سلامت نیوز: کاهش شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی و موارد ابتلا و بستری و فوتی‌های کرونا در کشور حاکی از خروج آهسته و آرام از خیز ششم است و در عین حال در پیش بودن سفرهای نوروزی به نگرانی‌ها دامن می‌زند.

خروج آرام از موج ششم کرونا/واکسن نزده‌ها شتاب کنند

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، خیز ششم کرونا که به واسطه شیوع سویه اومیکرون در کشور شکل گرفت، تقریبا در حال فروکش کردن است. تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی از ۱۸۴ شهر در هفته قبل به ۱۴۸ شهر در این هفته کاهش یافته و وضعیت کرونا کمی بهتر از هفته‌های قبل شده است.

در عین حال بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، ۱۹۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۳ شهر در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.

خروج آرام از موج ششم کرونا/واکسن نزده‌ها شتاب کنند
نقشه کرونایی کشور تا ۱۳ اسفند ۱۴۰۰

سفرهای نوروزی به شرط پروتکل‌های بهداشتی

در همین شرایط که خیز ششم کرونا در حال فروکش کردن است، ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب کرده که حضور در گردهمایی‌ها و جشن‌ها، رفتن به مسافرت و حضور در کاروان‌های راهیان نور به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق ۳ دوز واکسن امکان پذیر است.

سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری در جلسه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه گفت: به روال هر سال در ایام و اعیاد پیش‌رو اجتماعات و گردهمایی‌هایی داریم که با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا، ستاد ملی کرونا با برگزاری این مراسم‌ها با رعایت اصول و فاصله بهداشتی و زدن ماسک مخالفتی ندارد.
 
رییس جمهوری افزود: اولویت برای مسافرت و نیز حضور افراد در کاروان‌های راهیان نور نیز تزریق ۳ دوز واکسن است. البته برابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، اگر کسی دوز سوم واکسن را تزریق نکرد نیز می‌تواند با ارائه نتیجه منفی آزمایش کرونا از خدمات اجتماعی استفاده کرده یا در گردهمایی‌ها حضور یابد و به سفر برود.

سیر کرونا نزولی است

نزولی شدن وضعیت کرونا در کشور می‌تواند به دلیل واردات و تزریق مناسب واکسن در ماه‌های گذشته و همچنین وضعیت خود ویروس جهش یافته اومیکرون تلقی شود. هرچند خیز اخیر کرونا در بسیاری از کشورها فروکش کرده و در ایران نیز به همین نسبت و با کمی تاخیر در شروع و پایان، در شاخه نزولی قرار گرفته است.

در هفته آخر بهمن ماه ۱۴۰۰ روند نزولی بیماران سرپایی کرونا ادامه داشته و به شناسایی ۷۵ هزار و ۸۰۸ مبتلا رسیده است.

خروج آرام از موج ششم کرونا/واکسن نزده‌ها شتاب کنند
روند بیماران سرپایی در هفته اول اسفند ۱۴۰۰

روند بیماران بستری و فوتی‌های کووید ۱۹ نیز در هفته اول اسفند ماه ۱۴۰۰ به طور میانگین در کل کشور کاهشی بوده و به بستری ۱۴ هزار و ۵۹ نفر و فوت هزار و ۵۶۳ نفر رسیده است. با توجه به این روند کاهشی، خروج از موج ششم کرونا قابل تصور است.

البته فوتی‌های کرونا همچنان در اکثر استان‌های کشور روندی افزایشی داشته و در برخی استان‌ها از جمله تهران، کرمان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی نیز افزایش بارز فوتی‌ها را در هفته اخیر شاهد بودیم.

خروج آرام از موج ششم کرونا/واکسن نزده‌ها شتاب کنند
روند بستری و فوتی‌های کرونا در هفته اول اسفند ماه ۱۴۰۰

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد سیر نزولی بیماری کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: موج ششم کرونا در کشور، تعداد زیادی از مردم را گرفتار بیماری کرد. بر خلاف خیلی از کشورها، تعداد قابل توجهی از مردم کشورمان واکسن کرونا را تزریق کرده بودند و محدودیت‌های سخت گذشته اعمال نشد، اما تزریق واکسن کرونا به مردم کمک کرد و سیر بیماری در کشور نزولی است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون به طور قابل توجهی از شدت بیماری و مرگ و میر بیماران کرونایی جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون در حجم گسترده به همراه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی عواملی بوده که باعث شده شهرهای با وضعیت قرمز در هفته‌های گذشته در کشور کاهش یابد.

واکسن نزده‌ها شتاب کنند

سفرهای نوروزی از طرفی منوط به تزریق ۳ دوز واکسن کرونا شده و از طرف دیگر، برخی هنوز دوز دوم یا سوم را تزریق نکرده‌اند. این در حالی است که معجزه واکسیناسیون در خیز ششم کرونا به وضوح مشخص شد.

پیام طبرسی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این زمینه اظهار کرد: واکسیناسیون موجب شد کرونا فروکش کند. این شرایط مرهون واکسیناسیون است. کسانی که واکسن نزدند، حتما واکسن بزنند. نیازی به دوز چهارم واکسن کرونا هم نیست و ۳ دوز واکسن کرونا کافی است.

وی ادامه داد: دو هفته گذشته آمار ابتلا به کرونا کاهش یافته و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و شرایط به نقشه قبلی برگردد.

طبرسی گفت: واکسن یک نفع فردی دارد و کسی که واکسینه شده است اگر کرونا بگیرد، شدید نیست و موجب مرگ نمی‌شود؛ مگر این‌که در گروه خاصی باشد. همچنین واکسن یک نفع جمعی دارد و وقتی افراد واکسن می‌زنند اگر کرونا هم بگیرند کمتر به دیگران منتقل می‌کنند.

حواس‌مان به نوروز باشد

هرچند وقوع خیز ششم کرونا به واسطه رخداد زودتر آن در کشورهای اروپایی قابل پیش بینی بود و می‌شد برخی محدودیت‌ها را اعمال یا روند تزریق واکسن کرونا را به واسطه ترغیب و اقناع جامعه تسریع کرد، اما این خیز در کشور ما نیز اتفاق افتاد و حالا در آستانه عید نوروز ۱۴۰۱ در شاخه نزولی خیز ششم قرار گرفتیم.

نکته قابل تامل این‌که خیز چهارم کرونا در نوروز ۱۴۰۰ اتفاق افتاد. زمانی که کشور در ساحل آرامش کرونا بود و البته مانند زمان حاضر، تزریق واکسن در دوزهای اول و دوم به هیچ عنوان قابل اتکا نبود. ولی بی توجهی و سفرهای نوروزی توانست به سرعت وضعیت نقشه کرونایی کشور را قرمز و نارنجی کند و این روند تقریبا تا خرداد ماه امسال ادامه پیدا کرده بود.

بنابراین اگر از چرخش ویروس کرونا در ایام نوروز غفلت شود و جامعه بیخیال رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود، می‌توان انتظار خیز دیگری را چسبیده به خیز ششم و پس از سفرهای نوروزی انتظار داشت. هرچند پس از تعطیلات نوروز، ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و این ماه فرصت مناسبی برای مدیریت شرایط خواهد بود. با این حال نباید از چرخش ویروس کرونا غفلت کرد و توجه به تزریق دوز سوم واکسن کرونا از هر اقدام دیگری مهم‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha