سلامت نیوز: درگذشت سه رزیدنت در ۲۰ روز گذشته علی‌رغم وعده‌ها و دستورات افزایش حقوق آن‌ها موجب شده است تا بار دیگر شرایط سخت دانشجویان رزیدنت و عواملی که موجب مرگ ناگهانی یا خودکشی آن‌ها می‌شود در افکار عمومی مطرح شود.

مرگ رزیدنت‌ها عوامل و ریشه‌ها/ از بیگاری و حقوق پایین تا حمایت نکردن بیمه‌ها و دانشگاه‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازجامعه ۲۴-در یک سال اخیر موارد متعددی از خودکشی یا مرگ‌های ناگهانی رزیدنت‌ها به وجود آمد و در مقطعی نیز طوفان‌های توئیتری در حمایت از حقوق رزیدنت‌ها به راه افتاد.

در برخی از مراکز درمانی رزیدنت‌ها تحصن کردند و پس از آگاهی جامعه و افکار عمومی از وضعیت آن‌ها و همچنین افزایش میزان خودکشی و مرگ‌های ناگهانی این افراد دولت دستور افزایش حقوق آن‌ها را صادر کرد. با این حال در ۲۰ روز گذشته سه رزیدنت دیگر به صورت ناگهانی درگذشتند تا مجموع رزیدنت‌های درگذشته به ۱۳ نفر برسد.

مهدیار سعیدیان، پزشک و عضو کمیسیون روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با جامعه ۲۴، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون شاهد ۱۳ مورد مرگ ناگهانی و خودکشی در میان پزشکان جوان و رزیدنت‌ها بوده‌ایم که فقط ۳ مورد آن در ۲۰ روز گذشته بوده است.


حقوق ناچیز رزیدنت‌ها در دوران کرونا

وی با اشاره به پرداختی ناچیز به رزیدنت‌ها در کرونا، اظهار کرد: تنها یک مبلغ ناچیز با تأخیر چند ماهه به آن‌ها پرداخت می‌شود. افزایش حقوقی هم که ظرف چند ماه گذشته توسط وزارت بهداشت اعمال شد در برابر حجم کاری این افراد ناچیز است.

سعیدیان با بیان اینکه طبق قانون حداکثر کشیک یک رزیدنت ۱۲ کشیک در ماه است و هر شیفت باید ۱۲ ساعت باشد، گفت: این در حالی است که رزیدنت‌ها را مجبور می‌کنند پشت سر هم شیفت بدهند. در واقع دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت سلیقه‌ای با تغییر قانون، نظر خود را اعمال می‌کنند.

وی یادآور شد: از نظر برخی افراد، دانشجویان رزیدنتی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده و نباید توقع زیادی داشته باشند. دانشجوی رزیدنی یک پزشک است با تمام مسئولیت‌هایی که برای یک پزشک تعریف شده است و وارد دوره رزیدنتی شده تا تجربه بیشتری کسب کنند. این مسئولیت رزیدنت‌ها در حالی است که با بروز یک خطا یا اشتباه استاد دانشگاه از زیر بار این اشتباه شانه خالی می‌کند و دیه بیمار نیز باید از سوی رزیدنت پرداخت شود.

عضو کمیسیون روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در ادامه به وضعیت معیشتی رزیدنت‌ها پرداخت و گفت: اگر بخواهیم در جامعه نگاه کنیم رزیدنت‌ها اکثرا در سن میانسالی قرار داشته و متاهل هستند و مشکل مسکن متاهلی دارند و اگر دارای فرزند هم باشند شرایط برای آن‌ها غیرقابل تحمل می‌شود.

این پزشک روزنامه‌نگار تأکید کرد: یکی از دلایل فشارهای روحی و خودکشی رزیدنت‌ها مشکلات اقتصادی وحشتناکی است که دارند. رزیدنت رشته‌های مختلف، برای جبران شرایط مالی بد خود ناچار است بین کشیک‌های رزیدنتی در جاهای دیگر نیز کار کند که این موضوع کاملا انرژی و انگیزه او را می‌گیرد.


تهدید جان رزیدنت‌ها فراتر از خودکشی

وی با بیان اینکه کسی که ۲۴ ساعت شیفت می‌دهد کارایی و سطح عملکرد او کاهش پیدا می‌کند، به جامعه ۲۴، گفت: بی‌خوابی ۲۴ ساعته معادل وجود یک دهم درصد الکل در خون است، درحالی‌که در کشورهای غربی ۸ صدم درصد حد مجاز الکل در خون است، لذا با این میزان بی‌خوابی و معادل سازی آن با درصد الکل در خون باید گفت که رزیدنت‌ها همچون مسمومان شدید الکلی بوده و جان آن‌ها علاوه بر خودکشی در خطر است. موارد زیادی از رزیدنت‌هایی که دچار سکته‌های قلبی و مغزی بر اثر فشار کاری و شیفت‌های طولانی شده‌اند، گویای این موضوع است.


افزایش خطای پزشکی در میان رزیدنت‌ها

سعیدیان یادآور شد: افزایش ساعات شیفت‌های کاری رزیدنت‌ها خطای پزشکی آن‌ها را افزایش می‌دهد، این در حالی است که قانون و دانشگاه‌ها در این مسئله هیچ حمایتی از رزیدنت‌ها نمی‌کنند و رزیدنت بیمه مسئولیت ندارد.

عدم حمایت بیمه از رزیدنت‌ها

این عضو سازمان نظام پزشکی در ادامه با بیان اینکه رزیدنت‌ها در کشورهای دیگر مشمول قانون کار می‌شوند و از بیمه برخوردار هستند، گفت: این حمایت از رزیدنت‌ها در کشورهای دیگر در حالی است که رزیدنت‌های ایرانی حتی وقتی در همان بیمارستان محل خدمت به بیماری مانند کرونا مبتلا می‌شوند هزینه‌های تشخیص و درمان بیماری را باید خود بپردازد که این موضوع از کم‌کاری وزارت بهداشت ناشی می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی و آمریکایی محدودیت شیفت وجود دارد و پس از آن این افراد به صورت اجباری استراحت می‌کنند، گفت: در صورت تخلف بیمارستان، رزیدنت می‌تواند از آن بیمارستان شکایت کند، درحالی‌که در ایران یک رزیدنت حداقل باید ۷۲ ساعت شیفت بدهد و امکانی برای شکایت ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha