دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 337346

نوروز دیگری از راه رسید و طبیعت نونوار شد. اکنون در تعطیلات سال جدید بسیاری بار سفر می‌بندند و راهی شهرها و روستاهای مختلف می شوند؛ اما رعایت برخی نکات ایمنی و بهداشت، سفر خاطره انگیزتری را رقم خواهد زد.

چطور مسافرت لذت بخشی داشته باشیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، در آغاز بهار دیگری از زندگیمان هستیم و فصل نو شدن طبیعت فرا رسیده و افراد مختلف برای استراحت و باز توانی جسمی و روحی خود چند روزی را در تعطیلات می‌گذرانند.

در این میان، بخشی از مردم نیز برای گذران اوقات فراغت نوروزی خود بار و بندیل سفر را بسته و دل به جاده‌ها می‌سپارند.

امسال سومین سالی است که نوروز رنگ و بوی کرونایی می‌دهد و این بیماری مرموز بسیاری از ارکان زندگی را دستخوش تغییر کرده و مسافرت رفتن یکی از این موارد است که یا باید به مسافرت نروی یا اینکه قواعد ویژه کرونایی مسافرت را در نظر بگیری.

در مسافرت رعایت برخی نکات باعث آرامش خاطر و در امان بودن وضعیت جسمی و روحی مان می شود که در ادامه این گزارش به آنها اشاره می‌کنیم.

سفر و انجام مسافرت، به علت استراحت کم، خستگی راه، تغییر شرایط آب و هوایی و تهیه آب و مواد غذایی از منابع گوناگون در شهرها و روستاهای مختلف مسیر سفر، کاهش مقاومت بدن را به همراه دارد و از طرفی مسافر بیش از سایر مواقع در معرض بیماری‌ها قرار می‌گیرد و عوامل خطر آفرین بیش از همیشه او را احاطه می‌کنند.

رعایت نکات ایمنی و بهداشتی ضرورت بیشتری پیدا می کند و بابد حساسیت بیشتری به موضوع سلامت خود داشته باشیم.

توصیه‌هایی را که در سفر باید به آن توجه کرد مجموعه دستورات بهداشتی در حوزه خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هاست.

البته رعایت بهداشت فردی و عمومی، به ویژه مکان‌های عمومی مثل تفرجگاه‌ها، بوستان‌ها و ...امری واضح و ضروری است که در ادامه این گزارش توصیه های کاربردی و مهم بهداشت در سفر را بیان می‌کنیم.

قبل از مصرف کنسرو به مدت 20 دقیقه آن را در آب جوش قرار دهید. توجه داشته باشید آلودگی کنسرو به سم کشنده و مرگ‌آور بوتولیسم هیچ گونه علامتی (مانند بادکردگی قوطی) ندارد و فقط با حرارت می‌توان آن را خنثی کرد.

بهداشت مواد غذایی

باید توجه داشته باشیم که در مسافرت مواد غذایی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کرده و قبل از خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده، به وضعیت سلامت ماده خریداری شده توجه کنیم.

در این راستا باید از درج شماره پروانه ساخت و سپری نشدن تاریخ انقضای مصرف آن اطمینان حاصل کنید؛ ضمن اینکه باید به پروانه صادر شده از سازمان غذا و دارو و نشانی کامل محل تولید محصول نیز توجه داشته باشیم.

از خرید هرگونه ماده غذایی، از فروشندگان دوره‌گرد جدا بپرهیزید.

باید از خرید کنسرو مواد غذایی و نظائر آن مانند کنسرو ماهی و انواع کمپوت‌ها که متورم، زنگ زده یا ضربه خورده هستند، پرهیز شود.

از خرید پنیر تازه محلی خودداری کنید. قبل از مصرف کنسرو به مدت 20 دقیقه آن را در آب جوش قرار دهید.

توجه داشته باشید آلودگی کنسرو به سم کشنده و مرگ‌آور بوتولیسم هیچ گونه علامتی (مانند بادکردگی قوطی) ندارد و فقط با حرارت می‌توان آن را خنثی کرد.

هنگام مسافرت خرید محصولات کوچک غذایی به دلیل اینکه سعی داریم مقوار کمتری از مواد مختلف را مصرف کنیم زیادتر می‌شود؛ در نتیجه باید از مصرف باقیمانده مواد غذایی پاستوریزه که پس از باز شدن درب ظرف، در خارج از یخچال نگهداری شده، خودداری کنید.

همواره در سفر باید از غذاهای ساده و حتی الامکان مواد غذایی مطمئن که خودتان تهیه کرده‌اید، استفاده کنید؛ چراکه نگهداری مواد مختلف غذایی در نقاط مختلف و توسط فروشندگان دارای نوساناتی است و رعایت بهداشت مساوی و یکدستی ندارد.

اگر قصد دارید در تعطیلات نوروزی و سفر از مواد غذایی مفیدی همچون آجیل و خشکبار استفاده کنید باید توجه داشته باشید آجیل مصرفی مورد نیاز را حتی الامکان به صورت بسته بندی تهیه کنید.

از خرید خشکبار و آجیل که آثار آفت زدگی، رطوبت و کهنگی در آنها دیده می‌شود، پرهیز کنید.

بیشتر بدانید:چند نکته طلایی برای سلامت در سفرهای نوروزی

هنگام خوردن غذا در رستوران‌های بین راهی و نیز رستوران‌های شهری و روستایی حتی الامکان از مصرف سالاد و سبزیجات در رستوران‌ها خودداری کنید.

اگر در منطقه‌ای هوس استفاده از سبزیجات محلی آن منطقه را کردید باید بدانید سالم سازی سبزیجات در چهار مرحله پاکسازی، انگل زدایی، گندزدایی و شست‌وشو انجام می‌شود.

میوه‌جاتی را که در مسیر سفر خریداری می‌کنید، با آب تمیز و بهداشتی، یکی یکی و به دقت بشویید.

حداقل باید نیم ساعت میوه ها در ظرف آبی خیس خورد؛ ضمن اینکه باید دقت کنید ریختن میوه‌ها در داخل لگن دستشویی اماکن، می‌تواند بر آلودگی سطح آن بیفزاید و باعث آلودگی مضاعف شود.

در صورت نیاز به گوشت تازه، حتما آن را از فروشگاه‌های معتبر و گوشت دارای مُهر نظارت دامپزشکی تهیه کنید.

خرید گوشت در مراکز خرید محلی به ویژه روستاها امری عاقلانه نیست؛چراکه شما از سالم بودن دام مورد نظر با خبر نیستید.

مرغ و ماهی را فقط از فروشگاه‌های مواد پروتئینی تهیه کنید

ظروف و وسایل پخت و پز را در داخل کیسه‌های نایلون تمیز نگهداری کنید تا در مدت سفر آلوده نشوند.

سعی کنید بلافاصله پس از صرف غذا ظروف خود را با آب سالم و بهداشتی بشویید؛ اما باید بدانید بهترین راه حل برای ظروف در سفر در صورتی که شستن آنها به آسانی مقدور نیست، استفاده از ظروف یکبار مصرف است.

همچنین ظروف یکبار مصرف را که در اماکنی مانند رستوران، آبمیوه فروشی یا اتوبوس در اختیار شما گذاشته می‌شود پس از استفاده خرد کرده در سطل زباله بیاندازید تا امکان استفاده مجدد از آنها میسر نشود.

مواد غذایی را در طول مسیر در خودروی خود، از نور و حرارت مستقیم دور نگه دارید.

مواد غذایی مصرفی خود را از فروشندگانی که از انبرک و یا دستکش یکبار مصرف جهت تهیه و بسته بندی انواع مواد غذایی استفاده می‌کنند، خریداری کنید و همواره سعی کنید تعداد و حجم کمی مواد غذایی بخرید و از انبار کردن آنها در خودرو بپرهیزید.

رعایت نظافت کامل و استفاده از روپوش کار برای فروشندگان مواد غذایی نشانه پایبندی ایشان به امور بهداشتی است؛ بنابراین هنگام خرید این موضوع را حتما مد نظر قرار دهید.

از آب سالم برای طبخ غذا استفاده کنید؛ اگر به آب در دسترس مشکوک هستید قبل از اضافه کردن به مواد غذایی آن را بجوشانید. به علائم هشداردهنده و تابلوهای راهنمای آب آشامیدنی یا غیر آشامیدنی توجه کرده و این موضوع را به کودکان خود آموزش دهید.

بهداشت آب آشامیدنی


آب آشامیدنی خود را از منابع مطمئن تهیه کنید و از نوشیدن آب آشامیدنی غیر مطمئن مانند آب رودخانه‌ها، آب آبیاری فضای سبز و ...جداً خودداری شود.

در صورت عدم دسترسی به آب سالم و مطمئن باید قبل از مصرف آب بهره‌برداری شده از چشمه‌ها و مسیل‌ها یا قنوات را به مدت پنج تا ده دقیقه جوشانید یا از آب معدنی استفاده کنید.

هنگام مسافرت با اتوبوس حتما از لیوان شخصی استفاده کنید.

از آب سالم برای طبخ غذا استفاده کنید؛ اگر به آب در دسترس مشکوک هستید قبل از اضافه کردن به مواد غذایی آن را بجوشانید.

از خرید و مصرف یخ غیر بهداشتی و یخ قالبی خودداری کنید. در صورت خرید یخ آن را با آب سالم شست‌وشو بشویید.

به علائم هشداردهنده و تابلوهای راهنمای آب آشامیدنی یا غیر آشامیدنی توجه کرده و این موضوع را به کودکان خود آموزش دهید.

برای شستن ظروف و البسه حتما از آب سالم استفاده کنید. شست‌وشو در آب جوی و رودخانه خطر آلودگی بیشتری را به دنبال دارد؛ در نتیجه فکر نکنید فقط صرف شستن ظروف کافی است و نظافت لازم صورت گرفته است.

میوه جاتی را که خریداری می‌کنید، با آب تمیز و بهداشتی، یکی یکی و به دقت بشویید.

بهداشت اماکن عمومی و تفریحی و زیارتی و معابر عمومی

از پراکندگی زباله در محیط اطراف و تخلیه آن در معابر، کانال و حاشیه خیابان‌ها و زمین‌های متروکه جداً خودداری کنید.

زباله‌های خود را در طول سفر، در کیسه‌های نایلون نگهداری و در اولین سطل زباله شهری بریزید؛ نه اینکه آن را در کنار جاده یا در دل طبیعت رها سازید.

باید بدانید سیگار کشیدن در مراکز زیارتی، اماکن عمومی و وسایل نقلیه همگانی جملگی تجاوز به حقوق عمومی جامعه محسوب می‌شود و از نظر قانونی نیز ممنوع است؛ از این عمل غیر اخلاقی جدا خودداری کنید.

از تعویض روغن در حاشیه جاده‌ها و ییلاق‌ها جدا خودداری کنید.

بهداشت فردی

همواره در مسافرت، صابون به ویژه صابون مایع همراه داشته باشید و پس از سرویس بهداشتی و قبل از مصرف هرنوع مواد غذایی، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

قبل از تشرف به اماکن زیارتی، پاها را شسته و از جوراب نخی تمیز استفاده کنید.

تا حد امکان قبل از رفتن به مکان های زیارتی از سرویس بهداشتی هتل یا محل اقامت خود استفاده کنید.

جهت پیشگیری از بیماری‌های پوستی، هنگام اقامت در هتل، حتی الامکان از ملافه و وسایل شخصی استفاده کنید.

شاید در طول مسیر و حرکت با خودروی شخصی تمایل به مطالعه داشته باشید؛ اما باید بدانید مطالعه در داخل وسیله نقلیه در حال حرکت، موجب خستگی چشم و وارد شدن آسیب جدی به آن می‌شود.

جهت پیشگیری از بیماری‌های پوستی، هنگام اقامت در هتل، حتی الامکان از ملافه و وسایل شخصی استفاده کنید.

رعایت نکات ایمنی در سفر

در حمل و نگهداری وسایل آتش زا و گازسوز مانند کپسول پیک نیک دقت کنید.

انجام معاینه فنی خودرو قبل از سفر را هرگز فراموش نکنید.

استفاده از کمربند ایمنی مخصوص بزرگسالان برای کودکان خطرناک است و بهتر است از کمربند ایمنی و صندلی ویژه کودک استفاده شود.

ایستادن کودک روی صندلی خودروی در حال حرکت خطرناک است.

به کودکان توصیه کنید هرگز دست یا سرخود را از شیشه خودرو بیرون نیاورند.

به محض احساس خستگی و خواب آلودگی در محل مناسبی توقف کرده و استراحت کنید.

سرعت عامل کلیدی حوادث ترافیکی است؛ با کنترل سرعت و رعایت فاصله مجاز از خودروی جلویی از این حوادث پیشگیری کنید.

دقت کنیم! بعد از گذشت یک سال کار و تلاش، نوروز و تعطیلات ابتدایی آن بهترین فرصت برای باز توانی و ایجاد نشاطی دوباره به جسم و روح مان است و مسافرت رفتن یکی از بهترین اقدام‌ها در جهت ایجاد این شور و نشاط است؛ اما رعایت نکات مهم و لازم سفر تضمین کننده سلامت جسمی و روحی شده و می‌تواند تعطیلات نوروزی خوب و به یاد ماندنی برای‌مان به ارمغان داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha