یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 337077

سلامت نیوز :یک متخصص عفونی با اشاره به سفرهای نوروزی در شرایط کرونا و با بیان اینکه امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی به نسبت جمعیت هر شهر و برای همان شهر در نظر گرفته شده است، گفت: قبل از سفر از سلامت خود و همسفران اطمینان داشته باشیم، رعایت نکات بهداشتی را بی کم و کاست انجام دهیم و به محض مشاهده علامت‌های ابتلا نسبت به قرنطینه کردن خود اقدام کنیم.

الزاماتِ نوروزِ منهای کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر افشین منیری با اشاره به این که صرفا دریافت یک نوبت  واکسن کرونا ایمنی زایی چندانی ندارد اظهار کرد: با دریافت نوبت دوم واکسن نیز بین ۵۰ تا ۷۰ درصد در برابر کرونا ایمن می شویم.

وی تاکید کرد: ایمنی در افرادی که فقط یک نوبت واکسن کووید را دریافت کرده اند، تفاوت چندانی با افرادی که اصلا این واکسن را نزده اند، ندارد. در افراد با سن بالا و کسانی که دچار ضعف سیستم ایمنی و یا دچار اضافه وزن هستند نیز تکمیل واکسیناسیون ضروت دارد.

این متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این که ویروسی که در کشور در چرخش است، ویروس کروناست اضافه کرد: ممکن است علامت هایی مثل گلو درد یا سرفه از نشانه های سرما خوردگی باشد ولی نکته اینجاست که باید در صورت علامت دار شدن بنا را بر ابتلا به کرونا بگذاریم و دستورالعمل‌های بهداشتی را خصوصا در مواجهه با افراد پرخطر رعایت کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه هشدار داد: بیماری کرونا خصوصا در واریانت اومیکرون سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و ممکن است با نادیده گرفتن پروتکل‌ها از سوی برخی افراد، کودکان و یا کسانیکه در معرض خطر عوارض این بیماری هستند نتوانند در برابر آن مقاومت کنند.

منیری با اشاره به این که به هیچ عنوان یک بار ابتلا به سویه اومیکرون به معنای مصونیت در برابر آن نیست گفت: ممکن است حتی درعرض یک ماه دوبار به کرونا خصوصا در سویه غالب اومیکرون مبتلا شوید.

این متخصص عفونی افزود: اگر قرار بود کرونا ایمنی‌زایی دائمی داشته باشد، باید طی دو  سال گذشته زنجیره انتقال با وجود ابتلای افراد قطع می شد، ایجاد جهش‌های جدید و تغییراتی که در ویروس ایجاد شده نشان می‌دهد همچنان جوامع مستعد ابتلا به کرونا هستند.

وی درباره رعایت شیوه نامه در سفرهای نوروزی نیز توضیح داد: چنانچه افراد سه دوز واکسن در برابر کرونا را دریافت کرده باشند و از سلامت افرادی که به آنان همسفر هستند اطمینان دارند می توانند اقدام به سفر کنند؛ ولی اگر قصد دارند در اجتماعات شرکت کنند باید تمام شیوه نامه های بهداشتی را بی کم و کاست رعایت کنند.

منیری توصیه کرد: در تعطیلات و سفر با مشاهده علامت های ابتلا به سرماخوردگی نسبت به قرنطینه کردن اقدام کنید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی به نسبت جمعیت هر شهری برای همان شهر در نظر گرفته شده است، ادامه داد: با ورود مسافران نوروزی به شهرهای مختلف و مبتلا شدن تعداد زیادی از مسافران به بیماری ممکن است بار عظیمی به سیستم بهداشتی و درمانی وارد شود؛ بنابراین باید قبل از سفر از سلامت خود و همسفران اطمینان داشته باشیم، رعایت نکات بهداشتی را بی کم و کاست انجام دهیم و به محض مشاهده علامت‌های ابتلا نسبت به قرنطینه کردن خود اقدام  کنیم.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی خطاب به افرادی که در برابر واکسینه شدن علیه کرونا مقاومت می کنند توصیه کرد: اهداف واکسیناسیون پیشگیری از بیماری زایی شدید و شکستن چرخه کروناست، زمانی که افراد به بیماری شدید مبتلا نشوند نیز عملا انتقال کرونا کم می شود و در نهایت واریانت‌های جدید هم خلق نمی شوند.

منیری با تاکید بر این موضوع که واکسیناسیون در برابر کرونا یک وظیفه اجتماعی است، هشدار داد: فردی که از واکسن زدن اجتناب می کند در معرض ابتلا و انتقال بیماری به دیگران است، این افراد بیماری را در جامعه پخش می‌کنند و صدمات و ضربات جبران‌ناپذیری به سیستم بهداشت و درمان وارد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha