به احتمال زیاد تاکنون عنوان جراحی عمومی را زیاد شنیده باشید، اما احتمالا به صورت دقیق نمی‌دانید که این تخصص چیست و برای کدام یک از بیماری‌ها باید به متخصصان جراحی عمومی مراجعه کنید. اگر این چنین است لطفا تا انتهای این مطلب از دکتر آرمان عصاره با ما همراه باشید تا در مورد جراحی عمومی و برخی از بیماری‌های رایج آن اطلاعات مختصری کسب کنید.

جراحی عمومی و بیماری‌های رایج

جراحی عمومی چیست و جراح عمومی کیست؟

جراحی عمومی برخلاف آنچه که هنگام شنیدن اسمش در ذهنمان تداعی می‌شود، یک نوع جراحی تخصصی است که اکثرا بر روی اندام‌های شکمی بیمار تمرکز دارد. شاید بپرسید که منظور از اندام‌های شکمی چیست؟ منظور مواردی مانند مری، معده، روده باریک و بزرگ، کبد، لوزالمعده، کیسه صفرا و مجراهای صفرا، و اغلب غده تیروئید هستند. البته کار جراحان عمومی فقط با موارد نام برده شده نیست و اکثرا با بیماری‌های پوستی، پستان و فتق، جراحی سینه و ناحیه مقعد نیز سروکار دارند.

در بسیاری از بیمارستان‌های دنیا، پزشکانی با این تخصص، نخستین ارائه کننده خدمات به بیمارانی چون افرادی که تصادف داشته‌اند یا یک بیماری خطرناک گریبان‌گیرشان شده است، هستند. در کل باید گفت که متخصصین جراحی عمومی، توانایی جراحی همه اعضای بدن را دارند و با اصول جراحی به صورت کامل آشنایی دارند. اگر بخواهیم لیستی از بیماری‌هایی را که این پزشکان قادر به درمان آن هستند بنویسیم، چیزی در حدود صد بیماری را باید نام ببریم که از حوصله بحث خارج است. به همین دلیل قصد داریم شما را با دو مورد از بیماری‌های شایع آشنا کنیم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

جراحی عمومی و بیماری‌های رایج

جراحی‌های ناحیه مقعد

انواع مختلفی از جراحی‌های ناحیه مقعد وجود دارند که شاید یکی از مطرح‌ترین آنها جراحی شقاق یا فیشر باشد. بیماری فیشر یک بیماری دردناک در ناحیه مقعد است که ممکن است به علت‌های مختلف با شدت زخم‌های مختلف به وجود آید. این بیماری باعث بروز زخم عمیق در دیواره مقعد می‌شود و هرقدر زمان بیشتری بگذرد زخم عمیق‌تر خواهد شد. ناحیه مقعد در اثر این زخم ملتهب و متورم می‌شود و انقدر درد زیادی را بیمار تحمیل می‌کند که بیمار حتی توان تحمل درد هنگام معاینه را هم نخواهد داشت. در حالت ابتدایی این بیماری، شاید بتوان آن را با دارو و درمان‌های خانگی بهبود بخشید، اما اگر کمی پیشرفته‌تر باشد، تنها راه قطعی درمان، عمل جراحی خواهد بود.

چندین روش جراحی برای این بیماری وجود دارد که به صورت خلاصه به آنها می‌پردازیم. روش اول جراحی با لیزر است که به صورت سرپایی بوده و بدون بیهوشی انجام می‌شود. تا کنون این عمل نتایج رضایت بخشی داشته و درصد بسیار زیادی از افراد بیمار ترجیح می‌دهند که عمل با لیزر را برای درمان خود انتخاب ‌کنند.

عمل شقاق به روش اسفنکتروتومی یکی از روش‌های موثر و کارآمد دیگر است که متاسفانه عوارض و احتمالا خطراتی را برای بیمار به همراه خواهد داشت. در این روش شکافی عمیق بر روی عضلات اطراف مقعد می‌شود تا با کاهش فشار، انقباض عضلات کاهش یابد. اسفنکتروتومی در دو نوع باز و بسته انجام می‌شود و بیمار پس از عمل کاهش درد بسیار قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

روش بعدی فیشرکتومی نام دارد. در این روش پوست اطراف مقعد که در نتیجه ایجاد زخم آسیب است، با ایجاد برش‌هایی برداشته می‌شود. عموما برای افزایش اثربخشی فیشرکتومی، همراه با برش عضله، تزریق بوتاکس هم انجام می‌شود.

آخرین روش جراحی فلپ پیشرفته است که معمولا برای همگان پیشنهاد نمی‌شود. این روش در واقع نوعی پیوند قسمت سالم پوست بخشی از مقعد، به بخش آسیب‌دیده است. این روش زمان استفاده می‌شود که روش‌های دیگر موثر نباشند.

جراحی عمومی و بیماری‌های رایج

جراحی سینه

یکی از بیماری‌های ایجاد شده در سینه آقایان بیماری ژنیکوماستی یا همان بزرگ شدن سینه مردان است. ژنیکوماستی یک نوع عارضه است که موجب جمع شدن چربی در قفسه سینه آقایان شده و نهایتا باعث ایجاد بافت سفت در سینه می‌شود. بروز چنین بیماری که ظاهر آقایان را تغییر می‌دهد می‌تواند منجر به بروز اختلالات روحی و روانی شود.

جراحی ژنیکوماستی جهت تخلیه بافت چربی اضافی از سینه آقایان انجام می‌شود. هر قدر میزان چربی‌ها بیشتر باشد، تعداد برش‌ها در طول جراحی بیشتر بوده و مدت زمان جراحی بالاتر خواهد رفت. مراحل انجام این جراحی عموما به این صورت است: ابتدا باید بیمار در شرایط بیهوشی قرار بگیرد تا جراح تسلط بیشتری بر کار خود داشته باشد. پس از بیهوشی، برش‌هایی بر روی سینه بیمار ایجاد خواهد شد. اگر چربی‌ها سفت نشده باشند تنها با ایجاد چند برش کوچک و انجام عمل لیپوساکشن، کار تما خواهد شد، اما اگر اینگونه نباشد، نیاز به ایجاد برش‌هایی با عمق بیشتر خواهد بود.

به یاد داشته باشید که قبل از جراحی باید موارد زیر را حتما رعایت کنید. نخست باید تمامی تست‌های آزمایشگاهی تجویز شده توسط جراح انجام دهید. اگر دارویی مصرف می‌کنید که ممکن است در روند جراحی یا دوران نقاهت پس از جراحی مشکلی ایجاد می‌کند، باید مصرف آن را قطع کنید. به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از از داروهای رقیق کننده خون همچون آسپرین استفاده کنید.

آشنایی با دکتر عصاره

دکتر عصاره متخصص جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراح عمومی هستند و بیش از 12 سال است که در کلینیک خود با عنوان کلینیک دکتر آرمان عصاره به مشاوره، ویزیت و جراحی بیماران مختلف می‌پردازند. ایشان دوره پزشکی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دوره درمان پزشکی (جراحی عمومی) را در دانشگاه علوم پزشکی تهران گذرانده‌اند و بنا به گفته مراجعان در کار خود از مهارت خاصی برخوردار هستند.

از خدماتی کلینیک دکتر آرمان عصاره می‌توان به مواردی مانند ابدومینوپلاستی، عمل اسلیو معده، عمل بای پس معده، جراحی دستگاه گوارش، جراحی های ناحیه مقعد، جراحی سینه و جراحی تیروئید اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با خدمات کلینیک دکتر عصاره، ویزیت و مشاوره با ایشان می‌توانید به آدرس اینترنتی کلینیک به نشانی drasare.com مراجعه کرده و اطلاعات تکمیلی در آنجا از بخش‌های درباره دکتر و تماس با دکتر مطالعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha