دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 337105

سلامت نیوز: زمانی‌که نام «میانکاله» را می‌شنویم ناخودآگاه تصویری بی‌بدیلی از دشت‌های سبز و تالاب فیروزه‌ای با پرواز پرندگانی همچون فلامینگوهای قرمز، قرقاول، دراج و... در جلوی چشمان تداعی می‌شود. تالابی بی‌نظیر در دنیا که یکی از بارورترین نقاط زمین از نظر زیست محیطی به‌حساب می‌آید.

چه بلایی بر سر تالاب میانکاله می‌آید؟

سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،اما طی چند سال اخیر اتفاقات مشکوک و مخربی در این تالاب به وقوع پیوسته؛ از حدود 40 آتش سوزی در این تالاب در سال 1400 که باعث سوختن صدها هکتار از اراضی ارزشمند آن شد تا مرگ مشکوک هزاران پرنده در بهمن 98-99.

حُسن‌ختام این اتفاقات سریالی در این تالاب بین المللی ساخت پتروشیمی است که می‌تواند آب این تالاب را خشک کند و پساب صنعتی و آلاینده آن، زیستگاه جانوران را به زمینی فاسد تبدیل نماید. در شرایطی چند روز پیش مجتمع پتروشیمی مازنداران در روستای حسین‌آباد شهرستان بهشهر توسط وزیر کشور افتتاح شد، که نمی‌توان موضوع گردشگری آشوراده به عنوان دروازه میانکاله را در این زمینه نادیده گرفت.

این پروژه پتروشیمی که با سرمایه‌گذاری 80 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی واگذار شده، تهدید جدی برای میانکاله به‌حساب می‌آید. با این حال اکثر مردم ایران و رئیس سازمان محیط زیست بر این باورند که «کلنگی که برای آغاز عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی به زمین زده شد از نظر آنها با توجه به اینکه پروژه مجوز محیط زیستی ندارد، فاقد اعتبار است.» اما احمد وحیدی، وزیر کشور در مراسم کلنگ‌زنی پتروشیمی بهشهر نظر دیگری دارد و باور دارد که: «باید موانع و مشکلات بر سر راه تولید را برداریم و صادرات این بخش را جدی بگیریم تا شاهد توسعه و پیشرفت استان باشیم.

در زمینه صنعت، صنعتگران مجوزهای محیط زیستی، امیدواریم با توجه به اخذ مجوزها و رعایت مسائل محیط زیستی، توفیق خوبی برای ایجاد اشتغال، به دست آید.» در این شرایط نمی‌توان از فشار برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس برای ساخت این پتروشیمی به‌راحتی عبور کرد، امری که به باور سلاجقه، عجیب به‌نظر می‌رسد و گفته است که «نماینده محترم از من می‌خواهد که کلنگ‌زنی انجام شود.

در حالی که حضرت آقا فرمودند نمایندگان در کار دولت دخالت نکنند.» سلاجقه بار دیگر روز گذشته حرف آخر را زد، و در قامت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: «این پروژه به هیچ وجه مجوز زیست‌محیطی ندارد و ما جلوی آن خواهیم ایستاد. ما در سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ کس اجازه نخواهیم داد که بدون اخذ مجوز زیست‌محیطی این طرح را اجرا کنند.» 

  پتروشیمی در میانکاله، طرح گردشگری در آشوراده 

اسماعیل کهرم، کنشگر محیط زیست به تبعات مخرب محیط زیستی احداث این پتروشیمی و سایت‌های گردشگری در دروازه میانکاله (آشوراده) اشاره دارد و  می‌گوید: «طبق قانون غیرممکن است که بدون مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست، این سایت پتروشیمی در جوار میانکاله احداث شود، اما از دید من با توجه به اینکه نمایندگان مجلس و وزارت کشور پشت این ماجرا قراردارند این پتروشیمی ساخته خواهد شد و باعث نابودی میانکاله می‌شود.»

وی در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: «از چند سال پیش تابلوی احداث ایستگاه پتروشیمی در جوار میانکاله نصب شده بود. تلاش‌هایی از سوی برخی از مسئولان دلسوز و فعالان محیط زیست صورت گرفت و این تابلو را برداشتند ولی مجددا نصب این پرده و کلنگ‌زنی آن همزمان با مرکز گردشگری آشوراده و واگذاری این منطقه به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شد.

بی‌شک این دو اتفاق بی‌ارتباط با یکدیگر نیستند. کهرم با بیان این مطلب که هر جایی که ما یک پدیده‌ای مانند میانکاله، دشت بیستون، صحراهای بی‌نظیر و منحصر به‌فرد داشتیم، یک پالایشگاه یا کارخانه مخرب تاسیس کردند می‌افزاید: «سال‌ها پیش پتروشیمی در دشت بیستون احداث کردند که در کنار آن تیکه‌های سنگ دو تا سه تنی برای شهر باستانی در زمان ساسانیان تراشیده شده بود. پتروشیمی بیستون ثانیه‌ای 80 متر مکعب آب از چاه‌های زیر زمینی و رودخانه آن مصرف می‌کند.

چندی پیش وقتی به آقای ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفتیم که آب دشت بیستون اگر تمام شود و پتروشیمی آن را ببلعد، تپه سایت باستانی فرو می‌ریزد، ایشان در جریان نبود و سردرگم مانده بود. حال همین بلا را بر سر میانکاله‌ می‌آورند. متاسفانه ما در کشور افرادی داریم که اصلا موافق نگهداری از میراث فرهنگی و گردشگری نیستند و جلب توریست را برای کشور مخرب می‌دانند و معتقدند که این میراث باید نابود شود به منافع شخصی‌شان فکر می‌کنند، مثلا وزیر میراث فرهنگی که در آرامگاه کوروش اعلام کرد که برای کشاورزان چاه حفر کنید! 

  به آرزوی دیرینه‌شان می‌رسند! 

کهرم در ادامه خاطر نشان کرد: شخصی در میانکاله مسئولیت دارد که به همراه فرزندان و بستگانش می‌خواهد میانکاله نابود شود و سایت گردشگری در منطقه ایجاد نمایند، روز گذشته نیز یکی از مسئولان اعلام کرد که «آشوراده» به چه دردی می‌خورد!. ایشان حق دارد، وقتی امثال آنها برای هر شب اقامت در هتل 5 میلیون تومان هزینه می‌کند که نمی‌آید دیوار و دریاچه نگاه کند، او می‌خواهد شکار تفریحی انجام دهد یا در تالاب قایق سواری کند! اینها دنبال درآمد اینچنینی هستند و دارند به آرزوی دیرینه‌اش می‌رسند.

برفرض اینکه این پتروشیمی ساخته شد، چه بلایی بر سر تالاب میانکاله می‌آید؟ این کارشناس محیط زیست در پاسخ به این سوال می‌گوید: «آب میانکاله از بین خواهد رفت و در جایی که آب شیرین با شور مخلوط می‌شود. چند سال پیش می‌خواستند تلاقی آب شیرین و شور خط آهن بکشند که این کار صورت نگرفت و حالا می‌خواهند با ساخت پتروشیمی تمام عظمت این تالاب را نابود کنند.افسران شاه عباس صفوی در این تالاب گور خر، یوز پلنگ و ببر شکار می‌کردند، خارجی‌ها بارها به من التماس می‌کردند که اجازه بدهید یک شب بیشتر در این تالاب بمانیم که از زیبایی آن لذت ببریم، اما حیف...»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha