چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

سلامت نیوز:سونامی سفرهای نوروزی در راه است و بازار سفر با هرج‌ومرج دست‌وپنجه نرم می‌کند. نبود نظارت بر سایت‌های فروش آنلاین تور و بلیت پرواز موجب شده است  اپراتورهای فعال در حوزه فروش آنلاین  تورهای خریداری شده توسط مسافران نوروزی را بدون رضایت مسافران  یکجانبه کنسل کنند و بسته‌های سفر را با قیمت گران‌تر به خریداران جدید عرضه کنند.

طغیان خودروها در سفرهای نوروزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،برخی مالباختگان این هرج و مرج تنها راه چاره را مراجعه به روزنامه همشهری برای انعکاس وضعیت جاری در بازار سفر دانستند. برخی فروشندگان آنلاین تور و بلیت که تعدادشان کمتر از انگشتان دست است و با تبلیغات فریبنده طی روزهای اخیر پیشنهاد جوایز میلیاردی به خریداران خود می‌دهند، پس از فروش تورها و انعقاد قرارداد با مشتریان، مجدد با آنها تماس می‌گیرند و درخواست پول بیشتر می‌کنند.

خریدارانی هم که پیگیر چرایی طلب وجه بیشتر باشند ناگهان با پیامک بازگشت پول و کنسل شدن یکجانبه سفر مواجه می‌شوند. فروشندگان آنلاین بلیت هواپیما نیز همین رفتار را با مشتریان کرده‌اند و براساس اسنادی که خریداران بلیت هواپیما از آنلاین فروش‌ها به همشهری ارسال کرده‌اند، این فروشندگان، بلیت پرواز رفت و برگشت آنها به مقاصد گردشگری را یکجانبه کنسل کرده و حتی به آنها اعلام کرده‌اند مبلغ واریز شده برای خرید بلیت را هم مسترد نمی‌کنند.این اتفاق در فروش پروازهای کیش رخ داده است و یک خانواده 4نفری برای این اقدام یکجانبه و غیرقانونی 2میلیون‌و500هزار تومان متضرر شده است.


پس از 2سال جولان کرونا، حالا مسیر سفر گشوده شده و محدودیت‌های شدید سفر هم برچیده شده است. درست در همین شرایط که باید نظارت جدی بر رفتار فروشندگان تورهای گردشگری و بلیت‌های پروازی صورت بگیرد، مسافران سرگردان نوروزی نمی‌دانند باید به کدام مرجع قانونی برای پیگیری حقوق از دست رفته خود مراجعه کنند.


آنلاین‌فروش‌ها تقصیر را بر گردن دفاتر مسافرتی و ایرلاین‌ها می‌اندازند و آژانس‌های گردشگری و ایرلاین‌ها می‌گویند رفتار آنلاین‌فروش‌ها با مسافران نوروزی غیرقانونی است. این پاسکاری تا زمان پشیمان شدن مسافر ادامه می‌یابد و در این بازی آنلاین‌فروش‌ها از محل پشیمانی مسافران در پیگیری حقوق خود، سود سرشار می‌برند.


جدای از هرج و مرج رایج در بازار سفر نوروزی اما، اقامتگاه‌های گردشگری هم بره‌کشان راه انداخته‌اند.پیگیری همشهری از قیمت هتل و خانه‌های استیجاری در شهرهای گردشگرپذیر مشخص کرده است که هیچ نظارتی بر تعیین نرخ اقامت وجود ندارد و به این بهانه که تقاضا قیمت را تعیین می‌کند مسافران ناگزیر هستند برای مثلا یک شب اقامت در یک آپارتمان 60متری و استیجاری در جزیره کیش 10میلیون تومان پرداخت کنند.

نرخ اقامت در اتاق‌های معمولی برخی هتل‌های کیش هم از 7تا حدود 12میلیون تومان و اقامت در اتاق‌های لوکس این هتل‌ها تا 21میلیون تومان قیمت خورده است.وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی کرده است  در نوروز 1401روزانه بیش از 2میلیون مسافر نوروزی با خودروی شخصی سفر کنند و 6میلیون مسافر نوروزی نیز با اتوبوس‌های بین‌شهری به سفر بروند.

براین اساس، اگر آغاز سفرهای نوروزی را 25اسفندماه درنظر بگیریم و پایان سفرهای نوروزی را نیز 15فروردین‌ماه محاسبه کنیم، در 15روز تعطیلات نوروزی، 30میلیون ایرانی با خودروی شخصی سفر می‌کنند و با احتساب مسافران اتوبوسی، 36میلیون ایرانی تنها در  جاده‌های ایران سفر می‌کنند.


اگر تعداد پروازهای موجود در کشور را نیز 150پرواز محاسبه کنیم و ظرفیت هر پرواز را به‌طور میانگین 250مسافر درنظر بگیریم، حدود 40هزار مسافر نیز روزانه از طریق هوایی به سفرهای نوروزی می‌روند و طی 15روز سفر نوروزی 600هزار مسافر نوروزی در مدتی کوتاه با ایرلاین‌های مختلف جابه‌جا می‌شوند.


بررسی‌های همشهری مشخص کرده است که با احتساب آمارهای ارائه شده، تنها در مسیر جاده‌ای و هوایی و ریلی و دریایی، نزدیک به 40میلیون مسافر نوروزی سفر خواهند کرد.سال 98تعداد مسافران خروجی کشور که در فروردین‌ماه به کشورهای خارجی سفر کردند 660هزار و 314گردشگر اعلام شد که به‌نظر می‌رسد با چند برابر شدن قیمت تورهای خارجی و بلیت‌پروازی و در نتیجه سخت‌تر شدن سفر خارجی ایرانی‌ها، نوروز 1401تعداد مسافران خروجی نیز کاهش یابد.

پویان رفیعی‌شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران اعلام کرده است، یک تور خارجی به مقصد ترکیه در نوروز 1401برای یک خانواده 100میلیون تومان خرج برمی‌دارد. بررسی همشهری از قیمت بلیت پروازهای ترکیه نیز مشخص کرد کمترین نرخ پروازی حدود 10تا 12 میلیون تومان برای هر مسافر است.


افزایش هزینه‌های سفر در ایران بزعم کارشناسان، موجب می‌شودتعداد چادرهای اقامتی و باربند سفری خودروها در نوروز 1401 افزایش ‌یابد و سفرهای بی‌کیفیت و انبوه در جاده‌های ایران به راه‌ بیفتد. بدین ترتیب ‌نوروز 1401بر تعداد چادرهای مسافرتی کنار بوستان‌ها و خیابان‌های شهرهای گردشگرپذیر ‌و مسافرانی که برای فرار از هزینه‌های سرسام‌آور سفر به خانه دوست و آشنا پناه می‌برند افزایش خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha