سلامت نیوز: استاندار خوزستان از پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دائمی برای پیگیری موضوع ریزگردها در وزارت امورخارجه خبر داد

 ریزگردها به 8 استان هجوم آوردند/ آلودگی در خوزستان، 74برابر حد مجاز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، ریزگردهای وارد شده از کشور عراق، اردن و سوریه روز گذشته (جمعه 13اسفند) هوای لرستان، کرمانشاه، اصفهان، ایلام، همدان، مرکزی، کردستان و خوزستان را تحت‌تأثیر قرار داد به طوری که علاوه بر کاهش کیفیت هوا و دید افقی، پرواز فرودگاه‌های دزفول، اهواز و کرمانشاه را لغو کرد.


مردم 8  استان نوار غربی کشور از صبح دیروز در شرایطی شاهد گردوغبار غلیظ بودند که در برخی استان‌ها از جمله تهران، قزوین، آذربایجان شرقی و خراسان‌ها وزش شدید باد و برخی استان‌های نیمه شمالی هم بارش باران و رگبار را شاهد بودیم.

آلودگی در خوزستان، 74برابر حد مجاز
از میان استان‌های درگیر با ریزگرد، خوزستان اوضاع وخیم‌تری داشت به طوری که مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان صبح دیروز در اطلاعیه‌ای نسبت به ورود گرد و خاک به این استان با منشأ کشور عراق هشدار سطح نارنجی صادر کرد و اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان از وقوع گرد و غبار شدید در ۱۱شهرستان این استان خبر داد.

میزان گرد و غبار دیروز در ماهشهر 6388میکروگرم بر مترمکعب، بندر امام خمینی (ره) 6081میکروگرم بر مترمکعب، خرمشهر 5607میکروگرم بر مترمکعب، اهواز 5هزار میکروگرم بر مترمکعب و شادگان 5248میکروگرم بر مترمکعب اعلام شد. همچنین این میزان در آبادان 4847میکروگرم بر مترمکعب، سوسنگرد 2835میکروگرم بر مترمکعب، رامشیر 2327میکروگرم بر مترمکعب، شوش 2540میکروگرم بر مترمکعب، شوشتر 1028میکروگرم بر مترمکعب و اندیمشک ۳۵۶میکروگرم بر مترمکعب ثبت شد.
حد مجاز غبار در هوا ۱۵۰میکروگرم بر مترمکعب است و بر همین اساس، آلودگی هوا در خرمشهر به 54برابر حد مجاز و در آبادان و شادگان به 74برابر حد مجاز رسید و اهواز، سوسنگرد، بندر امام‌(ره) و شوش هم درجات مختلفی از آلودگی را در اثر این پدیده تجربه کردند.اداره کل هواشناسی خوزستان منشاء این توده گرد و غبار را کشور عراق اعلام و پیش بینی کرد کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا تا اواخر وقت امروز، شنبه ادامه دارد.

‌آلودگی در ایلام، 40برابر حد مجاز
در ایلام هم اوضاع بهتر از خوزستان نیست به‌طوری که طبق اعلام احسان احمدی‌نژاد، کارشناس پیش‌بینی هواشناسی استان این توده، همه شهرها را در برگرفته است. آلودگی 40برابر حد مجاز در ایلام، دید افقی را در ایلام و ایوان به یک‌هزار متر، مهران و سرابله ۱۰۰متر، لومار ۳۰۰متر و مهران ۵۰۰متر رساند و در آبدانان، دهلران، دره شهر و بدره کاهش داده است.  غلامرضا ابدالی، مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام در این باره می‌گوید: میزان آلودگی در شهرستان‌های سیروان و چرداول به ۵۱ و  ایوان و مهران ۱۳برابر حد مجاز رسید.

بحران ریزگرد در نوار غربی
گردوغبار وارد شده به کشور در کنار ایلام و خوزستان، هوای کردستان و کرمانشاه را در نوار غربی تحت ‌تأثیر قرار داد. به گفته سرپرست محیط‌زیست کرمانشاه، شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا برای شهر کرمانشاه و تعدادی دیگر از شهرهای استان وضعیت بحرانی پیدا کرد. احد جلیلیان با بیان اینکه روند این آلایندگی در استان کاهشی است به همشهری می‌گوید: 9ایستگاه کنترل کیفیت هوا در استان وضعیت را رصد کرده‌اند و با توجه به آنچه از این ایستگاه‏ها اعلام شده آماده‎باش برای شرایط اضطرار در استان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه کرمانشاه کانون گردوغبار نیست، می‌گوید: وضعیت کنونی استان ناشی از وزش باد از سوی عراق است و کرمانشاه به دلیل داشتن 370کیلومتر مرز مشترک با این کشور تحت تاثیر شرایط آب‎وهوایی این کشور قرار می‎گیرد.
اقبال حمیدی، معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست کردستان هم هوای 7شهرستان بانه، سقز، سنندج، کامیاران، مریوان، دیواندره و سروآباد را بحرانی اعلام کرد. دیگر استان‌های نوار غربی نیز هشدارهایی را در این باره صادر کردند.

    اغلب استان‌های درگیر با پدیده ریزگرد از اواخر وقت دیروز یا ساعت‌های ابتدایی امروز شاهد افزایش کیفیت هوا بودند.  با وجود این به دلیل برخی پیش‌بینی‌ها درباره ماندگاری گردو غبار جلسه‌های مدیریت بحران در برخی از استان‌ها تشکیل شده است. ‌


دبیرخانه‌ای برای ریزگردهای خارجی
بخشی از ریزگردها منشا داخلی دارند و بخشی هم منشا خارجی. استاندار خوزستان با بیان اینکه طی سال‌های گذشته به ویژه 2سال اخیر اقدامات زیادی برای کاهش ریزگردهای داخلی انجام شده است به همشهری می‌گوید: این اقدامات تاثیر نسبی داشته، اما همچنان جای کار وجود دارد.  صادق خلیلیان درباره ریزگردهای خارجی نیز توضیح می‌دهد: در برنامه خود به هیات دولت پیشنهاد دادم یک دبیرخانه دائمی برای پیگیری موضوع ریزگردهای خارجی در وزارت امور خارجه تشکیل شود. در حال حاضر پیگیر تشکیل این دبیرخانه هستیم و قطعا همه استان‌های تحت‌تاثیر در این دبیرخانه نماینده‌ای خواهند داشت. او تاکید می‌کند محیط زیست، وزارت امور خارجه و جهاد کشاورزی اعضای اصلی این کمیته خواهند بود، اما نقش و محور اصلی با وزارت امور خارجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha