به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،دانشمندان در جستجوی دارویی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر، به بررسی برخی داروهای روماتیسم مفصلی پرداختند.

برخی داروهای روماتیسم به کاهش خطر آلزایمر کمک می کنند

به گزارش مدیسن نت، یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که نوعی داروی روماتیسم مفصلی که به عنوان مهارکننده‌های TNF شناخته می‌شود، ممکن است خطر زوال عقل را در بیماران روماتیسمی که از بیماری قلبی نیز رنج می‌برند، کاهش دهد.

با این حال محققان پیشنهاد نمی‌کنند که این داروها به طور گسترده برای پیشگیری از بیماری آلزایمر تجویز شوند.

«ریشی دسای»، سرپرست این مطالعه از دانشکده پزشکی هاروارد بوستون، تاکید کرد: «نتایج مطالعه باید صرفاً یک فرضیه در نظر گرفته شود. ما در حال مطالعات بیشتر در جمعیت‌های مختلف برای بررسی بیشتر این مشاهدات هستیم.»

این مطالعه خطر ابتلاء به زوال عقل را در بین بیش از ۲۲,۵۰۰ آمریکایی مسن که در مقطعی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ تحت درمان بیماری روماتیسم مفصلی قرار گرفتند، بررسی کرد.

شرکت‌کنندگان در مطالعه یکی از سه کلاس داروی آرتریت روماتوئید را مصرف می‌کردند: مهارکننده‌های JAK (توفاسیتینیب)، مهارکننده‌های IL-۶ (توسیلیزوماب)، یا مهارکننده‌های TNF. همه آنها برای جلوگیری از نوعی التهاب که منجر به علائم ناتوان کننده روماتیسم مفصلی می‌شود، طراحی شده اند.

در پایان، تنها داروهای TNF با خطر کمتر ابتلاء به زوال عقل مرتبط بودند، و تنها در میان آن دسته از بیماران روماتیسم مفصلی که بیماری قلبی نیز داشتند این نتیجه مشاهده شد. داروهای این دسته عبارتند از Remicade (اینفلیکسیماب)، Enbrel (اتانرسپت)، Humira (ادالیموماب) و Cimzia (سرتولیزوماب پگول).

TNF مخفف «فاکتور نکروز تومور» است، پروتئینی که می‌تواند التهاب را تحریک کند و منجر به اختلالات سیستم ایمنی مانند روماتیسم مفصلی شود.

فواید بالقوه آن در مبارزه با کاهش خطر زوال عقل به عنوان بخشی از ابتکاری شناخته شده به عنوان پروژه تغییر هدف دارو برای داروهای مؤثر آلزایمر مورد بررسی قرار گرفته است.

در مورد اینکه چه چیزی می‌تواند این ارتباط را توضیح دهد، دسای گفت: «بیماری قلبی خود خطر ابتلاء به زوال عقل را افزایش می‌دهد. اما مکانیسم دقیقی که توسط آن TNF ممکن است خطر زوال عقل را در برخی از بیماران کاهش دهد نامشخص است.»

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha