی توجهی به این مسئله سرنوشت ساز، تعطیلی خطوط تولید است.

وی افزود: واقعیت است تعطیلی بنگاه ها و خطوط تولید، موضوع ساده و قابل جبرانی نیست، هم به لحاظ تامین کالا و هم به لحاظ حفظ زیرساخت و هم به جهت بازگشایی خطوط تولید. بنابراین بهتر است هرچه زودتر و پیش از پایان سال در این خصوص اقدام عاجلی صورت گیرد.

قاسمی ادامه داد: در این خصوص یک سوال اساسی وجود دارد که لازم است مسئولین نسبت به آن پاسخ دهند. سوال تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی آن است که ما چه کار باید کنیم تا مثل کسب و کارهای دیگر وقتی کالای خود را می فروشیم یا فاکتوری برای فروش کالا صادر می کنیم، بتوانیم پول فاکتورهای صادر شده خود را بگیریم؟ حتی اگر امروز این مطالبات را دریافت نمی کنیم، زمان دریافت وجوه صورتحساب های صادره خود را بدانیم.

وی گفت: آنچه که می خواهیم آن است که مثل سایر کسب و کارها بدانیم مطالباتمان طی چه مدت زمانی به دست ما می رسد تا بتوانیم بر اساس آن، هم استمرار تولید کالا را ادامه دهیم. ضمن اینکه هم خرید مواد اولیه را به ثمر برسانیم و هم نیروی انسانی صنعت را حفظ کنیم و هم برای تیراژ تولید برنامه ریزی داشته باشیم.

قاسمی افزود: راهکار های موقت از قبیل تخصیص و تنزیل پول یا ارائه اوراق، راهکارهای اساسی نیستند و به دلیل طولانی بودن سررسید اوراق و نرخ تنزیل اوراق نمی تواند به صورت ریشه ای و ساختاری دردی از دردهای تولیدکنندگان برطرف کند.

وی گفت: به جای اینکه تولیدکننده را وادار کنید که وام بگیرد و مقروضش کنید، صورتحساب های وی را سر موقع پرداخت کنید یا اینکه حداقل زمان پرداختش را مشخص کنید و به آن پایبند باشید تا بتواند تیراژ و برنامه های تولیدش را بر اساس آن تنظیم کند.

او افزود: راه حل معضل مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی این است که در اولین گام، مسئولین و سیاستگذاران به سه اصل باور داشته و به آنها پایبند باشند؛ اول، ضرورت شفافیت است که واقعا مهمترین جزء از یک حکمرانی خوب است. دوم ضرورت ایجاد وحدت رویه، پرهیز از سلیقه انگاری و نظم در فرآیندها است که موجب قوام کارها می شود. سوم هم اصل وجود نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت های تولیدی است. اگر مسئولین به این سه اصل اعتقاد عملی داشته باشند، می توانیم بگوییم که بخشی از اهداف اولیه از سال مانع زدایی از تولید محقق شده است.

قاسمی ادامه داد: توجه داشته باشید که راه حل معضل مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در دو قسمت قابل بررسی است. به این صورت که یکی مطالبات انباشته و خاک خورده قدیمی است و باید برای آن چاره اندیشی شود. دیگری نظم در پرداخت های فعلی و آتی است.

وی گفت: یک راه حل مناسب نیز میتواند این باشد که یک سامانه شفاف برای پرداخت ها در نظر گرفته شود. با این روش هزینه و مطالبات تولیدکنندگان در یک سامانه پرداختی مستقر شده و با ثبت فاکتور در این سامانه، هزینه پرداخت شود. در واقع مسئولین اجرایی باید به ردیف بودجه هایی که برای تجهیزات پزشکی اختصاص داده می شود، پایبند باشند و به دور از سلیقه انگاری و مبتنی بر یک رویه درست و با قوام، آن را به صورت شفاف توزیع کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha