تنبلی و کیست تخمدان جزء بیماری‌های شایع در زنان است که با برخی علائم بالینی مشخص می گردد. از آنجا که این بیماری ممکن است مشکلات زیادی را برای بانوان ایجاد کند، برای اینکه به شکل بهتری با روش ‌های درمانی آن آشنا شوید لازم است تا از متخصص زنان کمک بگیرید. چرا که درمان این بیماری می ‌تواند از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری نماید.

تنبلی و کیست تخمدان و روش های درمان آن

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان یک بیماری زنانه است که اغلب افراد نام آن را شنیده اند و از آنجایی که این بیماری نسبتا در بین بانوان شایع و برای افراد مشکلات زیادی را ایجاد می کند به همین جهت لازم است تا برای درمان هرچه سریعتر آن اقدام شود.

تنبلی تخمدان در واقع همان تخمدان پلی کیستیک است که اصولاً به شکل ژنتیکی در فرد ایجاد می‌ شود. در هر بار سیکل تخمک گذاری به صورت ماهانه حدود 6 فولیکول رشد می کنند؛ اما در نهایت یکی از این فولیکول‌ ها کامل شده و پس از رشد کافی با تولید فاکتورهای مهارکننده رشد سایر فولیکول های اطراف خود را از بین می ‌برد و سبب کوچک ماندن آنها می شود.

در افرادی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند فولیکول ها رشد می کنند اما تخمک گذاری انجام نمی شود و این اتفاق به دلیل عملکرد نادرست فولیکول ها و فاکتورهای مهار کننده آنها به وجود می آید.

علائم تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یکی از بیماری های شایع در زنان است که اولین نشانه های آن در زمان قاعدگی در دوران بلوغ دیده می شود. گاهی اوقات این عارضه بعد از طی شدن دوره بلوغ دختران نیز بروز می کند، با افزایش سن و افزایش وزن برخی از علائم و نشانه های تنبلی تخمدان به شکل رشد موهای زائد مشخص می گردد.

برخی از علائم تنبلی تخمدان که با حداقل دیدن دو مورد از آن به صورت همزمان لازم است که به پزشک مراجعه کنید، عبارتند از:

پریودهای نامنظم

چرخه قاعدگی نظم خاصی دارد و بر هم خوردن این نظم جزء شایعترین علامت های تنبلی تخمدان است.

آندروژن اضافی

آندروژن به افزایش سطح هورمون های مردانه در بدن می ‌گویند که منجر به وجود آمدن موهای زائد در صورت و گاهی اوقات آکنه شدید می گردد.

تخمدانهای پلی کیستیک

بزرگ شدن تخمدان ها به علت فولیکول های درون آنها موجب می شود تا عملکرد تخمدان به صورت منظم انجام نگیرد.

برخی از نشانه هایی که در بدن فرد به وجود می آید و با توجه به آنها می ‌تواند پی به تنبلی تخمدان ببرد، شامل موارد ذیل است:

  • تغییرات در خلق و خو
  • مشکلات بارداری و تخمک گذاری مرتب
  • کسالت و سستی و مشکلات خواب
  • ریزش مو به همراه پوست چرب
  • گرفتگی و سردرد شدید
  • خشکی واژن و کاهش میل جنسی

تنبلی و کیست تخمدان و روش های درمان آن

روش های درمان تنبلی تخمدان

برای درمان تنبلی تخمدان راه حل های مختلفی پیشنهاد می شود که نیاز است تا با دکتر زنان زایمان مشورت کرده و بهترین روش را متناسب با بیماری خود انتخاب کنید.

در اینجا به چند روش مهم برای درمان تنبلی تخمدان اشاره می‌ کنیم:

دارو درمانی

مجموعه ای از داروهای مختلف مانند داروهای جلوگیری از بارداری مانند قرص ال دی برای تنظیم سیکل های قاعدگی رایج و مؤثر است و لازم است که طبق دستور پزشک دارو را از روز پنجم قاعدگی به مدت بیست و یک شب به طور مرتب استفاده کنید.

عمل جراحی

عمل جراحی را زمانی انجام می ‌دهند که بیمار قصد باروری داشته و داروها در درمان اثر ندارند. به همین جهت برای پیشگیری از آسیب بیشتر به تخمدان ها باید از انواع عمل های جراحی استفاده شود. شیوه های عمل جراحی نیز با توجه به نوع مشکل تفاوت پیدا می کند و می توان با یک سوزن کوچک با جریان بار الکتریکی استفاده کرد یا با برش بر روی شکم عمل جراحی را انجام داد.

کیست تخمدان چیست و چه علائمی دارد؟

افرادی که دچار کیست تخمدان می شوند، تخمک در آنها کامل شده اما به داخل رحم پرتاب نمی شود.

اغلب مواقع کیست تخمدان خود به خود یا بر اثر مصرف قرص در طی مدت ۶ تا ۸ هفته از بین می رود و معمولاً کیست ها بدون علامت هستند. اما برخی مواقع کیست ها دردناک شده و قاعدگی‌ های سخت ایجاد می کنند. علائم کیست تخمدان زمانی بروز می کند که کیست بیش از حد بزرگ باشد.

برخی از علائم نادر کیست تخمدان عبارتند از:

  • درد در ناحیه لگن
  • وجود درد خفیف در ناحیه کمر و ران
  • مسدود شدن مثانه یا روده
  • احساس درد در طول رابطه جنسی
  • بالا رفتن غیر قابل توجه وزن
  • داشتن خونریزی های غیر طبیعی واژینال
  • حساس شدن نوک سینه ها

تنبلی و کیست تخمدان و روش های درمان آن

درمان کیست تخمدان

در صورتی که کیست تخمدان به وجود آمده و به خودی خود از بین نرود یا بزرگتر شود، لازم است که با کمک متخصص زنان اقدام به بررسی کیست نمایید.

چرا که کیست ها در چندین نمونه مختلف بروز می ‌کند و هر کدام از آنها ممکن است مشکلات خاصی را به وجود آورده و راه درمانی متفاوتی دارند.

کیست‌های بدخیم، سرطانی هستند. این نوع کیست‌ها باید سریع تشخیص داده شوند و درمان شوند تا مشکل وخیمی ایجاد نکنند. متاسفانه این نوع کیست دیر علائم نشان می‌دهد و زود تشخیص داده نمی‌شود. معمولا بیماران به دلایل گوارشی یا سایر بیماری‌ها به پزشک مراجعه می‌کنند و متوجه سرطان تخمدان می‌شوند اما این زمانی اتفاق می‌افتد که سرطان پیشرفت کرده و به بافت‌های اطراف متاستاز کرده است.

پس از مشخص شدن نوع کیست، پزشک با توجه به شرایط هر بیمار از راه های درمانی مختلفی استفاده می کند، مانند:

درمان دارویی

استفاده کردن از داروهای مختلف مانند داروهای ضد بارداری در طی دوره خاص می ‌تواند از رشد کیست جلوگیری کرده و حتی تأثیر زیادی بر رفع و درمان آن بگذارد.

درمان با لاپاراسکوپی

در صورتی که اندازه ی کیست کوچک است اما نتیجه آزمایش ها و عکسبرداری ها نشان دهنده خطر ابتلا به سرطان باشند، پزشک با عمل لاپاراسکوپی اقدام به خارج کردن کیست می کند. روند این جراحی بسیار ظریف بوده و با یک برش کوچک در نزدیک ناف صورت می ‌گیرد.

لاپاراتومی

در صورتی که ابعاد کیست بزرگ باشد و مشکلات زیادی را به وجود بیاورد، باید از شکم خارج گردد. در این درمان ابتدا از کیست نمونه برداری شده و در صورتی که کیست سرطان زا تشخیص داده شود، با استفاده از عمل هیسترکتومی رحم و تخمدان ها هم به طور کامل خارج می گردد.

توجه داشته باشید که برای هر کدام از مشکلاتی که در ناحیه تناسلی بانوان به وجود می آید بهتر است تا از متخصص زنان در این زمینه کمک بگیرید. چرا که این اندام بسیار حساس بوده و در صورت به تعویق انداختن درمان مشکلات بیشتری برای فرد به وجود می ‌آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha