سلامت نیوز:هر ساله از تاریخ ۶ تا ۱۲ مارس "هفته جهانی آب سیاه" به منظور افزایش آگاهی در مورد این بیماری چشمی گرامی داشته می شود.

بیماری های شایعی که خطر ابتلا به آب سیاه را تشدید می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، آب سیاه یا "گلوکوم" یک بیماری چشمی است که می تواند به عصب بینایی افراد آسیب برساند. عصب بینایی اطلاعات بصری را از چشم ها به مغز می رساند.

آب سیاه معمولاً در نتیجه فشار بالای غیرعادی در داخل کره چشم ایجاد می شود و با گذشت زمان نیز افزایش فشار می تواند به بافت عصب بینایی چشم صدمه بزند که ممکن است منجر به ضعف بینایی یا حتی نابینایی شود.

اگر آب سیاه زود تشخیص داده شود ممکن است بتوان از کاهش بیشتر بینایی در افراد مبتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

به گزارش "هِلث لاین" در ادامه به بررسی ارتباط بین دیابت که یکی از شایع ترین بیماری های عصر حاضر است با بروز آب سیاه و سایر بیماری های چشمی خواهیم پرداخت.

آیا دیابت می تواند خطر ابتلا به آب سیاه را افزایش دهد؟

"رتینوپاتی دیابتی" که یکی از عوارض دیابت و شایع ترین نوع بیماری چشمی مرتبط با دیابت است، می تواند خطر ابتلا به آب سیاه را افزایش دهد.

رتینوپاتی دیابتی معمولاً افرادی را که برای مدت طولانی به دیابت مبتلا بوده اند تحت تاثیر قرار می دهد.

خطر مصرف زیاد کافئین برای سلامت چشم‌ها

تاثیر نوعی داروی دیابت در پیشگیری از عارضه گلوکوم

خطر ابتلا به این عارضه چشمی با عواملی چون "سن"، "قند خون کنترل نشده" و "فشار خون بالا" تشدید می شود.

آیا دیابت می تواند خطر ابتلا به سایر مشکلات چشمی را افزایش دهد؟

با توجه به اینکه دیابت چقدر کنترل شده و همچنین سایر عوامل، ممکن است افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلا به سایر مشکلات چشمی هم باشند.

افزایش کوتاه مدت قند خون می تواند باعث تاری دید موقت شود که احتمالا در صورت تثبیت قند خون این عارضه نیز از بین خواهد رفت. با این حال افزایش طولانی مدت قند خون می تواند به رگ های خونی چشم آسیب رسانده و منجر به ایجاد مشکلات زیر شود:

* ورم ماکولای دیابتی

در افراد دیابتی نشت خون یا مایع از عروق غیرطبیعی در ناحیه ماکولا (یا لکه زرد، ناحیه ای در مرکز شبکیه چشم) باعث کاهش دید مرکزی می شود. این عارضه باعث ایجاد تورم در "لکه زرد" یا "ماکولا" می شود که می تواند باعث از دست دادن نسبی بینایی یا حتی نابینایی شود. 

* آب مروارید

افراد مبتلا به دیابت ممکن است در میانگین سنی ​​زودتری نسبت به افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، دچار آب مروارید شوند. کارشناسان سلامت فکر می کنند علت این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که سطح قند خون بالا می تواند باعث ایجاد رسوب روی عدسی چشم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha