سلامت نیوز:با نزدیک شدن به فصل بهار و شروع بارندگی‌های ناگهانی، مردم لرستان نگران طغیان رودخانه کشکان هستند؛ رودخانه‌ای که طغیان آن منجر به شکل گرفتن عظیم‌ترین سیل کشور در سال 1398 شد.

مهار رودخانه وحشی لرستان با لایروبی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،عدم تکمیل دیواره‌های حفاظتی کشکان در شهرهای پلدختر و معمولان در کنار روند کند لایروبی این رودخانه بر نگرانی مردم لرستان دامان زده است. این در حالی است که پرونده سیل سال 98 لرستان هنوز بسته نشده و  بازه زمانی جبران خسارت‌های این سیل آن‌قدر طولانی شده که ماجرای ترمیم این خسارت ها به دولت سیزدهم رسید و در جریان سفر رئیس‌جمهور به لرستان اعتبار 150 میلیارد تومانی برای تکمیل دیواره‌های ساحلی شهرهای پلدختر و معمولان مصوب شد.


در جریان سیلاب ۹۸ بیشترین خسارت‌ها ناشی از ورود حجم بالای سیلاب به درون شهرها بود که منجر به تخریب منازل، خسارت به جاده‌ها و اراضی شد. به‌ دنبال این مسأله ساخت دیواره ساحلی شهرهای پلدختر و معمولان در دستور کار قرار گرفت اما با وجود گذشت حدود 3 سال از وقوع سیلاب، تکمیل دیواره‌های حفاظتی معمولان و پلدختر به دلیل کمبود اعتبار رها شده و مردم این منطقه با شروع فصل بارندگی‌ها دوباره در هراس سیلاب و خسارت‌های ناشی از آن هستند. از سوی دیگر لایروبی رودخانه خروشان کشکان به کندی صورت می‌گیرد.


 اختصاص 150 میلیارد تومان برای تکمیل دیواره‌های ساحلی پلدختر و معمولان
«حسن رضاییان» فرماندار پلدختر گفت: تاکنون 2هزار و 580 متراز دیواره حفاظتی پلدختر ساخته شده است. این دیواره که با هدف حفاظت شهر پلدختر از سیلاب‌های احتمالی رودخانه کشکان ساخته شده، حدود 10 متر ارتفاع دارد که برای ساخت آن تاکنون 330 میلیارد تومان هزینه شده است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا این دیواره پس از گذشت حدود سه سال هنوز تکمیل نشده، توضیح داد: نمی‌توان گفت کار کند پیش رفته زیرا حجم کار در بازه زمانی‌ای که داشتیم زیاد بود ولی کمبود اعتبارات سبب شده هنوز کار ساخت حدود 850 تا 900 متر از دیواره حفاظتی باقی بماند.


وی با تأکید بر اینکه تکمیل دیواره ساحلی شهر پلدختر از مطالبات مردم این شهر است، خاطرنشان کرد: به همین جهت در سفر رئیس جمهور به لرستان و با توجه دولت به رفع دغدغه مردم شهرهای معمولان و پلدختر 150 میلیارد تومان برای تکمیل دیواره حفاظتی شهر پلدختر که بتنی است و دایک حفاظتی معمولان که سنگی است، اختصاص یافت. رضاییان وعده داد که با تزریق این میزان اعتبار، کارتکمیل این دیواره‌های حفاظتی در سال 1401 به پایان برسد.


وی افزود: دیواره حفاظتی گلزار شهدای شهر معمولان نیز که از دغدغه‌های خانواده‌های شهداست نیز در حال ساخت است. فرماندار پلدختر خاطرنشان کرد: خوشبختانه بخش اعظم وعده‌های دولت پس از سیلاب سال 98 عملی شده و در دولت سیزدهم هم کارهای عمرانی منطقه با سرعت بی‌سابقه در حال انجام است.

پل‌ها و جاده‌های آسیب دیده در جریان سیلاب بازسازی و مرمت شده و ساخت جاده جدید پلدختر به خرم آباد که راه دسترسی بین این دو شهر را نسبت به جاده قدیمی 25 کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند با اعتباری معادل یکهزار و 100 میلیارد تومان در حال انجام است و این جاده نیاز به احداث 8 هزار و 200 متر تونل دارد. وی همچنین با تأکید بر لزوم لایروبی رودخانه کشکان گفت: این اقدام در کنار ساخت دیواره‌های حفاظتی می‌تواند به حفاظت بیشتر در مقابل سیلاب کمک کند. لایروبی کشکان با همکاری آب منطقه‌ای با اولویت نقاط مشکل ساز مانند مسیر ویسیان به پلدختر در حال انجام است.


لایروبی و ساماندهی رودخانه کشکان ضروری است
«احمدرضا دالوند» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز  بر لزوم لایروبی و ساماندهی رودخانه کشکان به‌عنوان یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم منطقه تأکید کرد.وی افزود: از آنجا که مسیر رودخانه کشکان طولانی است باید مسیر این رودخانه را اولویت‌بندی کرده و جاهایی که مشکل حاد و اضطراری دارد و در زمان سیل احتمالی ممکن است حادثه ایجاد کند در اولویت عملیات اجرایی قرار بگیرد. وی تصریح کرد: این رودخانه وحشی که طولی حدود 130 کیلومتر دارد به علت دائمی بودن و دبی بالا، رسوب‌گذاری زیادی دارد. وی تأکید کرد: اگر لایروبی کشکان به درستی انجام شود، آب در مسیر خود حرکت کرده و مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌کند.


 لرستان 9 هزار کیلومتر رودخانه دارد
 در همین حال «داریوش حسن‌نژاد» مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان نیز در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: لرستان حدود 9 هزار کیلومتر رودخانه اصلی و فرعی دارد که با دبی‌های مختلف در استان جریان دارد. اما کشکان، سزار، بختیاری و سیمره از بزرگترین رودخانه‌های اصلی لرستان هستند. وی تصریح کرد: رودخانه کشکان نیز همانند دیگر رودخانه‌ها در مسیر خود با پدیده رسوب‌گذاری مواجه است که لایروبی همه مسیرها نه در توان ما است و نه اینکه اعتبارات جواب می‌دهد.

البته لایروبی در حومه شهرها با شهرداری و حومه روستاها با دهیاری‌ها است اما در مناطقی از کشکان در حوزه کرخه و کارون برای لایروبی با یک پیمانکار قرارداد بسته شده است. به گفته وی، رودخانه کشکان در مسیر خود از حاشیه شهرهای الشتر، نورآباد، خرم آباد، کوهدشت، ویسیان، معمولان و پلدختر می‌گذرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha