سلامت نیوز: هنگامی که مینای دندان فرسوده شود ، عاج زیرین (که زرد رنگ تر از حد معمول است) را در معرض دید قرار می دهد و ممکن است باعث شود حساسیت دندانی را تجربه کنید.

خوردن آبلیمو به صورت ناشتا چه خطری برای دندان دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسکانیوز، معمولا بسیاری از افراد صبح ناشتا، آب گرم و لیموترش می نوشند زیرا به پاکسازی و سم زدایی دستگاه گوارش ، تحریک آنزیم های گوارشی ، هضم صحیح ، دریافت ویتامینC و حتی شاید به کاهش وزن کمک می کند . اما آیا می دانید که آبلیمو می تواند به دندان آسیب برساند؟!

هنگامی که مینای دندان فرسوده شود ، عاج زیرین (که زرد رنگ تر از حد معمول است) را در معرض دید قرار می دهد و ممکن است باعث شود حساسیت دندانی را تجربه کنید.

مصرف غذا ها و نوشیدنی های اسیدی اصلی ترین علت فرسایش مینای دندان هستند. مینای دندان سخت ترین ماده معدنی موجود در بدن انسان است. این ماده سطح خارجی هر دندان را پوشش داده و از مواد معدنی ساخته شده که عمده این مواد هیدروکسی آپاتیت است.

اسید ، مینای دندان را در خود حل کرده و در طول زمان سبب فرسایش آن می شود بدین ترتیب دندان بدون لایه ی اصلی محافظ، آسیب پذیر خواهد شد. احساس درد هنگام لمس دندان ها با زبان می تواند یکی از نشانه های فرسایش مینای دندان باشد. ممکن است دندان های شما تو رفته و زردتر به نظر برسند.

چنانچه در مطالب قبلی بخش سلامت نمناک گفته شد دمای آب نیز می تواند تاثیری در آب لیمو ایجاد کند. سرعت واکنش های شیمیایی با درجه حرارت افزایش می یابد و بنابراین فرسایش در دماهای بالاتر شدیدتر خواهد بود.

چگونه می توان آب لیمو را بدون خراب کردن دندان ها نوشید؟

برای نوشیدن آب لیمو از نی استفاده کنید
نوشیدن آب لیمو از طریق نی می تواند خطر بیشتر فرسایش را کاهش دهد زیرا استفاده از نی باعث می شود تا مایعات از دندان دور شوند.

پس از نوشیدن آب لیمو دهانتان را بشویید
پس از نوشیدن آب لیمو فوراً دهان خود را با آب بشویید. با این کار اسیدی که ممکن است روی سطح دندان باقی مانده باشد از بین می رود و همچنین باعث کاهش اسیدیته بزاق دهان می شود.

شستن دهان

پس از نوشیدن آب لیمو آدامسی فاقد قند بجوید
پس از نوشیدن آب لیمو آدامسی فاقد قند بجوید زیرا این امر به شما در تولید بزاق بیشتر کمک کرده و میزان اسیدیته در دهان را خنثی می کند.

بلافاصله پس از نوشیدن آب لیمو مسواک نزنید

حداقل ۳۰ دقیقه پس از نوشیدن آب لیمو دندان خود را مسواک نزنید زیرا باعث منتشر شدن اسید آب لیمو در دهان میشود و با فشار مسواک بر دندان ها مینای دندان آسیب می بیند پس تا یک ساعت پس از مصرف آب لیمو مسواک نزنید و با جویدن یک تکه آدامس یا خوردن یک عدد خیار تعادل مواد را به دهان خود بازگردانید. سپس برای مسواک زدن از یک مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید ( وجود فلوراید مینای دندان را سفت می کند) .

آبلیمو را با آب سرد بخورید

از آب سرد استفاده کنید زیرا آب گرم حلال بهتری بوده و اسید های موجود در یک نوشیدنی آب لیمو داغ بیشتر در دسترس مینای دندان هستند. از ریختن آبلیمو در چای داغ و ...بپرهیزید.
لیوان خود را بزرگ تر کنید ، نیمی از آب لیمو را در۲۵۰ میلی لیتر آب حل کنید. اگر چه ممکن است مهارکننده بنظر برسد اما لیوانی بلند تر با آب بیشتر، اسید سیتریک لیمو را رقیق کرده و به همان اندازه موثر است و مزایایی برای سلامتی شما خواهد داشت.
آب سرد

از روغن گیاهی لیمو استفاده کنید

 به جای آب لیمو ، از دو قطره روغن گیاهی لیمو استفاده کنید.

آب لیمو را همراه سالاد مصرف کنید
بهتر است آب لیمو را همراه سالاد مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha