به گزارش سلامت نیوز:غذادهی به حیوانات موجب تغییر ذائقه غذایی آن‌ها و رشد جمعیت افسارگسیخته حیوانات می‌شود.این افزایش جمعیت تبعات زیست محیطی بسیار را به دنبال دارد که بسیاری از افراد از آن آگاهی ندارند.

غذادهی به حیوانات ممنوع/۱۱ نکته درباره تبعات غذادهی به حیوانات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این روزها افراد به سبب مهربانی و با این تفکر که به حیوانات کمک و محبت می‌کنند به آن‌ها غذا رسانی می کنند، بدون آنکه از تبعات زیست محیطی و آسیبی که به حیوانات وارد می‌کنند چیزی بدانند. به گفته عبداله سالاری- متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش- این افراد با این کار باعث تغییر ذائقه غذایی حیوانات می‌شوند که در ادامه به ۱۱ نکته از گفته‌های این متخصص اشاره می‌کنیم.

*در زمینه غذادهی بین حیوانات حیات وحش و حیوانات شهری مانند سگ و گربه تفکیک وجود دارد، با این حال غذا دادن به هر دو گونه حیوانات حیات وحش و شهری کاملا اشتباه است.

*معمولا شهرنشینان در یک دوره زمانی خاص اقدام به غذا دادن به سگ، گربه و سایر حیوانات شهری رها شده در کوی و برزن می‌کنند. به تصور خودشان این کار خیلی درست است اما این کار باعث تغییر ذائقه غذایی حیوانات می‌شود.

*غذادهی به حیوانات شهری مهم‌ترین ضربه‌ای است که انسان‌ها به آن‌ها وارد می‌کنند چراکه با این کار دسترسی این گونه‌ها را به غذا راحت می‌کنند و آن‌ها دغدغه‌ای برای غذا دادن به توله‌های خود ندارند، به همین دلیل اقدام به افزایش تولید مثل می‌کنند.

*انسان‌ها توانایی بالایی ندارند تا هم غذای خود را تامین و هم با رشد افسارگسیخته جمعیت حیوانات غذای کامل آن‌ها را فراهم کنند، در نتیجه این امر معضلاتی زیادی را در پی دارد.

*از مهم‌ترین معضلات رشد افسار گسیخته حیوانات در مناطق شهری می‌توان به گازگرفتن انسان‌ها به دلیل گرسنه بودن و رشد حیوانات وحشی در شهرها همچون روباه‌ها در مناطق حاشیه‌ای اشاره کرد.

*بسیاری از گربه‌ها در این کشور پرندگان آوازه‌خوان در پارک‌ها و مناطق سرسبز را از بین می‌برند چون ذات گربه‌ها شکارچی است و دوست دارند برای غذا و ... این پرنده‌ها را شکار کنند.

*وجود پارک‌ها، فضای سبز محدود در شهرها از طرفی و رشد آسمانخراش‌ها از طرف دیگر تعداد پرندگان آوازه‌خوان شهری را کاهش داده و یا ثابت نگه داشته است.

*وجود بیماری‌های مشترک بین سگ و گربه و انسان‌ها با گازگرفتگی این دو حیوان سبب ایجاد مشکلاتی برای انسان می‌شود و عده زیادی از انسان‌ها به بیماری‌هایی از جمله هاری مبتلا می‌شوند.

*غذای گونه‌هایی از جمله قوچ و میش علوفه موجود در مراتع است نه نان خشک بنابراین غذادهی به آن‌ها موجب ابتلای این گونه‌ها به اختلالات گوارشی و مرگ و میر می‌شود.

*کشورهای خارجی چون غذا دادن به حیوانات را دخالت در حیات گونه‌های جانوری و حیات وحش تلقی می‌کنند، غذا دادن به حیوانات را جرم انگاشته می‌شود و افراد را جریمه می‌کنند بنابراین در ایران نیز باید احکام بازدارنده وضع شود.

*وقتی انسان‌ها غذای‌های مانده خود را در کلونی واحدی می‌ریزند، همه پرندگان و حیوانات در یک زمان در آن محوطه جمع می‌شوند. به همین دلیل اگر یکی از آن‌ها بیمار باشد بقیه را نیز بیمار و تلفات زیادی از این طریق ایجاد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha