سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹

سلامت نیوز:پیشگیری از حوادث تلخ حوادث چهارشنبه‌سوری مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است و در این میان خانواده نقش بسزایی در آموزش و افزایش آگاهی فرزندان خود دارند.

والدین وارد هیجانات چهارشنبه سوری نشوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمد معصوم؛ مدیر آموزش منطقه ۸ آتش نشانی تهران در این باره گفت: والدین در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری نقش مهمی دارند و انتظار می‌رود که شرایط را مدیریت کنند ولی متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که برخی والدین در چهارشنبه سوری همراه فرزندان شده و حوادث و شرایط وخیم تر می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت کنترل و مراقبت والدین بر رفتار فرزندان در آستانه چهارشنبه سوری برای حفظ سلامت آنها گفت: والدین در ایام نزدیک به چهارشنبه آخر سال کودکان را بیشتر رصد کنند و تردد مخفیانه آنها را زیر نظر بگیرند.

معصوم با بیان اینکه توصیه نمی‌شود که والدین مانع جشن و شادی و هیجان کودکان و نوجوانان شوند از والدین خواست با مدیریت هیجانات فرزندان نوجوان خود کمک کنند چهارشنبه سوری با شادی و بدون خطر داشته باشیم.

مدیر آموزش منطقه ۸ آتش نشانی تهران تصریح کرد: از اول اسفند تا چهارشنبه آخر سال ایام پر سر و صدا و آتشین است که باید والدین با توجه بیشتر و مدیریت رفتار فرزندان خود مانع از این بشوند که فرزندشان به خاطر یک سر و صدا و هیجان زود گذر دچار سانحه‌ای شود.

وی با تاکید بر اینکه کنترل والدین می‌تواند شرایط را ایده آل کند بیان کرد: در برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال انتظار از والدین بیشتر است والدین می‌بایست هیجان فرزندان را در چهارشنبه سوری تعدیل کنند و با برگزاری چهارشنبه سوری سنتی و برپایی آتش کوچک کنترل شده چهارشنبه سوری سنتی و بدون عارضه‌ای برای فرزندان برگزار کنند.

معصوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیان کرد: دو معاونت عملیات و پیشگیری و معاونت فرهنگی آتش نشانی آموزش‌های خود را در حوزه چهارشنبه سوری متمرکز کرده و آموزش و فرهنگ سازی در پیشگیری از حوادث را در کنار توزیع بروشور و تراکت و پخش انیمیشن دارد.

وی ادامه داد: آتش نشان‌های نیز علاوه بر اینکه تمام محتواهای آموزشی را در جهت فرهنگ سازی در کانال‌های مجازی اشاعه می‌دهند با حضور در مدارس و محله‌ها آموزش‌های عملیاتی مانندآموزش چگونگی استفاده از خاموش کن‌ها و کپسول‌های آتش نشانی را ارائه می‌دهند.

مدیر آموزش منطقه هشت آتش نشانی تهران در خاتمه سخنان خود در یک برنامه رادیویی ادامه داد: ۱۳۰ ایستگاه آتش نشانی در تهران وجود دارد که مردم می‌توانند با مراجعه به ایستگاه‌ها کار با کپسول‌های آتش نشانی را یاد بگیرند و یا با تماس با نزدیکترین ایستگاه آتش نشانی و اعلام درخواست آموزش مربیان درب منازل آنها کار با کپسول آتش نشانی را به آنها آموزش می‌دهند.

چهارشنبه سوری از حال و هوای جشن خارج شده است

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی نیز در این باره معتقد است:‌ پدر و مادرها با فرزندان خود صحبت کنند و آن‌ها را از خطرات نزدیک شدن به این مواد منفجره آشنا کنند. اگر هم قرار است آتشی روشن کنند، توسط خود خانواده باشد و به هیچ عنوان در کنار آتشی که غریبه‌ها روشن کرده‌اند قرار نگیرند.

وی کنار هم بودن خانواده‌ها را مهم ترین مسئله در صیانت و حفاظت از جوانان و نوجوانان دانست و بیان کرد: پدر و مادرها نقش خیلی مهمی دارند. اگر والدین فکر کنند می‌توانند با زور و جبر اجازه برگزاری جشن ندهند، دچار اشتباه می‌شوند زیرا مطمئنا بالاخره بچه‌ها به دور از چشم بزرگترها، در سطح کوچه و خیابان با غریبه‌هایی این جشن را برگزار می‌کنند که هیچ دلسوزی نسبت به آنان ندارند.

ملکی از تغییر ماهیت چهارشنبه سوری در دو دهه اخیر گفت و بیان کرد: با ورود تجهیزات جدیدی همچون نارنجک دست ساز و انواع ترقه‌های متشکل از مواد شیمیایی که موجی از سر و صدا، آتش و دود راه می‌اندازد، چهارشنبه آخر سال ماهیت خود را تغییر داده و با روح و روان مردم بازی می‌شود.

وی با بیان اینکه چهارشنبه سوری از حال و هوای جشن خارج شده است، اظهار کرد: مصدومیت‌ها و حتی تلفات جانی باعث ناراحتی مردم شده است. مدتی پیش در تهران دو حادثه داشتیم و چند جوان ۱۵ و ۱۶ساله دچار مصدومیت شدید شدند. یکی از آن‌ها از ناحیه چشم آسیب جدی دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha