پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

«چهره خوزستان در دولت سیزدهم متحول می‌شود»؛ این پیام اصلی  دکترصادق خلیلیان استاندار ویژه خوزستان در طول دو ساعت گفت‌وگو با روزنامه ایران است. استان خوزستان از جنبه‌های زیادی موتور محرکه توسعه در کشور است.

وعده دولت سیزدهم : چهره خوزستان متحول می‌شود

«چهره خوزستان در دولت سیزدهم متحول می‌شود»؛ این پیام اصلی  دکترصادق خلیلیان استاندار ویژه خوزستان در طول دو ساعت گفت‌وگو با روزنامه ایران است. استان خوزستان از جنبه‌های زیادی موتور محرکه توسعه در کشور است.

جدای از منابع غنی نفت و گاز و نقش مهم این استان در تأمین درآمدهای ارزی وابسته به صادرات نفت خام، پتروشیمی و میعانات گازی، این استان از قطب‌های مهم کشاورزی کشور و صنایع مادر نیز هست. از سوی دیگر خوزستان به‌عنوان خط مقدم ایستادگی و مقاومت در طول 8 سال دفاع مقدس، میراث دار همیشه ارزش‌های ایثار و جانفشانی در راه دین و میهن است.

با این حال محرومیت‌های دیرپای مردم این استان در بخش‌های مختلف از اشتغال گرفته تا زیست و رفاه شهری و روستایی نشان می‌دهد که حق این استان ادا نشده است. اگرچه زمان مسئولیت آیت‌الله رئیسی در مقام رئیس جمهور هنوز به یک سال نرسیده اما تاکنون سه سفر استانی به خوزستان داشته است که نشان از اهمیت و اولویت خوزستان در دولت سیزدهم دارد. استاندار خوزستان  از تمرکز و اراده دولت برای به سرانجام رساندن ابرپروژه‌هایی در استان می‌گوید که سال‌هاست با وجود وعده‌ها و تخصیص بودجه‌ها هنوز ناتمام مانده‌اند.

از اتمام پروژه فاضلاب اهواز و تکمیل شبکه فاضلاب سایر شهرهای خوزستان تا طرح آبرسانی و حل مشکلات آب شرب روستاها و به بهره‌برداری رساندن متروی اهواز. تکمیل زنجیره صنایع پایین دست نفت، گاز و پتروشیمی‌ها نیز از ابرپروژه‌هایی است که صادق خلیلیان بر آن تأکید دارد. در این میان استاندار خوزستان به اقدامات انجام شده در دوره مسئولیت خود هم اشاره دارد. از جمله طرح آبرسانی غدیر، طرح اضطراری ساماندهی فاضلاب اهواز و...

دولت سیزدهم در سال 1400 در بخش تأمین آب آشامیدنی و موضوع فاضلاب که از بزرگترین چالش‌های پیش روی خوزستان هستند، گام‌هایی برداشته که رضایت نسبی مردم را هم به‌دنبال داشته است از جمله تسریع در اجرای طرح آبرسانی غدیر و رفع نسبی پس‌زدگی فاضلاب به خانه‌های مردم در مواقع بارش باران‌های سیلابی، اما به نظر می‌رسد حل کامل این مشکلات نیاز به تزریق اعتبارات کافی و البته پیگیری ویژه دارد. برنامه استانداری برای روند حل این مشکلات در سال 1401 چیست و مردم خوزستان در چه بازه ای می‌توانند این مشکلات را به طور کامل پشت سر بگذارند؟


در شروع به کار دولت جدید مشکلات عدیده‌ای در استان وجود داشت که به علت روی زمین ماندن این مشکلات در سال‌های متمادی روح مردم استان را آزرده و در افکار عمومی نیز به شکل گسترده مطرح بود. در این میان عدم برخورداری از آب آشامیدنی مناسب و نبود شبکه دفع فاضلاب از جمله مسائل و مشکلاتی بود که استان طی سالیان گذشته با آن دست به گریبان بود و در هشت سال اخیر این وضعیت تشدید شد.

متأسفانه دولت قبل در این زمینه اقدام ملموس و مؤثری نداشت همین امر نیز مردم و استان را با چالش‌هایی مواجه کرده بود.با روی کار آمدن دولت جدید، در نخستین اقدام یک طرح اضطراری که در راستای تکمیل طرح اصلی شبکه فاضلاب اهواز قرار داشت آغاز شد تا علاوه بر جلوگیری از دوباره کاری و هدررفت منابع، مشکل نقاط بحرانی شبکه فاضلاب اهواز در کوتاه مدت برطرف گردد. براساس این طرح بیش از 140 جبهه کاری در جهت رفع بحران، شناسایی و شروع به کار شد؛ در حال حاضر طرح اضطراری به سرانجام رسیده است و در برخی نقاط آسفالت و مرمت معابر نیز انجام شده و بخش دیگر نیز در حال انجام است.


البته طرح اصلی و کامل شبکه فاضلاب اهواز براساس برنامه زمان‌بندی 2 ساله به اتمام می‌رسد تا مشکلات شهر اهواز در این زمینه به‌صورت اساسی حل شوند. در این طرح ابتکارات خوبی مانند بکارگیری دستگاه‌های میکروتونلینگ استفاده شده است که حفاری و لوله‌گذاری به‌صورت همزمان و با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

همزمان با این طرح، تکمیل 2 تصفیه خانه شرق و غرب نیز در حال انجام است که تصفیه خانه شرق اهواز با ظرفیت 112 هزار متر مکعب در شبانه روز تا یک‌ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و تصفیه خانه غرب اهواز نیز در مرحله ساخت و ساز قرار دارد.در کنار تکمیل شبکه فاضلاب اهواز، اصلاح شبکه فاضلاب دیگر شهرهای استان مانند حمیدیه، آبادان، خرمشهر، سوسنگرد و چندین شهر دیگر نیز برنامه‌ریزی شده است.


نبود سیستم تصفیه فاضلاب در اهواز موجب شده که بخشی از فاضلاب شهری بدون ملاحظات زیست محیطی وبه‌طور مستقیم به رودخانه کارون بریزد با توجه به نقش و اهمیت این رودخانه و برای جلوگیری از آثار زیانباری که ریختن فاضلاب به این رودخانه دارد در زمینه حفظ رودخانه کارون و جلوگیری از ریزش فاضلاب چه طرح‌هایی در دست اقدام دارید؟


با اقدامات صورت گرفته در حوزه شبکه فاضلاب اهواز از 24 نقطه ورودی فاضلاب به رودخانه کارون جلوگیری می‌شود که 19 نقطه تا سه ماه آینده مسدود و مابقی نقاط نیز پس از تکمیل طرح به طور کامل حذف می‌شوند و هیچگونه فاضلابی به رودخانه کارون در این منطقه وارد نمی‌شود. این اقدام حفظ و احیای رودخانه کارون را در پی دارد و گامی مؤثر از بُعد زیست محیطی و حفظ کیفیت آب رودخانه نیز به شمار می‌رود.


احداث و تکمیل پنج باب تأسیسات تصفیه فاضلاب در شهرهای شادگان، آبادان، خرمشهر، بندر امام خمینی(ره) و ماهشهر در دست انجام است که تصفیه‌خانه فاضلاب شادگان در دهه فجر سال 1400با حضور وزیر محترم کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت، چهار تصفیه خانه دیگر نیز در سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند که اقدام بزرگی در استان از بُعد زیست محیطی محسوب می‌شود و در واقع پساب فاضلاب به آب مفید و مورد استفاده صنایع و کشاورزی تبدیل می‌شود، در حال حاضر برخی صنایع درخواست‌هایی برای استفاده از این آب‌ها داشته‌اند که گامی بلند در استان خوزستان است و در سال 1401 آثار خودش را بیشتر نشان خواهد داد.


اجرای طرح تأمین آبرسانی غدیر به کجا رسیده است؟
از دیگر اقدامات مهم در شش ماه گذشته می‌توان به طرح آبرسانی غدیر اشاره کرد که سرعت پیشرفت آن بسیار رضایت بخش و چشمگیر بوده است و در تابستان سال‌جاری شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود که 52 درصد جمعیت استان شامل 2.5 میلیون نفر جمعیت شهری و روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهد. میزان تأمین آب شرب از تأسیسات آب غدیر در زمان استقرار دولت سیزدهم 10 مترمکعب بر ثانیه بود که با فعال نمودن این طرح اضطراری از مهر ماه سال قبل با انتقال آب ازرودخانه دز در تابستان پیش رو به 20 مترمکعب بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

در حال حاضر روند پیشرفت پروژه خوب ارزیابی می‌شود و تا این لحظه تأمین آب شرب تا 13 مترمکعب بر ثانیه افزایش پیدا کرده است که ثمره اقدامات دولت جدید در6 ماه گذشته است اقداماتی که طی سال‌های متمادی مغفول مانده اما ظرف چند ماه این اقدامات به ثمر رسید و کیفیت و کمیت آب را تا تابستان امسال 2 برابر می‌کند.با تکمیل طرح آبرسانی غدیر و سایر طرح‌های آبرسانی دیگر و همچنین تکمیل شبکه دفع فاضلاب شهر اهواز و چند شهر دیگر، بخش عمده مشکلات این 2 حوزه که در چند دهه گذشته به مسأله‌ای لاینحل در استان تبدیل شده بود در بخش‌های زیادی از استان برطرف خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود سال 1401 را سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامیدند، پتانسیل واحدهای تولیدی خوزستان برای تحقق این شعار چقدر است و شما چه برنامه‌ای در این خصوص دارید؟براساس آخرین نظریات توسعه اقتصادی در دنیا، توسعه با یافته های جدید ، مبتنی بر دانش پایه‌گذاری و تعریف شده است.

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب مبتنی بر بینشی عمیق و شناخت دقیق از مسائل کشور است که در این برهه از زمان مورد نیاز است. سرمایه‌هایی که در تولید به کار گرفته می‌شود نیازمند افزایش بهره‌وری هستند و با بالابردن بهره‌وری سرمایه و نیروی کار، می‌توانیم به اهداف کلانی همچون نرخ رشد هشت درصدی دست یابیم. باید بتوانیم نرخ بیکاری را کاهش دهیم، اشتغال را توسعه دهیم و در عین حال نرخ تورم را کنترل کنیم این موارد با افزایش تولید بر پایه دانش محقق می‌گردد. در استان خوزستان این مسأله در دستور کار ما قرار گرفته است و در دیدار نوروزی با مسئولان استان بر این موضوع و آماده‎سازی سازوکارهای آن تأکید کردیم. واحدهای تولیدی استان خوزستان نسبت به این مسأله اعلام آمادگی کرده‌اند و در این مسیر نیز قرار گرفته‌اند.


استان خوزستان در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است. به طور کلی 94 شرکت دانش‌بنیان در استان خوزستان فعال هستند و 200 شرکت دیگر نیز در مراحل مختلف ارزیابی برای دانش‌بنیان شدن هستند. با شروع به کار دولت سیزدهم جلساتی با شرکت‌های دانش‌بنیان سطح استان برگزار کردیم که دستاورد آن ابلاغ بخشنامه‌ای در نیمه دوم سال 1400 به واحدهای تولیدی سطح استان بود تا از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در استان استفاده کنند. این بخشنامه با استقبال شرکت‌های تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان رو به رو شد و شرکت‌های دانش‌بنیان تشویق شدند تا فعالیت‌های خود را توسعه دهند. ما این مسأله را تا تحقق کامل شعار رهبر معظم انقلاب در سال‌جاری و سال‌های آینده دنبال خواهیم کرد.
آنچه در زمینه نرخ رشدی که برای استان در بودجه سال 1401 لحاظ شده را با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان محقق خواهیم کرد. شعار سال در واقع یک شعار زیربنایی است هر چند برای سال جاری بر آن تأکید شده است اما زیربنای توسعه استان خوزستان را همین شعار قرار خواهیم داد و راه برون رفت از مشکلات را چه در سطح کشور و چه در استان همین موضوع می‌دانیم.


آمار نشان می‌دهد در خوزستان 50 درصد واحدهای تولیدی غیرفعال هستند که اگر این واحدها فعال شوند می‌توان بدون سرمایه‌گذاری جدید هم به تولید بیشتری رسید و هم برای اشتغالزایی گام برداشت، فعالیت مجدد چه تعداد از این واحدها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و آیا طرحی برای فعال شدن آنها تهیه شده است؟


در استان خوزستان یک هزار و 890 واحد تولیدی مستقر است که 500 واحد آن فعال نیستند و حدود 20 الی 30 درصد از واحدهای فعال نیز با مشکل رو به رو هستند یا با کمتر از 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. نبود نقدینگی، بدهی به برخی دستگاه‌ها همچون سازمان امور مالیاتی، بانک‌ها و تأمین اجتماعی از جمله مشکلات عمده این واحدهای تولیدی به شمار می‌رود. در حال حاضر مشکلات آنها از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در حال برطرف شدن است.

در 6 ماهه دوم سال از طریق شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نیز یک هزار و380 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدهای تولیدی قرار دادیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات آنان را تا حد امکان کاهش دهیم. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در این واحدهای تولیدی از قبل صورت گرفته است لذا فعال کردن این واحدها مقرون به صرفه و کوتاه‌ترین مسیر برای تحقق شعار سال و ایجاد اشتغال است. فعال کردن واحدهای تولیدی غیرفعال یا نیمه فعال و استفاده از ظرفیت‌ آنها یکی از سیاست‌های اصلی دولت مردمی است که در استان خوزستان هم این سیاست در حال اجرا است.


استان خوزستان در تولید ناخالص ملی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد که البته اگر نفت و گاز را از آن جدا کنیم تولید ناخالص داخلی استان از چند رتبه برتر در میان استان‌های کشور به رتبه سیزدهم یا چهاردهم کشور می‌رسد، برنامه دولت برای پررنگ کردن صنایع غیرنفتی بویژه در تولید دانش‌بنیان چیست؟
یکی از ظرفیت‌های بزرگ استان خوزستان مرتبط با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است. در این راستا نیز توسعه صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی‌ها را شاهد هستیم اما در طول سالیان متمادی نسبت به تکمیل زنجیره تکمیلی صنایع پایین دست نفت، گاز و پتروشیمی‌ها غفلت شده است.

اولویت دولت در استان خوزستان به‌عنوان یک سیاست راهبردی، تکمیل و فعال‌سازی این زنجیره است چراکه از صادرات نفت خام و گاز جلوگیری می‌کند و ارزش افزوده بیشتری را برای کشور در پی خواهد داشت. اقداماتی که برای تکمیل زنجیره ای مرتبط با صنایع مکمل نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع فرآوری محصولات کشاورزی دنبال می‌کنیم براساس ایده مبتنی بر دانش‌بنیان است و این مسأله می‌تواند به ما کمک کند تا سرعت کار را از نظر تولید، اشتغال، کنترل نرخ تورم و همچنین افزایش تولید ناخالص ملی با سرعت بیشتری دنبال کنیم.

درواقع با پیمودن این مسیر می‌توان رتبه استان را از نظر تولید ناخالص ملی به جایگاه نخست کشور رساند. به عبارت دیگر استفاده از سایر ظرفیت‌های استان مانند فولاد، صنایع فرآوری محصولات کشاورزی و تجارت مرزی می‌تواند اقتصاد خوزستان را متنوع کرده و رتبه آن را بدون نفت و گاز به صدر کشور برساند.


در این میان بخش کشاورزی خوزستان می‌تواند نقش قابل توجهی داشته باشد، راهکار شما برای توسعه دانش‌بنیان کشاورزی خوزستان چیست؟
بخش کشاورزی استان خوزستان سهم نخست را در تولید محصولات بخش کشاورزی کشور به خود اختصاص داده است و ظرفیت‌های متنوعی در این زمینه دارد. خوزستان در تولید چغندر قند، نیشکر و صنایع جانبی آن، تولید گندم، جو و خرما حرف اول کشور را می‌زند. بالاترین خرید تضمینی گندم در کشور هر ساله متعلق به خوزستان است و امسال نیز باوجود شرایط خشکسالی و تنش آبی امیدواریم در کشور رتبه اول را داشته باشیم.

با وجود اینکه استان خوزستان حدود 14 تا 15 درصد کل تولید محصولات کشاورزی کشور را تأمین می‌کند اما عدم تکمیل زنجیره و صنایع فرآوری آن یک ایراد عمده در این بخش محسوب می‌شود از این‌رو پیگیری این مسأله را در آغاز کار خود به‌عنوان یکی از اولویت‌های ویژه قرار دادیم چراکه تکمیل این زنجیره، ارزش افزوده بیشتری برای کشاورزان به ارمغان خواهد آورد و سودآوری فعالیت‌های کشاورزی را افزایش می‌دهد.در کنار تکمیل زنجیره صنایع مرتبط با بخش کشاورزی، توسعه تجارت با کشورهای همسایه و کشورهای مرتبط با اوراسیا به منظور صادرات محصولات کشاورزی از دیگر طرح‌ها در حوزه توسعه کشاورزی استان به شمار می‌رود.

در حوزه کشاورزی علاوه‌بر اینکه باید الگوی کشت در استان متناسب با شرایط موجود صورت گیرد ضرورت دارد فناوری‌های نوین را نیز وارد بخش کشاورزی کنیم. از جمله این موارد فناوری‌های مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، توسعه مکانیزاسیون و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است که می‌تواند سهم بزرگی از پیشرفت و توسعه کشاورزی کشور را از طریق استان خوزستان به خود اختصاص دهد.در حوزه طرح‌های کشاورزی 2 طرح مهم شامل طرح توسعه نخیلات و طرح توسعه شیلات را تهیه کرده و به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

براساس طرح توسعه نخیلات مقرر شده بسیاری از نخیلاتی را که در طول جنگ از بین رفته‌اند ، مجدداً احیا کنیم. با توجه به اینکه یک سوم آب‌های کشور در استان خوزستان جاری است و ظرفیت بزرگی از نظر اتصال به دریا داریم، اجرای طرح‌های توسعه شیلات می‌تواند تولیدات شیلاتی استان را افزایش دهد. در حال حاضر تولید محصولات شیلاتی در استان 140 هزار تن است که برنامه‌ریزی شده در میان مدت به 200 هزار تن افزایش یابد.


نمی‌توان از برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی سخن گفت و به چالش تأمین آب و بهسازی مصرف آب در این بخش اشاره نداشت. نیمی از سال آبی جاری را پشت سر گذاشته‌ایم با توجه به مشکلات سال‌های گذشته در این بخش و تداوم خشکسالی چگونه می‌توان از این چالش در خوزستان که از قطب‌های مهم تولیدات کشاورزی کشور است، عبور کرد؟


زمانی که مسئولیت استان را به‌عنوان استاندار ویژه برعهده گرفتم، بنا بر گزارش وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان ذخایر آب پشت سدها نگران کننده اعلام شد چراکه بخش‌ عمده‌ای از آب پشت سدها در دولت قبل برای تأمین برق در تابستان گذشته رها شده بود و آب کافی برای کشت پاییزه در پشت سدها وجود نداشت.

در مواجهه با این شرایط، تغییر الگوی کشت نخستین اقدامی بود که در کشت پاییزه انجام گرفت بدین منظور با همکاری تشکل‌های کشاورزی و کشاورزان، بخشی از کشت چغندرقند و کلزا را که در مهر ماه صورت می‌گرفت به سمت کشت گندم که تا آذر ماه (با نیاز آبی کمتر) کشت می‌شود تغییر دادیم. با این روش موفق شدیم علاوه بر کاهش مصرف آب، از تنش آبی پاییز که می‌توانست اتفاقاتی همانند آنچه  در اصفهان و چهارمحال و بختیاری رقم بزند با آرامش نسبی عبور کنیم.


در حال حاضر در سطح استان با کاهش بارندگی و ذخایر آبی مواجه هستیم و وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج را ممنوع اعلام کرده‌اند. ذخایر آبی سد کرخه نسبت به سایر سدها کمتر است و تراز سد به علت کاهش بارندگی در مناطق لرستان، ایلام و کرمانشاه کاهش یافته و منفی شده است. این مسأله ما را ملزم به مدیریت منابع آب در بخش مصارف شرب، کشاورزی و سایر فعالیت‌ها کرده است. با توجه به شرایط سد کرخه، ممنوعیت کشت‌های پرمصرف مانند کشت برنج در این حوضه آبریز نیز اعمال خواهد شد.

البته وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو اعلام کردند به‌دلیل شرایط کم آبی در کشور، کشت برنج به جز در استان‌های گیلان و مازندران، در سایر نقاط کشور ممنوع است. این مسأله علاوه بر کشاورزان و تشکل‌های کشاورزی باید مورد توجه رسانه‌ها و گروه‌های مرجع قرار گیرد. با توجه به این شرایط استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار، روش‌های کم آبیاری، توسعه مکانیزاسیون که به افزایش بهره‌‍‌وری و کاهش مصرف آب کمک می‌کند و موجب افزایش تولید در واحدسطح با مصرف آب کمتر می‌شوند و نیز توسعه کشت‌های گلخانه‌ای برویم. بخشی از تولیدات صیفی‌جات را می‌توانیم از طریق تولیدات گلخانه‌ای که نیاز به آب کمتری دارد انجام دهیم.


وضعیت ذخیره آب در مخازن سدهای خوزستان چگونه است؟
وضعیت سدهای کارون و رودخانه‌های مارون و زهره نسبت به میانگین بلند مدت کاهش نشان می‌دهد و مدیریت مصرف آب در تابستان برای جلوگیری از تنش آبی باید صورت گیرد تا با تغییر الگوی کشت و کنترل مصرف آب بتوانیم با کمترین مشکل 6 ماهه اول سال را عبور کنیم.یکی از معضلات جدی استان خوزستان در چند سال اخیر مربوط به بحران‌های کارگری بویژه در حوزه کشت و صنعت هفت تپه بود، بحران کارگری این شرکت که سال‌های متمادی ادامه داشت و وضعیت شرکت در هاله‌ای از ابهام قرار داشت چگونه حل شد و در حال حاضر این شرکت در چه وضعیتی به سر می‌برد؟


 یکی از اقدامات بزرگی که در استان خوزستان در دولت مردمی انجام شد تعیین تکلیف کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه است که طی سالیان متمادی این کشت و صنعت دچار چالش‌های عمده‌ای از جمله مشکلات کارگری شده بود به نحوی که این کارخانه در تابستان سال گذشته در حال از بین رفتن بود. با مکاتبات و پیگیری که در مهر ماه انجام دادیم جلسه‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور و حضور وزرای  ذی‌ربط و دادستان کل کشور تشکیل شد.

در این جلسه راهکارهای مختلفی از جمله واگذاری به ایدرو و تأمین اجتماعی مطرح شد، اما بنده در همان جلسه این دو راهکار را برای حل مشکل هفت تپه مؤثر نمی‌دانستم و پیشنهاد دادم که شرکت هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر ملحق شود چراکه هفت شرکت توسعه نیشکر زیر مجموعه آن است و الحاق شرکت هفت‌تپه علاوه بر رفع مشکل آن، هم‌افزایی را نیز بیشتر می‌کند. این پیشنهاد در همان جلسه مورد تأیید قرار گرفت و صورتجلسه شد.

پس از این تصمیم همه معوقات کارگران پرداخت و کارخانه بازسازی شد. با توجه به از سرگیری فعالیت‌ها در این شرکت و براساس یک طرح سه ساله شرکت به سودآوری خواهد رسید که این مسأله نشان می‌دهد تعللی که طی سال‌های متمادی به چالشی امنیتی در استان تبدیل شده بود با یک تصمیم اساسی و انقلابی برطرف شد.


در پایان لازم است بگویم در سال‌جاری بخشی از مشکلات استان به حول و قوه الهی، همت مسئولان و با یاری و همدلی مردم برطرف خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته بنا داریم که در هر شهرستان دو یا سه پروژه مهم و تأثیرگذاری که می‌تواند به توسعه استان کمک کند و در کوتاه‌مدت مورد بهره‌برداری قرار گیرد تأمین اعتبار شود. در این زمینه با معاون محترم اقتصادی رئیس جمهور به توافق رسیدیم که ان شاء الله از شش ماهه اول امسال عملیاتی خواهد شد.


توسعه استان خوزستان اثرگذاری کلیدی در توسعه کشور دارد. سرمایه‎گذاری در خوزستان علاوه بر این که چهره استان را متحول می‌کند توسعه کشور را نیز سرعت می‌بخشد. در واقع توسعه استان و کشور به هم گره خورده و در هم تلفیق شده است البته باید گفت همه مشکلات استان حل شدنی هستند و بن‌بستی برای رفع مشکلات وجود ندارد.


خوشبختانه عزم دولت برای حل مشکلات جزم هست و استان از یک پشتیبانی ملی در بالاترین سطح نیز برخوردار شده است. نیاز است با هم‌افزایی و به دور از هر گونه حاشیه در جهت توسعه استان گام برداریم تا مشکلات هر چه سریع‌تر برطرف شوند. سخن آخر و اصلی اینکه مشکلات استان خوزستان سخت اما قابل حل است.

طرح اصلی و کامل شبکه فاضلاب اهواز براساس برنامه زمان‌بندی 2 ساله به اتمام می‌رسد وتا مشکلات شهر اهواز در این زمینه به‌صورت اساسی حل شونددر حوزه شبکه فاضلاب اهواز از 24 نقطه ورودی فاضلاب به رودخانه کارون جلوگیری می‌شود که 19 نقطه تا سه ماه آینده مسدود و مابقی نقاط نیز پس از تکمیل طرح به طور کامل حذف می‌شوند و هیچگونه فاضلابی به رودخانه کارون در این منطقه وارد نمی‌شود.


استان خوزستان در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است. به طور کلی 94 شرکت دانش‌بنیان در استان خوزستان فعال هستند و 200 شرکت دیگر نیز در مراحل مختلف ارزیابی برای دانش‌بنیان شدن هستند. با شروع به کار دولت سیزدهم ، بخشنامه‌ای در نیمه دوم سال 1400 به واحدهای تولیدی سطح استان بود تا از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در استان استفاده کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha