شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 336365

سلامت نیوز: متخصص ارولوژی گفت:اگر فردی دچار خون ریزی در دستگاه ادراری است؛ یعنی ادرار خونی دارد، حتی اگر یکبار هم ادرار خونی اتفاق افتاده باشد باید حتما به پزشک مراجعه کند.

وجود خون در ادرار را جدی بگیرید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سید فرزاد علامه، متخصص ارولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  درباره «مهمترین اقدامات برای تأمین سلامت در مردان»،گفت: با توجه به اینکه دو سال با پاندمی کرونا روبرو هستیم و ممکن است مراجعات پزشکی کم شده باشد، رعایت برخی نکات توسط مردان مهم است.

وی ادامه داد:سرطان پروستات و مثانه جزء شایع ترین سرطانهاست که در کشور نیز جزء پنج سرطان اول است. باید در نظر بگیریم سرطان مثانه علامتی ندارد مگر پیشرفته شود و اگر به استخوان تهاجم کند و دردهای استخوانی بدهد یا اگر خیلی بزرگ شود ممکن است علائم ادراری و فشار به کلیه‌ها بیاورد.

این متخصص ارولوژی بیان داشت: اما در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد؛ برای همین لازم است اگر مردی در خانواده سابقه سرطان پروستات دارد حتما از 45 سالگی تحت بررسی قرار گیرد و افرادی که چنین سابقه‌ای ندارند و بالای سن 50 سالگی به پزشک مراجعه کنند و با مشاوره، آزمایشات غربالگری سرطان پروستات را انجام دهند.

علامه متذکر شد: اگر فردی دچار خون ریزی در دستگاه ادراری است؛ یعنی ادرار خونی دارد، حتی اگر یکبار هم ادرار خونی اتفاق افتاده باشد حتما باید به پزشک مراجعه کند؛ به خصوص افراد بالای 40 سالگی و افرادی که سیگار مصرف می‌کنند.

وی تصریح کرد: یا حتی افرادی که اطرافیان آنها سیگار می‌کشند و دود آن به آنها می‌رسد حتی اگر یکبار هم با دیدن خون در ادرار باید به پزشک مراجعه کنند؛ چون سرطان مثانه می‌تواند هیچ علامت دیگری نداشته باشد و صرفا با خون ریزی ادرار خود را نشان دهد؛ توصیه است که افراد بالای 40 سالگی سالی یکبار آزمایشات معمول مثل قند خون،فشارخون، اسید اوریک و ... انجام دهند.

این متخصص ارولوژی متذکر شد: اگر در ادرار خون ریزی میکروسکوپی باشد؛ یعنی فرد در ادرارش خون نبیند اما در آزمایش فرد خون باشد نیازمند بررسی دقیق است. کسانی که چاق هستند، فشار خون دارند و سیگار مصرف می‌کنند در مرز سرطان کلیه نیز قرار دارند؛ چون اینها ریز فاکتورهای شناخته شده سرطان کلیه هستند.

علامه خاطرنشان کرد: سونوگرافی دوره‌ای کمک کننده است؛ البته توصیه نداریم تا افراد به صورت دوره‌ای سونوگرافی کنند اما اگر سابقه خانوادگی دردهای پهلو و خون ریزی میکروسکوپی وجود داشته باشد حتما باید سونوگرافی  انجام شود تا وضعیت مسیر کلیه،مثانه و حالب کنترل شود.

وی درباره «سنگ‌های سیستم ادراری» گفت: ممکن است سنگ‌ها در کلیه باشد اما فرد به علت کرونا به پزشک مراجعه نکند؛ در حالی که اگر از یک اندازه بزرگتر باشند کم کم می‌توانند منجر به تخریب بافت کلیه  و کم کاری کلیه شوند؛ در نتیجه به تعویق انداختن درمان آن فرد را متضرر می‌کند.

این متخصص ارولوژی اظهار داشت: سنگ‌هایی که در حالب گیر کرده و باعث درد شدید می‌شوند معمولا چون اورژانسی پیش می‌آید فرد به پزشک مراجعه دارد و درمان انجام می‌شود؛ اما سنگ‌هایی که در کلیه هستند اگر خیلی کوچک بوده و تعدادشان کم باشد معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

علامه متذکر شد:رژیم‌های پیشگیرانه و داروهایی وجود دارد که جلوی بزرگ شدن را می‌گیرد، اما سنگهای بزرگتر می‌توانند باعث عفونت کلیه و فشار خون شوند؛ در نتیجه توصیه می‌کنیم افراد به پزشک مراجعه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha