سلامت نیوز:در بحث روانشناسی قرن جدید، حضور حیوانات در زندگی انسان‌ها، مهم تلقی شده و منابع بسیاری در رابطه با حضور سگ‌ها و گربه‌ها در کنار سالمندان، کودکان اوتیسم، نابینایان و حتی تشخیص بیماری‌های گوناگون مانند سرطان و...توسط دانشمندان و محققین و پزشکان ذکر شده که تأثیر بسزایی در دیدگاه بشریت داشته است. حضور سگ‌ها در کمک به نیروهای امدادی (صلیب سرخ و هلال‌احمر)، نیروهای پلیس، نیز اثبات این نظریه هست که حیوانات در طول مسیر تکامل بشریت در کنار انسان‌ها بوده‌اند.

حقوق حیوانات؛ حلقه مفقوده قانونگذاری واجرا

دیدگاه‌ها و اختلاف‌نظرها

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه همدلی ، باما آنچه به‌عنوان اختلاف در برخی جوامع اسلامی به وجود آمده، دیدگاه دینی و شرعی به این مسئله هست که عرصه را برای این مخلوقات خداوند و دوستداران حیوانات تنگ کرده است و متأسفانه در کشور ما نیز اختلاف‌نظر در بین مسئولان و علما و کارشناسان این حوزه به وجود آمده و همین خلأ عدم تفاهم بین تفکرها، باعث شده که برخی از شهرداری‌ها و پیمانکاران زیرمجموعه از این موقعیت استفاده و اقدام به اتلاف و کشتار سگ‌ها و گربه‌ها بکنند.
متولی مسجد ایاصوفیه در استانبول، وقتی گربه‌ای در مسجد زایمان کرد، جای خاصی برایش ساخت تا در زمستان هم در امان باشد و این روزها می‌توان گربه‌ها را نیز در کنار نمازگزاران مشاهده کرد.

 حقوق حیوانات و پیامدهای نقض قوانین

متأسفانه حقوق حیوانات چه در زمینه حیوانات شهری و حیوانات در طبیعت و حتی پرندگان مهاجر، رعایت نمی‌شود و اگر غیرازاین بود، ما هیچ‌وقت شاهد کشتار قوها و پرندگان مهاجر در میانکاله و مازندران نبودیم. همه این گفته‌ها اشاره به شوربختی حیوانات در سرزمین ایران را دارد. سرزمین چهارفصل با مردمانی میهمان‌نواز که چند سالی است که سودجویان و شکارچیان، چشم روی مهربانی بسته‌اند و امیدواریم با استناد به حرف‌های اخیر مقام رهبری در بحث شکار و منابع طبیعی و محیط‌زیست، احترام به قوانین جدی گرفته شود.

 مجلس و تصویب قوانین

در این میان نمایندگان مجلس با طرح‌های ضربتی بدون مطالعه و فشار برای اجرای طرح‌ها، تنش در جامعه را بیشتر می‌کند تا حدی که طرح حیوانات مضر را مطرح و سگ و گربه و خرگوش را در حد سوسمار و حیوانات وحشی تلقی کرده و قانون مجازات برای کسانی که سگ و گربه نگهداری می‌کنند را در نظر می‌گیرند و جالب اینکه هرگز اشاره‌ای به مزارع پرورش کروکودیل در خراسان، مجوز شکار برای شکارچیان خارجی، وجود بازار خریدوفروش حیوانات و پرندگان در محل‌های مشخص را نمی‌کنند و حتی در نظر نمی‌گیرند تصویب این طرح چه تأثیری در جامعه، آینده رشته دامپزشکی، ادامه کار کلینیک های دامپزشکی، زیرزمینی شدن خریدوفروش حیوانات خانگی و کارهای کلینیکی، بالا رفتن قیمت اقلام خوراکی و دامپزشکی خواهد داشت.

 نقش رسانه‌ها

 رسانه صداوسیما چندی پیش با پخش مستند دومینو باعث بروز تنش مجدد میان تلویزیون و تهیه‌کنندگان این مستند دریک جبهه و حامیان حیوانات و دلسوزان محیط‌زیست در طرف دیگر شد که با جلسات متعدد و انتشار اطلاعیه‌ها و اظهارنظرها، تقریباً به‌جایی نرسید.

 استانداردها و قوانین حمایت از حیوانات شهری

می‌توان مانند بسیاری از کشورها قانون حمایت از حیوانات را با توجه به دیدگاه علما و اساتید و صاحب‌نظران این حوزه نوشت و تصویب و اجرا کرد و حامیان و پناهگاه‌ها با ایجاد تشکل واحد در هر شهر و شهرداری‌ها نیز با تعریف ردیف بودجه (برای حمایت و نه برای اتلاف و کشتار) و با در اختیار گذاردن محلی مشخص با مدیریت حامیان واقعی و ارائه طرح به شورای شهر، این امر را تسهیل کنند.

تعداد بسیار معدودی پناهگاه برای حیوانات توسط شهرداری‌های شهرها ایجادشده که بیشتر برای آرام کردن اعتراض حامیان بوده و به دلیل عدم رسیدگی کافی، شیوع بیماری و حتی نداشتن سقف، تبدیل به پناهگاه‌های مرگ شده است و در حقیقت یک گام به‌پیش و دو گام به پس است.

 دو نمونه که نگاه به حیوانات را به چالش می‌کشد

در میان این آشفته‌بازار اما کسانی هستند که سال‌ها با دلسوزی و سختی و کمک‌های مالی حامیان و به خاطر عشق و علاقه به حیوانات و کرامت انسانی از آنان نگهداری می‌کنند. حیواناتی که در حوادث رانندگی و بلایای طبیعی و عمدی و شکار، آسیب دیده‌اند.نقاهتگاه خانم مریم صانعی یکی از این مکان‌هایی است که پذیرای سگ‌های معلول و نابیناست. خانم صانعی روزانه 12 ساعت و حتی گاهی بیشتر وقت خود را برای جبران زخم‌های انسان‌های دیگر بر جان این مخلوقات خداوند گذاشته و با مشکلات دیگر در حوزه این کار نیز مبارزه می کند. 


در این نقاهتگاه، سگ‌های آسیب‌دیده، با مدیریت ایشان و دلسوزی پرسنل و با وجود مشکلات بسیار، پذیرش و درمان شده و اگر آسیب‌دیدگی توأم با نقص عضو نباشد، بعد از دوره درمان و انگل زدایی و عقیم‌سازی با شرایطی خاص، واگذار می‌کنند.

 از زن فعال تا روحانی دلسوز 

 اما اگر آسیب جدی بوده و توام با نقص عضو باشد، در نقاهتگاه نگهداری شده که قطعاً هزینه‌های دیگری نیز دارد که شامل، رسیدگی روزانه، تهیه ویلچر مخصوص حیوانات، دارو و درمان است که کمک‌های نهادها و دلسوزان عرصه حمایت حیوانات را می‌طلبد. از نظر خانم صانعی کنترل جمعیت حیوانات شهری قابل‌حل است و می‌توان با یک برنامه سه‌ساله و با کمک شهرداری‌ها، جمعیت سگ‌ها و گربه‌های هر منطقه را پایش کرده و با طرح عقیم‌سازی و تعیین مسئول غذا رسانی در هر منطقه، مثل کشور ترکیه، کشتار و اتلاف را برای همیشه کنار گذاشت. 

سید مهدی طباطبایی که استاد فقه و روحانی و نویسنده کتاب حقوق حیوانات در آیات و روایات نیز هست با تأسیس پناهگاه بامک، گامی دیگر در حوزه رسیدگی به حیوانات برداشته و با تلاش بسیار و آموزش احکام دینی در باب حیوانات و محیط‌زیست و توجه به این مخلوقات خداوند به شیوه اولیا و انبیا، مرهمی بر دل حامیان حیوانات و طبیعت هستند. 


ایشان با توجه به مصاحبه در شبکه‌های رسانه‌ای و مجازی، حضور فعال در این عرصه را دارند که متأسفانه گاهی هم با بی‌مهری و توهین اشخاص در فضای مجازی مواجه می‌شوند. وجود انسانی در لباس روحانیت که راوی کلام خدا و کتاب خدا هست، می‌تواند نقاط کور و گره‌های این حوزه را برایمان روشن و باز کند. ای‌کاش به‌جای توهین و مقاومت در مقابل دلسوزان حقوق حیوانات و محیط‌زیست و ...، می‌توانستیم نهال هم‌اندیشی و خردجمعی را بارور کنیم تا حداقل با دست خودمان باعث انقراض نسل حیوانات و نابودی طبیعت و منابع طبیعی نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha