سلامت نیوز:سال‌های طولانی را در انتظار وحشتناک مرگ به سر بردند. طناب دار هر لحظه به آنها نزدیک‌تر می‌شد. هر کدام در سلول‌های خود، روزگار سختی را سپری کردند؛ پنج اعدامی که در پرونده‌های جداگانه دست به جنایت زده بودند. حالا اما در آستانه آغاز سال جدید، معجزه نجات، آنها را از مرگ رهانیده است. تلاش واحد صلح و سازش دادسرای جنایی پایتخت برای نجات این اعدامیان به نتیجه رسید.

لبخند زندگی به پنج اعدامی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، درِ آهنین، صبح روز شنبه به روی پنج قاتل باز شد. آنها در حالی که کابوس اعدام می‌دیدند، توانستند سال جدید را در کنار خانواده‌های خود آغاز کنند؛ آن هم آزادانه و در خانه خودشان؛ دیگر خبری از زندان و مرگ نبود. تیم صلح و سازش با جلب رضایت اولیای دم این پنج نفر، با کمک خیرین و یک خانم بازیگر پول دیه را جور کردند. اعدامیان به جای چوبه دار، به زندگی آزادانه بازگشتند.  نخستین پرونده مربوط به حامد است. پسری که ٢٠ سال پیش در یک درگیری خیابانی دست به قتل زد. ماجرای این درگیری به روز ٢٣ خرداد سال ٨٠ برمی‌گردد. حامد آن زمان ١٨ ساله بود. او زمانی که از خیابانی در جنوب تهران رد می شد، متوجه پسری شد که قصد صحبت با یک دختر جوان را داشت. حامد به سراغ آنها رفت و به پسر جوان تذکر داد، اما این تذکر به یک درگیری خیابانی منجر شد؛ درگیری‌ای که با ضربات مشت و لگد حامد، یک قتل را صورت داد. حامد دستگیر شد و پرونده‌اش برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد.

آزادی بعد از ٢٠ سال
او در دادگاه به قصاص محکوم شد، با این حال به حکمش اعتراض کرد. حامد می‌گفت قصد کشتن نداشت و فقط به صورت مقتول مشت زده بود. پرونده با کش و قوس‌های زیادی همراه بود. حامد قتل عمد را قبول نمی‌کرد و به حکم قصاص اعتراض داشت. تا اینکه در نهایت چندی پیش هیات قضائی دیوان عالی کشور، طبق ماده ٤٧٧ قانون مجازات اسلامی، این قتل را شبه‌عمد تشخیص داد. حالا حامد باید ٤٨٠ میلیون تومان پول دیه را جور می‌کرد تا از زندان آزاد شود. تیم صلح و سازش دادسرای جنایی پایتخت، دست به کار شد و در نهایت با کمک خیرین این پول جور شد. حامد که حالا ٣٨ سال دارد، در آستانه عید و بعد از ٢٠ سال طعم آزادی را چشید.  

قتل با چاقوی میوه‌خوری
پرونده دوم به سال ٨٨ برمی‌گردد. ١٤ مهر ٨٨ بود که شهرام در گاراژی در جاده ساوه یک راننده تریلی را کشت. شهرام که خودش هم راننده تریلی بود، در یک درگیری دست به جنایت زد. ماجرا از این قرار بود که مقتول به همراه برادرزنش به گاراژ رفت. در آنجا با شهرام و برادرش درگیر شد و در نهایت با چاقوی میوه‌خوری به قتل رسید. شهرام وقتی دستگیر شد، در اعترافاتش گفت: «آن شب وقتی مقتول رسید، سگ داخل گاراژ سر و صدا کرد. نمی‌دانم چرا مقتول عصبانی شد و فحاشی کرد. برادرم هم به او تذکر داد و گفت که فحاشی نکن.

همین باعث شد که او با برادرم درگیر شود. او با میله به سر برادرم زد. من هم عصبانی شدم و وارد درگیری شدم. همان زمان داشتم میوه می‌خوردم و چاقوی میوه‌خوری هم دستم بود. عصبانی شدم و با چاقو به او زدم.»با این اعترافات او به قصاص محکوم شد و حکم وی نیز به تایید دیوان عالی کشور رسید. شهرام دو بار تا پای چوبه دار رفت. هر بار توانست از اولیای دم مهلت بگیرد. تا اینکه در نهایت، با تلاش تیم صلح و سازش رضایت خانواده مقتول جلب شد. با کمک خیرین و یک خانم بازیگر پول دیه نیز جور شد و شهرام نیز صبح روز شنبه به همراه چهار زندانی دیگر آزاد شد.

نجات بعد از دو بار رویارویی با مرگ
در پرونده بعدی، مردی در سال ٨٢ همسرش را به قتل رسانده بود. داوود روز ٢٩ آذر بود که در خانه‌شان با همسر ٢٩ ساله‌اش درگیر شد و او را کشت. او در اعترافاتش گفته بود: «من و همسرم مدتی با هم اختلاف داشتیم. روز حادثه پسرم را به پارک بردم. او را آنجا گذاشتم و رفتم خرید کردم. به او گفتم خریدها را به خانه می‌برم بعد به دنبالت می‌آیم. به خانه که برگشتم باز با همسرم جر و بحث کردیم. این جر و بحث به درگیری بزرگی ختم شد. در نهایت هم من عصبانی شدم و با چاقو همسرم را کشتم.» داوود نیز به قصاص محکوم شد و دو بار پای چوبه دار رفت، اما در نهایت توانست بعد از ١٨ سال به کمک خیرین رضایت اولیای دم را جلب کند و از زندان آزاد شود.

میانجی‌گری که قاتل شد
پرونده چهارم به روز پنجم فروردین سال ٩١ برمی‌گردد. آن روز به ماموران پلیس خبر رسید که در اتوبان خاوران نزدیک یک گرمخانه جسد مردی پیدا شده است. بلافاصله ماموران پلیس به محل رسیدند و تحقیقات آغاز شد. تجسس‌ها نشان داد که مقتول آخرین‌بار با یکی از دوستانش قرار داشته است. دوست مقتول در تحقیقات، ماجرای این جنایت را فاش کرد و در نهایت قاتل دستگیر شد. قاتل در تحقیقات به پلیس گفت: «روز حادثه دیدم که مقتول با دوستش درگیر شده است. اصلا آنها را نمی‌شناختم. گویا درگیریشان بر سر پول بود. من رفتم که میانجی‌گری کنم، اما مقتول خیلی عصبانی بود و من را هم کتک زد. من هم عصبانی شدم و با چاقو به کتف او زدم. الان هم خیلی پشیمان هستم چون اصلا قصد کشتن نداشتم. قصد من میانجی‌گری بود.»
هیات قضائی شعبه پنجم دادگاه کیفری استان تهران رأی به قصاص متهم داد. با این حال، تلاش تیم صلح و سازش نتیجه داد و این مرد بعد از ٩ سال توانست با پرداخت دیه از زندان آزاد شود.

قتل شوهر با قندشکن
آخرین پرونده مربوط به یک زن ٥٥ ساله می‌شود. این زن پنج سال قبل در شرق تهران شوهرش را به قتل رسانده بود. او در تحقیقات گفت: «با شوهرم اختلاف داشتیم. روز حادثه شوهرم با دخترم بدرفتاری کرد. من هم با قندشکن و چاقو او را به قتل رساندم.» از آنجایی که فرضیه جنون متهم مطرح بود، وی به پزشکی قانونی فرستاده شد و در نهایت تیم یازده نفره، جنون این زن را رد کردند. او نیز به قصاص محکوم شد. این زن نیز جزو اعدامی‌هایی بود که صبح روز شنبه با تلاش تیم صلح و سازش، خیرین و خانم بازیگر از زندان آزاد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha