جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵

به گزارش سلامت نیوز:سفرهای نوروزی از امروز آغاز می‌شود و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرده است، نوروز1401 آمار مسافران نوروزی نسبت به نوروز سال‌98، به میزان30درصد افزایش می‌یابد.افزایش 30درصدی مسافران نوروزی در شرایطی اعلام می‌شود که پیش‌تر عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از وقوع سونامی سفر در نوروز1401 با برچیدن محدودیت‌های کرونایی خبر داده بود. روزنامه همشهری نیز در پیش‌بینی از سفرهای جاده‌ای ایرانی‌ها در نوروز1401 از سفر بیش از 40میلیون مسافر نوروزی خبر داد.

 ‌موج سفرهای نوروزی به راه افتاد

سفرهای نوروزی از امروز آغاز می‌شود و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرده است، نوروز1401 آمار مسافران نوروزی نسبت به نوروز سال‌98، به میزان30درصد افزایش می‌یابد.افزایش 30درصدی مسافران نوروزی در شرایطی اعلام می‌شود که پیش‌تر عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از وقوع سونامی سفر در نوروز1401 با برچیدن محدودیت‌های کرونایی خبر داده بود. روزنامه همشهری نیز در پیش‌بینی از سفرهای جاده‌ای ایرانی‌ها در نوروز1401 از سفر بیش از 40میلیون مسافر نوروزی خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،معاون گردشگری کشور و مدیران کل این معاونت نیز صبح دیروز در نشست با خبرنگاران از پیش‌بینی خود برای سفرهای نوروزی خبر دادند و گفتند که برآورد وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی این است که سفرهای نوروزی امسال با افزایش بیشتر مواجه خواهد شد و آنچه اکنون اهمیت دارد، موضوع مدیریت سفر حجم بالای گردشگران نوروزی است.


مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری در وزارت میراث‌فرهنگی از رزرو بالای 80درصدی اماکن اقامتی در 16استان کشور خبر داد و گفت: ضریب اشغال اماکن اقامتی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت میراث فرهنگی در 8استان بوشهر، خوزستان، خراسان رضوی، فارس، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد به بیش از 80درصد رسیده است.  فاطمی استان‌های تهران، البرز، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان و کرمان را در ردیف استان‌هایی اعلام کرد که خلوت‌ترین مقاصد گردشگری در نوروز1401 هستند و رزرو اماکن اقامتی آنها برخلاف پیش‌بینی‌ها به اندازه کافی صورت نگرفته است.

بنابراین گردشگرانی که قصد سفر به مناطق آرام را دارند، می‌توانند این استان‌ها را برای سفر نوروزی انتخاب کنند.  به‌گفته او، شماره تلفن 09629 و سامانه www.09629.ir در تمام 24ساعت شبانه‌روز پاسخگوی شکایات مسافران نوروزی است و گردشگران نوروزی می‌توانند با مراجعه به سایت این سامانه اطلاعات مرتبط با جاذبه‌های گردشگری مسیر سفر و وضعیت آب و هوایی طول مسیر و امکانات اقامت را دریافت کنند.  

مصطفی فاطمی از تمهیدات درنظر گرفته شده برای کاهش تصادفات جاده‌ای در 30کیلومتری شهرهای مقصد گردشگری با همکاری سازمان امور عشایری خبر داد و گفت: در 30کیلومتری شهرها سیاه‌چادرهای عشایری و خانه‌های روستایی برای ماندگاری بیشتر مسافران در مسیر جاده‌ای و کاهش خسارات ناشی از تصادفات ایجاد شده است که به کمپین 60-30 شهرت دارد.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری با تأکید بر لزوم مدیریت سفر از سوی مردم از مسافران نوروزی خواست علاوه بر توجه به اطلاعیه‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور، پیش از عزیمت به سفر حتما اماکن اقامتی خود را رزرو  و  با برنامه سفر کنند نه آنکه ظرف چند ساعت تصمیم به سفر بگیرند و بدون برنامه عازم سفر شوند.  مصطفی فاطمی اعلام کرد: 225رام قطار مسافربری با 224هزار صندلی، 26هزار پرواز، 124اسکله گردشگری، 2هزار و 840شناور گردشگری و 14هزار و 400اتوبوس مسافربری وظیفه حمل‌ونقل مسافران نوروزی را برعهده دارند.

به‌گفته او، 1200تیم بهداشتی و 797پایگاه امدادی همراه با 1550تیم امدادرسان نیز وظیفه خدمت‌رسانی به گردشگران نوروزی را انجام می‌دهند و 485ستاد اجرایی سفر نیز برای تسهیل مسافرت‌های نوروزی در سطح کشور تشکیل شده است. فرهاد عزیزی، مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی نیز در سخنانی از آمادگی 153پایگاه ملی و جهانی کشور برای میزبانی از گردشگران نوروزی خبر داد و گفت: 785موزه دولتی و خصوصی در حال آماده‌سازی‌ شرایط برای بازدید نوروزی هستند.


به‌گفته او، 60پایگاه میراث ملی و جهانی نیز در سطح کشور محل ایجاد نوروزگاه شده‌اند که بیش از 2هزار برنامه آیینی برای گردشگران نوروزی در آنها اجرا می‌شود. ضمن آنکه امکان تماشای برخط آیین‌های نوروزی اجرا شده در پایگاه‌های ملی و جهانی برای افرادی که موفق به سفر نشده‌اند، به‌مدت 11روز وجود دارد.  فرهاد عزیزی با اشاره به افزایش سفرهای نوروزی‌1401 گفت: سال98 پایگاه‌های میراث ملی و جهانی میزبان تعداد 7میلیون بازدیدکننده بود که این تعداد در سال‌99 به‌دلیل شیوع کرونا به 420هزار بازدیدکننده رسید و به‌دلیل خسارات ناشی از کرونا، 20درصد از کارکنان دائمی و 53درصد از کارکنان موقت پایگاه‌های میراث ملی و جهانی بیکار شدند.


علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز در نشست ارائه گزارش ستاد خدمات هماهنگی سفر کشور با خبرنگاران از خسارت 30هزار میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری کشور خبر داد و گفت: از ابتدای آبان‌ماه سال‌جاری تا اسفند امسال گردشگران وارد شده به کشور مسافرانی بودند که از کشورهای همسایه به ایران سفر کردند.

شالبافیان اما در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص نبود عدالت سفر و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر محروم‌بودن 8میلیون خانوار ایرانی که شامل حدود 30میلیون ایرانی می‌شود، درخصوص گران‌ترشدن هزینه‌های سفر که مغایر با استراتژی وزارت میراث‌فرهنگی برای ارزان‌سازی‌ و در دسترس قرارگرفتن سفر برای همه ایرانی‌هاست گفت:  در تمامی صنایع شاهد افزایش چشمگیر هزینه‌ها هستیم.

تعرفه‌های مرتبط با دستمزد، قیمت تهیه تجهیزات و مایحتاج و حتی خوراک هم افزایش یافته و البته گردشگری هم معلول همین وضعیت است. بنابراین کاهش هزینه سفر و ارزان‌سازی‌ در این بخش نیازمند حمایت همه‌جانبه دولت است. چون ارزان‌شدن سفر هم وابستگی کامل به متغیرهای کلان اقتصادی دارد.


معاون گردشگری در پاسخ به هرج‌ومرج موجود در بازار سفر و سوداگری درا ین بخش، گفت: درصورت اطلاع از تخلفات صورت‌گرفته بلافاصله با متخلفان برخورد خواهیم کرد. همین حالا که هنوز سفرهای نوروزی آغاز نشده است، در بازرسی‌های صورت‌گرفته 1600مورد تذکر، 392مورد اخطار، 43مورد تعلیق، 22مورد تعطیل برای تاسیسات و دفاتر گردشگری صادر شده است. البته شاید نیاز به تشدید بیشتر نظارت بر واحدهای گردشگری و برخورد جدی‌تر با تخلفات داشته باشیم و وزارت میراث‌فرهنگی در ماجرای سفرهای نوروزی و رعایت حقوق مردم با هیچ‌کس مسامحه نخواهد کرد.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha