سلامت نیوز: آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده متوجه شوید حلقه به انگشتتان نمی‌رود و انگشتانتان متورم شده‌اند یا حتی تغییر رنگ داده‌اند؟ درست است که تورم انگشت‌ها علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد و بیشتر اوقات مسئلهٔ جدی نیست اما گاهی می‌تواند علامتی از یک عارضه دیگر باشد.

علت تورم انگشتان دست + راهکارهای خانگی تسکین آن

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، تورم انگشت‌ها بیشتر از آنچه فکر می‌کنید شایع است. گاهی شاید بعد از یک پیاده‌روی طولانی متوجه شوید انگشت‌هایتان ورم کرده‌اند و گزگز آزاردهنده‌ای دارند. علتش می‌تواند گردش خون و نحوهٔ کارکرد قلب به دلیل ورزش (پیاده‌روی) باشد.

آسیب غضروف یا تاندون


اگر کارتان جوری است که دستتان حرکات تکراری انجام می‌دهد، پس عجیب نیست که انگشت‌هایتان ورم کنند که علت آن می‌تواند آسیب غضروف باشد.

بورسیت


التهاب بورس که از مفاصل محافظت کرده و نقش ضربه‌گیر را برای آنها دارد بورسیت نامیده می‌شود. بورسیت عارضه‌ای بسیار دردناک است که در آن انگشت‌ها ملتهب می‌شوند و شما می‌توانید تورم آشکاری را در ناحیه مفصل ببینید. گاهی این تورم به‌صورت یک توپ دردناک ظاهر می‌شود.

سندرم تونل کارپال


احتمالاً دربارهٔ این عارضهٔ دردناک چیزهایی شنیده‌اید که در زنان بسیار شایع است. در این عارضه، فشاری روی عصب وجود دارد که دردش تا مچ می‌رسد و معمولاً انگشت‌ها نیز ورم می‌کنند و حساسیت خود را از دست می‌دهند و حتی قفل می‌شوند؛ سندرم تونل کارپال بسیار دردناک است.

التهاب گانگلیون


این عارضه زمانی رخ می‌دهد که یک کیست یا تورم در قسمت بالایی مفصل یا تاندون ایجاد می‌شود که می‌تواند به انگشت‌ها هم رسیده و آنها را متورم نماید.

پارونیشیا


پارونیشیا به عفونت بافت نرم اطراف ناخن گفته می‌شود که بسیار دردناک بوده و باعث التهاب و تورم انگشت می‌شود، خصوصاً در اطراف ناخن. حتی ممکن است چرک هم بکند.

آرتریت روماتوئید


آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی مزمن است که بر مفاصل اثر می‌گذارد. این بیماری التهاب‌های دردناکی ایجاد می‌کند و اغلب از انگشت‌ها شروع می‌شود. آرتریت روماتوئید بیماری نیست که خودتان تشخیص بدهید، به پزشک مراجعه کنید.

آرتریت سپتیک


این نوع آرتریت، عفونی است و با آرتریت روماتوئید فرق دارد، هرچند علائمشان معمولاً مشابه‌اند اما پزشک می‌تواند به‌درستی تشخیص بدهد.
وقتی یک یا چند انگشتتان ورم می‌کند باید به دیگر علائم توجه کنید. آیا فقط یک انگشت متورم شده یا همهٔ آن‌ها؟
اگر همهٔ انگشت‌هایتان ورم کرده‌اند پس علت آن مشکلاتی در گردش خون یا سندرم تونل کارپال است. اما اگر فقط یکی از انگشت‌ها ورم کرده پس باید ناخن را از جهت عفونت، زخم یا بریدگی و یا فرو رفتن چیزی در آن بررسی کنید. این تورم حتی می‌تواند ناشی از گزش حشره نیز باشد.

رژیم غذایی پُرنمک


مصرف نمک زیاد می‌تواند باعث شود بدن آب بیشتری نگه دارد تا غلظت نمک تجمع یافته را کمتر کند. احتباس آب می‌تواند سبب تورم دست‌ها و انگشت‌ها شود. تورم ناشی از مصرف زیاد نمک اغلب خفیف است و در عرض یکی دو روز برطرف می‌شود.


چگونه می‌توان تورم انگشت‌ها را کاهش داد؟


اگر تورم انگشت‌ها ادامه‌دار شد باید به پزشک مراجعه کنید. اما هم‌زمان در خانه هم می‌توانید با راهکارهایی این تورم را کاهش بدهید.

حمام رزماری


رزماری برای کاهش التهاب مفاصل و غضروف بسیار مناسب است. دو شاخه رزماری را در آب بجوشانید و انگشت‌های متورمتان را به مدت سه دقیقه در این داروی گرم قرار دهید. سپس انگشتان را در قابلمه آب سرد بگذارید. بدین ترتیب به‌صورت متناوب انگشتان خود را در معرض دماهای متفاوت قرار دهید تا جریان خون بهتری در انگشت‌ها برقرار شده و تورم کمتر شود. همچنین می‌توانید با چند قطره عصاره رزماری، انگشتان خود را ماساژ بدهید.

سیر


اگر شک دارید علت تورم انگشت‌هایتان یک عامل باکتریایی است پس توصیه می‌کنیم یک حبه سیر روی قسمت موردنظر بمالید. سیر یک آنتی‌باکتریال قوی است، بنابراین می‌تواند التهاب را کاهش بدهد. ضمناً توصیه می‌کنیم برای شناسایی علت اصلی التهاب به پزشک مراجعه نمایید.

بانداژ ریشه زنجبیل


زنجبیل به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد می‌تواند التهاب و تورم را تسکین دهد. ابتدا انگشت‌های متورمتان را چند دقیقه در جوشاندهٔ زنجبیل بگذارید. سپس تکه‌های زنجبیل را جدا کرده و بانداژی با آن درست کرده و روی انگشت‌هایتان ببندید. مواظب باشید بانداژ را سفت نبندید.

چگونه از تورم انگشت‌ها پیشگیری کنیم؟


برای پیشگیری از تورم انگشت‌ها باید دست‌ها را با حرکات دورانی به عقب و جلو حرکت دهید. چند بار مشت را باز و بسته کردن و کشش دست‌ها حین ورزش نیز راهی دیگر برای کمک به گردش خون و پیشگیری از تجمع مایعات در دست‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha