دانشمندان کالج ترینیتی دوبلین، با شناسایی روش جدیدی برای جلوگیری از فعالیت های مخرب تشنج، پیشرفت قابل توجهی در درک بیماری صرع ارائه کرده اند.

شناسایی روش جدیدی برای پیشگیری از صرع

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، صرع یک اختلال مزمن سیستم عصبی مرکزی است که تقریباً 1 درصد از جمعیت و 50 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. از مشخصه های آن می توان به تشنج های مکرر و خود به خودی ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز اشاره کرد.

در حالی که مغز تنها 2 درصد از جرم بدن انسان را تشکیل می دهد، تقریباً 20 درصد از تولید انرژی روزانه بدن را مصرف می کند. به منظور حفظ این تقاضای انرژی بالا، سلول های مغزی توسط شبکه پیچیده ای از مویرگ ها تغذیه می شوند که سد خونی مغزی (BBB) را تشکیل می دهند. 

شناسایی روش جدیدی برای پیشگیری از صرع

سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی (BBB) محدوده جداکننده بین مایع برون‌ سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است. این  سد از مویرگ‌های ویژه تشکیل شده که بر خلاف ساختار عادی در مویرگ‌ها دارای منافذ معمول نبوده و اتصال بین سلولی در آن‌ها از نوع اتصال‌ محکم است و در نتیجه بسیاری از مولکول‌ها و همچنین باکتری‌ها قادر به گذشتن از آن‌ها و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند.

اساساً، این اختلال در یکپارچگی این مویرگ ها و BBB است که دانشمندان معتقدند محرک اصلی فعالیت تشنج در انسان است.با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهند که بازگرداندن این یکپارچگی می تواند از تشنج جلوگیری کند و این یافته ها می توانند به یک درمان واقعی و معنادار منجر شوند.

محققان کالج ترینیتی دوبلین با توجه به یافته های خود می گویند: یافته های ما نشان می دهند که طراحی داروهایی با هدف تثبیت یکپارچگی رگ های خونی در مغز ممکن است در درمان بیمارانی که در حال حاضر به داروهای ضد تشنج پاسخ نمی دهند، نویدبخش باشد. 

این یافته های مهم در Nature Communications منتشر شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha