چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱

سلامت نیوز: غده تیروئید با تولید هورمون‌های تنظیم کننده سوخت و ساز، بدن را با کنترل سوزاندن مقدار کالری، و همچنین تنظیم سریع یا آهسته بودن مغز، قلب، کبد، و دیگر اندام‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۹ چیزی که درباره تیروئید باید بدانید
به گزارش سلامت نیوز به نقل از health، غده تیروئید که در بین حنجره و استخوان گردن شما واقع شده است و کوچک‌تر از انگشت شست می‌باشد، غده تیروئید در هر فرآیند بدن تاثیر می‌گذارد.

دکتر کریستین نصر (Christian Nasr)، متخصص غدد و مدیر پزشکی مرکز تیروئید در کلینیک کلیولند، در این باره می‌گوید: "این غده با تولید هورمون‌های تنظیم کننده سوخت و ساز، بدن را با کنترل سوزاندن مقدار کالری، و همچنین تنظیم سریع یا آهسته بودن مغز، قلب، کبد، و دیگر اندام‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد".

همچنین این غده کوچک، نقش قابل توجهی در تمامی عملکردهای بدن دارد، از خلق و خوی گرفته تا عادات ماهانه، سلامت استخوان حتی تنظیم اندام‌های بدن، ایفا می‌کند.

تیروئید چگونه کار می‌کند؟

پمپ‌های تیروئید مولد هورمون‌های کلیدی تری یدو تیرونین (T۳) و تیروکسین (T۴) است، که به طور جزئی از ید تشکیل شده است. در این مطلب در مورد اینکه چگونه این غده در تندرستی و سلامت یک فرد نقش دارد، صحبت خواهیم کرد.

قلب: هورمون تیروئید با شل کردن عضلات در دیواره رگ ها، ضربان قلب را هر فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به کنترل جریان خون، کمک به سزایی می‌کند.

باروری: تیروئید هورمون چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هنگامی که دچار اختلال شود، می‌تواند چرخه تخمک گذاری و عادات ماهانه را نا منظم کند.

استخوان‌ها: میزان شکستن استخوان‌های قدیمی توسط هورمون‌های تیروئید هدایت می‌شود. زمانی که این روند شتاب بگیرد، استخوان‌ها سریع‌تر از سرعت جایگزینی تخریب می‌شوند که این مسئله می‌تواند سبب ایجاد پوکی استخوان در فرد شود.

وزن: از آنجا که تیروئید سوخت و ساز بدن هر فرد را تنظیم می‌کند (تنظیم سرعت سوزاندن سوخت توسط بدن)، بیش فعالی یا پر کاری تیروئید در کاهش وزن موثر است، در حالی که کم کاری تیروئید می‌تواند موجب با افزایش وزن شود.

مغز: سطوح پایین تیروئید می‌تواند سبب فراموشی، کاهش تمرکز و افسردگی شود. خوشبختانه، این علائم تمایل به معکوس شدن با هورمون درمانی دارد.

پوست: هنگامی که غده تیروئید کم کار است، بدن هر فرد سرعت نرمال ساخت و ساز سلول‌های پوست را متوقف می‌سازد. این روند، خشک شدن و غیر جذاب شدن پوست را به دنبال دارد (سبب کاهش سرعت رشد مو و رشد ناخن می‌شود).
۹ چیزی که درباره تیروئید باید بدانید

مسائل مربوط به تیروئید در زنان رایج‌تر است

این مشکلات ۵ تا ۸ برابر در زنان بیشتر از مردان است. اما علت آن همچنان به صورت یک راز باقی مانده است. دکتر نصر می‌گوید: «مظنون کلیدی در این مورد استروژن است.» سلول‌های تیروئید، غلظت زیادی از گیرنده‌های استروژن دارند که به معنی این است که آن‌ها فوق العاده به اثرات هورمون جنسی زنانه، حساس هستند.
دلیل احتمالی دیگر بسیاری از کم کاری و پر کاری‌های تیروئید مربوط به بیماری‌های خود ایمنی است، که به طور کلی زنان بیشتر در معرض ابتلا به آن اختلالات هستند. شایع‌ترین دلیل کم کاری تیروئید، برای مثال، بیماری هاشیموتو (که تا ۷ بار در زنان شایع‌تر می‌باشد)، و شایع‌ترین علت پر کاری تیروئید، بیماری گریوز (که تا ۱۰ بار در زنان شایع‌تر می‌باشد) است.
 

نشانه‌های اختلال  در تیروئید را بشناسید

هر دو اختلال کم کاری تیروئید و پر کاری تیروئید دارای علائم مبهم برای تشخیص و حتی برخی مواقع مشترک با دیگر بیماری‌ها دارد، و به سادگی می‌تواند تشخیص درست را به چالش بکشد. اما اگر شما متوجه بیش از ۲ مورد از نشانه‌های نام برده شده در مطلب زیر شدید، با پزشک خود در مورد انجام آزمایش تیروئید، مشورت کنید.

کم کاری تیروئید: این موارد شامل، خشکی پوست و مو، فراموشی، یبوست، گرفتگی عضلانی، افزایش غیر قابل توضیح وزن، سخت‌تر یا نا منظم شدن دوران قاعدگی، تورم در صورت و افزایش حساسیت به سرما است.

پر کاری تیروئید: تحریک پذیری، افزایش تعریق، تپش قلب، اختلال در خواب، سندرم سوزش دهان (BMS) مکرر، کاهش وزن بدون علت، سبک‌تر یا کم شدن جریان قاعدگی، بر آمدگی در چشم، لرزش دست.
۹ چیزی که درباره تیروئید باید بدانید

ممکن است به درمان نیاز داشته و یا خیر

نتیج یک مطالعه در انگلستان حاکی از آن است که حدود ۳۰ درصد از افرادی که داروهای کم کاری تیروئید مصرف می‌کنند، احتمال دارد که به آن نیاز نداشته باشند. بسیاری از این افراد در شرایطی هستند که "کم کاری تیروئید تحت بالینی" نامیده می‌شود و این بدان معنی است که سطح TSH به به طور جزئی بالا است، اما سطح T۳ و T۴ نرمال هستند، و در صورتی که آن‌ها دارای علائمی باشند که خفیف هستند (TSH هورمون هیپوفیز است؛ سطح بالای آن نشان می‌دهد که بدن فرد در حال تلاش برای تحریک تیروئید برای تولید هورمون‌های بیشتر است).
در صورتی که سطح TSH بدن فرد mIU / L. ۱۰ یا میزان بالا تری را نشان دهد، اکثر کارشناسان توصیه به اتخاذ درمانی تحت نظارت پزشک متخصص را می‌کنند. اما در صورتی که سطح TSH فرد در طیف ۴ تا ۱۰ mIU / L. است، علائم را در نظر بگیرید.
دکتر کاسترو (Castro) در این باره می‌گوید: ”در صورتی که شما این علائم را ندارید، داروهای تیروئید کمکی نخواهند کرد، و درمان بیش از حد می‌تواند سبب افزایش خطر ابتلا به تپش قلب و سایر نشانه‌های پر کاری تیروئید شود. در صورتی که شما درمان شده اید، پزشک تان باید بعد از ۶ تا ۱۲ هفته برای اطمینان از این که داروها موجب پر کاری تیروئید نمی‌شود، از طریق تجویز آزمایش خون سلامت شما را ارزیابی کند".

شما نباید در مورد سرطان تیروئید وحشت داشته باشید

از سال ۱۹۷۵، بروز سرطان تیروئید تقریبا ۳ برابر شده، در حالی که میزان مرگ و میر همچنان پایین و ثابت باقی مانده است. اوتیس براولی (Otis Brawley)، پزشک متخصص و دستیار ارشد پزشکی در انجمن سرطان آمریکا، در این باره می‌گوید: "تشخیص این سرطان در میان افراد هر جامعه‌ای رو به افزایش است، و همین مسئله کمی آشفته کننده است”. این روز ها، بیشتر و بیشتر زنان در حال گرفتن اسکن از سر، گردن، و سینه برای تشخیص سایر مشکلات سلامتی هستند و آن تصاویر بسیار دقیق آشکار سرطان‌های کوچک در غده تیروئید که هشدار دهنده نیستند، را آشکار می‌سازد. دکتر براولی با اشاره به این که عمل جراحی خطرات خود را دارد، ادعا می‌کند: "بسیاری از این سرطان‌ها نیازی به درمان ندارند، چرا که آن‌ها به آرامی و یا در همه افراد رشد نمی‌کنند و یا متوقف می‌شوند".

مایکل تاتل، یک متخصص سرطان تیروئید در مرکز یادبود سرطان Kettering Cancer در شهر نیویورک در این باره می‌گوید: "به طور معمول، در صورتی که تومور شما کوچک‌تر از ۱ سانتی متر باشد، پایش و تحت نظر بودن فرد بیمار بهترین روش است".

مکمل‌های تیروئید ممکن است خطرناک باشند

شما نیز احتمالا مکمل‌هایی که با ادعای "پشتیبانی تیروئید" در بازار عرضه می‌شوند را دیده باشید. این تبلیغ‌ها را باور نکنید، هنگامی که محققان کلینیک مایو، قرص‌های محبوب در دسترس را تجزیه و تحلیل کردند، کشف کردند که داروهای با پایه گیاهی حاوی مختلفی از هورمون‌های واقعی تیروئید هستند.
حتی ترسناک‌تر اینکه، دوز هورمون موجود در برخی از این محصولات، بالاتر از دوز آن در داروهای تجویز شده بود. دکتر فینک (Fink) در این باره می‌گوید: " دوز مصرفی به میزان زیاد می‌تواند عوارض جانبی خطرناک، مانند آریتمی‌های قلبی و مشکلات استخوان‌ها را برای فرد به همراه داشته باشد".
۹ چیزی که درباره تیروئید باید بدانید

چگونه گردن خود را بررسی کنید

در صورتی که شما یک نشانه بارز از بیماری تیروئید را دارید، انجام یک آزمایش ساده از انجمن آمریکایی غدد بالینی برای ارزیابی سلامت خود را انجام دهید.

۱. با استفاده از یک آینه دستی قسمت جلو و پایین گردن خود را در بالاتر از استخوان گلو و زیر تارهای صوتی، نگاه کنید.

۲. سر خود را به عقب ببرید، یک جرعه آب بنوشید و بر آمدگی آن ناحیه را با دقت نگاه کنید.

۳. در صورتی که شما متوجه یک بر آمدگی شدید، به پزشک متخصص مراجعه کنید. زیرا ممکن است تیروئید بزرگ شده (که نشانه‌ای از کم کاری یا پر کاری تیروئید است) داشته باشید.

تیروئید 

۱. ید مورد نیاز خود را از مواد غذایی دریافت کنید. دوز روزانه ۱۵۰ میکرو گرم در رژیم غذایی شما برای تولید این هورمون، بسیار حیاتی است. دکتر فینک در این باره می‌گوید: ید به طور معمول به نمک مصرفی شما اضافه شده است، اما حتی در صورتی که در یک رژیم غذایی کم نمک قرار دارید، می‌توانید به اندازه کافی از سایر مواد غذایی مانند ماهی، لبنیات، تخم مرغ و غلات فرآوری شده، ید مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

۲. آب آشامیدنی تان را تصفیه کنید. یوهانا کونگلتون (Johanna Congleton)، دکترا و یک دانشمند ارشد در کار گروه محیط زیست در این باره می‌گوید: "پرکلرات، یک ماده شیمیایی که با جذب تیروئید از ید تداخل دارد، در برخی از آب‌ها یافت می‌شود. درصورتی که آب مصرفی شما آزمایش شد، با کار گروه‌های عمومی تماس بگیرید. در صورتی که در آن مواد شیمیایی تشخیص داده شد، یک فیلتر اسمز معکوس را امتحان کنید".

۳. اجتناب از تریکلوزان. کونگلتون در این باره می‌گوید: "این عامل ضد باکتری، در حال حاضر در برخی از صابون‌ها وجود دارد، که ساختاری شبیه به هورمون‌های تیروئید دارد. مطالعات حیوانی آن را با کاهش سطوح هورمون ها، مرتبط می‌دانند".

۴. راه آب نچسب. ممکن است با مواد شیمیایی فلورو پوشیده شده باشد، که برخی از مطالعات آن را مرتبط با بیماری تیروئید می‌دانند.

ترجمه از فرادید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha