سلامت نیوز: علی‌رغم انتظارات، شرایط دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته بسیار بدتر شده و با توجه به کاهش بارندگی هم اکنون در شرایط ناگواری قرار گرفته است.

اوضاع دریاچه ارومیه از سال قبل هم بدتر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، بنا به آخرین آمارهای منتشره توسط وزارت نیرو، تراز آب دریاچه ارومیه در روز ۲۲ بهمن‌ماه، ۱۲۷۰.۷۱ بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۲ سانتی‌متر کاهش یافته با این حال  نسبت به نخستین روز سال آبی "یک مهر ۱۴۰۰" تنها ۶ سانتی‌متر افزایش یافته است.

وسعت آب دریاچه نیز با ۱۲۹۵ کیلومترمربع کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۳۰۱ کیلومترمربع افزایش نسبت به روز نخست مهرماه امسال به ۲۳۲۸ کیلومترمربع رسیده است.

همچنین حجم آب موجود این پیکره آبی به ۲.۹۲ میلیارد مترمکعب رسیده است که ۲.۰۳ میلیارد متر مکعب در طی یک سال کمتر شده است و تنها ۱۹۰ میلیون مترمکعب نسبت به آغاز سال آبی ((مهر ۱۴۰۰)) افزایش یافته است.

این درحالیست که دریاچه ارومیه نسبت به تراز اکولوژیک خود ۳.۳۹ متر، نسبت به وسعت اکولوژیک خود ۲۳۰۷ کیلومتر مربع و نسبت به حجم آب اکولوژیک خود ۱۲.۵۸ میلیارد مترمکعب فاصله دارد.

ادامه این روند و سرعت کاهش تراز و وسعت و حجم آب دریاچه، گمانه‌زنی‌های خشکی کامل این دریاچه را با بی‌بارشی‌های اخیر ایجاد کرده است و این دریاچه نیازمند توجه جدی برای احیا با راه‌حل‌های تکمیلیست.

گفتنی است، علی رغم وعده‌های انجام شده طرح انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه که پائیز امسال با عنوان خبر خوش پایان عملیات حفاری آن اعلام شد، خبری از آغاز انتقال آب به دریاچه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha