به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، بیماری «سلیاک» نوعی اختلال خودایمنی است و می‌تواند علائم ناراحت‌کننده ایجاد کند.

افسردگی در کمین بیماری «سلیاک» / سیستم ایمنی بدن به روده کوچک حمله می‌کند

به گزارش «ایت دیس نات دت»، بیماری «سلیاک» یک اختلال خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی با خوردن گلوتن، پروتئین موجود در غلات مانند گندم، جو به روده کوچک حمله می‌کند. سلیاک حدود ۱ درصد از آمریکایی‌ها یا حدود ۳.۳ میلیون نفر را مبتلا کرده است که بیش‌تر آن‌ها تشخیص داده نشده‌اند. زمانی‌که افراد مبتلا به سلیاک از مصرف گلوتن خودداری کنند، علائم را می‌توان کاهش داد، اما تا زمانی‌که این بیماری تشخیص داده نشود، می‌تواند علائم ناراحت‌کننده و حتی ناتوان کننده‌ای ایجاد کند.

اسهال علائم بارز بیماری سلیاک است. آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می گوید؛ «برای افرادی که علائم گوارشی دارند، اسهال یکی از شایع‌ترین و ناراحت‌کننده‌ترین علائم در نظر گرفته می‌شود. تخمین زده می‌شود که حدود نیمی از بزرگسالان مبتلا به بیماری سلیاک اسهال را تجربه کرده اند.» با این حال، پیروی از یک رژیم غذایی صحیح می‌تواند این علائم را در بدن تسکین دهد.

متخصصان می‌گویند؛ «وقتی افراد مبتلا به بیماری سلیاک غذاهای حاوی گلوتن مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی آن‌ها به پوشش روده حمله می‌کند و این باعث التهاب یا تورم در روده‌ها می‌شود و به پرزها، ساختارهای مومانند روی پوشش روده کوچک آسیب می‌رساند.» مواد مغذی موجود در غذا توسط پرزها جذب می‌شود. اگر پرزها آسیب ببینند، فرد نمی‌تواند مواد مغذی را به‌خوبی جذب کند و دچار کاهش وزن می‌شود.

بیماری سلیاک می‌تواند باعث التهاب در دستگاه گوارش شود. برخی از علائمی که ممکن است ایجاد شود شامل گاز، نفخ، درد شکم، یبوست، حالت تهوع یا استفراغ است.

بیماری سلیاک روی هر فرد به صورت متفاوت تأثیر می‌گذارد. علائم ممکن است در دستگاه گوارش یا سایر قسمت‌های بدن رخ دهد. یک نفر ممکن است اسهال و درد شکم داشته باشد، در حالی که فرد دیگر ممکن است تحریک‌پذیر یا افسرده باشد. تحریک‌پذیری یکی از شایع‌ترین علائم است. افراد مبتلا به بیماری سلیاک نیز احتمالاً دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند.

۸۲ درصد از افرادی که بیماری سلیاک در آن‌ها تشخیص داده شده است، خستگی را به شدت تجربه کرده‌اند، زیرا بیماری سلیاک می‌تواند باعث شود بدن شما نتواند مواد مغذی را به‌طور مطلوب جذب کند، بلکه می‌تواند باعث سوء تغذیه، خستگی و در برخی موارد پوکی استخوان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha