پنجشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر:بررسی وضعیت سفرهای نوروزی از نگاه آمار ارائه شده نشان می‌دهد که میزان جابه‌جایی مسافران نوروز در ترددهای جاده‌ای، دریایی ، هوایی و ریلی افزایش چشم گیری نسبت به سال قبل داشته است.

وضعیت سفرهای نوروز از نگاه آمار

  از روزهای ۱۵ اسفند ماه تقریباً بیشتر بلیت‌های مسافرتی مسیرهای گردشگری در ایران ویژه ایام نوروز پر شده بود. از مدت‌ها قبل خیلی از مردم می‌دانستند که قرار است نوروز شلوغی را در ۱۴۰۱ تجربه کنند آن هم پس از دو سال خانه نشینی. سفرهای نوروزی و دید و بازدیدها در شرایطی انجام می‌شود که بیشتر مردم در مقابل ویروس کرونا واکسن زده‌اند و از اول فروردین ماه ۷۳ نفر بر اثر کرونا فوت کردند و بیش از یک هزار و ۱۲۰ نفر به تعداد مبتلایان کرونا اضافه شد.

امسال اعلام شد که هیچ شهری محدودیت کرونایی ندارد و از آنجا که بیشتر مردم سفر کرده‌اند می‌توانند با رعایت اصول بهداشتی در ایام تعطیلات به سفر بروند به همین دلیل خیلی‌ها از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کردند و آنها که تصور می‌کردند اواخر اسفند ماه می‌توانند بلیت قطار یا اتوبوس برای مسیرهای منتهی به شهرهای گردشگری بگیرند از این قافله جا ماندند. چون دیگر در روزهای آخر اسفند ۱۴۰۰ نمی‌شد برای ایام عید بلیت پیدا کرد.

مجموع تردد در استان‌های تهران و البرز دو میلیون و ۴۲۳ هزار و ۸۳ وسیله نقلیه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است

سفرهای نوروزی از ۲۵ اسفند رسماً آغاز شد. تقارن روزهای آخر سال با روزهای آخر هفته موجب شده بود که سفرهای نوروزی زودتر انجام شود. طبق اعلام مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای؛ تردد بین‌استانی در روز دوشنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۱۰۳ وسیله نقلیه بوده است که نسبت به روز قبل ۱۳ درصد کاهش داشته است. متوسط تردد بین استانی روزانه در تمام کشور از ۲۵ تا پایان روز ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰، دو میلیون و ۱۶ هزار و ۴۵ وسیله نقلیه بوده است. همچنین در روز دوشنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۱۰۳ وسیله نقلیه بوده است که نسبت به روز قبل ۱۳ درصد کاهش داشته است.

مهریاری گفته است: مجموع تردد در استان‌های تهران و البرز دو میلیون و ۴۲۳ هزار و ۸۳ وسیله نقلیه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.

دو روز از روز اول عید نگذشته که بسیاری از مراکز اقامتی در استان‌های پر مسافر به ظرفیت کامل رسید. استان سمنان، شهر مشهد، یزد و بندرعباس از جمله شهرهایی بودند که اعلام کردند مراکز اقامتی شأن پر شده است.

شهر مشهد مملو از گردشگر

تردد در جاده‌های کشور زیاد است تردد در مراکز مسافربری مانند راه آهن نیز افزایش داشته است مدیرعامل شرکت راه‌آهن از سفر ۴۱۲ هزار نفر در ۶ روز گذشته و اعزام روزانه ۳۰ قطار از تهران به مشهد خبر داد.

از تاریخ ۲۴ تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱۵۷ تعداد قطار اعزام شده، که این عدد در سال گذشته ۱۱۶۴ اعزام بوده است. در این بازه زمانی ۴۱۲ هزار نفر مسافر قطار بودند که در دوره مشابه پارسال تعداد مسافران ۲۶۰ هزار بوده است.

بیش از ۸۰ درصد سفر به استان خراسان رضوی با وسایل شخصی انجام شده است

همچنین یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی از ورود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر طی ۴ روز پایانی سال ۱۴۰۰ به مشهد خبر داده و گفته است:

بیش از ۸۰ درصد سفر به این استان با وسایل شخصی است و بقیه با وسایل حمل و نقل عمومی انجام گرفته است.

مقصد بعدی سفر به سمت شهرهای شمالی است. به همین دلیل جاده‌های شمالی کشور نیز شلوغ می‌شود بر اساس مرکز مدیریت راه‌های کشور نیز تردد وسایل نقلیه در محور چالوس مسیر شمال به جنوب تا اطلاع بعدی ممنوع بوده و ترافیک سنگین در مسیر جنوب به شمال محدوده دوراهی شهرستانک، حدفاصل گرماب تا نساء و پل زنگوله تا سیاه بیشه وجود دارد.

افزایش سفرهای دریایی و هوایی

سفرهای دریایی نیز توسط مسافران جنوب کشور در حال انجام است. این روزها استقبال از شهرهای جنوبی کشور زیاد است به همین دلیل میزان استفاده از شناورها نیز افزایش پیدا کرده است. در این باره معاون وزیر راه و شهرسازی از جابجایی ۵۵۰ هزار نفر مسافر در پنج روز آغاز سفرهای دریایی نوروزی از طریق بنادر مسافری هرمزگان خبر داد که نسبت به سال ۹۸ رشد ۱۸۶ درصدی را شاهد هستیم. در این مدت ۹۰ هزار خودرو از سرزمین اصلی به جزایر و بلعکس جابجا شده‌اند که ۵۶ درصد افزایش داشته است. از ۲۵ اسفند تاکنون ۱۳ هزار نفر نیز با شناورهای مسافری جابجا شده‌اند که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۴ برابر افزایش داشته است.

مسافران زیادی نیز راه خارج از کشور را در پیش گرفته‌اند و از ایران در این فرصت دو هفته تعطیلات خارج می‌شوند و میزان مسافرت‌های خروجی نیز ۲۵۰ درصد رشد داشته است. سفرهای هوایی داخلی نیز رشد زیادی داشته است بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری؛ طی چهار روز نخستی که از شروع تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ می‌گذرد ۲۱۵۶ پرواز از باند سه فرودگاه مهرآباد، مشهد پرواز و فرود آمده و ۲۶۵ هزار و ۸۳۱ مسافر را به مقاصد مختلف جابه‌جا کرده‌اند.

افزایش سفرهای نوروزی در اولین سال قرن/وضعیت سفرها از نگاه آمار

همچنین به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای؛ با برخی کشورهای همسایه مذاکره شده که در طول سفرهای نوروزی ناوگان اتوبوسی ما و برخی دیگر هم کاپوتاژ خودروهای شخصی مسافران را بپذیرند.

از طرف دیگر مسافرانی که به صورت زمینی به ارمنستان رفته‌اند به دلیل بارش برف در جاده‌ها به مشکل برخورد کرده‌اند. به همین دلیل در شهر تبریز اسکان داده شده‌اند.

در شهر تهران میزان مسافرت‌ها مانند همیشه بسیار کاهش می‌یابد به نحوی که استان تهران و البرز جزو استان‌هایی هستند که کمترین گردشگر را دارند در عوض ساکنان این استان‌ها فرصت را مغتنم می‌شمارند تا از جاذبه‌های آن بهتر دیدن کنند. در روزهای نوروز کاخ موزه‌های تهران نیز پر از بازدیدکننده شده‌اند حتی از ظرفیت پذیرش نیز بالاتر رفته است البته ساعت بازدید از کاخ‌ها هم از ۹ صبح تا ۱۹ اعلام شده است. مدیران این کاخ‌ها نیز اعلام کرده‌اند که در روز ۱۳ به در تعطیل خواهند بود.

افزایش سفرهای نوروزی در اولین سال قرن/وضعیت سفرها از نگاه آمار

در شهرهای دیگر نیز اماکن گردشگری بسیار شلوغ شده‌اند در شهری مانند شیراز، میزان حضور گردشگران در آرامگاه حافظیه به حدی زیاد بوده که با توجه به بستن بودن درها، مردم از نرده‌ها برای رفتن به داخل بالا می‌رفتند. این حجم از ورود بازدیدکننده در نوروز ۱۴۰۱ برای ورود به حافظیه بیش از حد تحمل پذیرش گردشگر بوده است.

همچنین در بسیاری از شهرها مراکز اقامتی پر شده‌اند و مسافران می‌بایست سفرهای خود را به سمت شهرهایی که هنوز ظرفیت پذیرش مهمان دارند سوق دهند. این موضوع توسط مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی نیز تاکید شده است او به خبرنگار مهر گفت که شهرهایی مانند شیراز و اصفهان و یزد ممکن است در هفته دوم عید خلوت تر شود. همچنین درباره ظرفیت پذیرش استان‌ها اطلاع رسانی انجام داده و شهرهای جایگزین را به مردم معرفی می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha