ناخن های بلند این روزها یکی از ترندهای اصلی حوزه زیبایی در فضای مجازی است سلبریتی‌ها هم بر این مورد به عنوان یکی از فاکتورهای زیبایی تاکید دارند و طبیعی است که دنبال کننده‌های این افراد هم تحت تاثیر این نوع نگاه قرار گیرند. اما حالا یک متخصص میکروب شناسی و زیست شناس هشدار می دهد که این روند ممکن است با خطراتی جدی برای سلامتی همراه باشد.

ناخن های بلند ممکن است بلای جان تان شوند

به گزارش سلامت نیوز، سال‌ها است که ناخن‌های بلند یکی از موارد بسیار مورد توجه صنعت مد و زیبایی است و مانورهای بسیاری در این خصوص می‌شود و ناخن‌های مصنوعی و سایر نوآوری‌ها در این حوزه از زیبایی در سرتاسر جهان مورد توجه قرار گرفته است.

ناخن های بلند این روزها یکی از ترندهای اصلی در فضای مجازی است سلبریتی‌ها هم بر این مورد به عنوان یکی از فاکتورهای زیبایی تاکید دارند و طبیعی است که دنبال کننده‌های این افراد هم تحت تاثیر این نوع نگاه قرار گیرند. اما حالا یک متخصص میکروب شناسی و زیست شناس هشدار می دهد که این روند ممکن است با خطراتی جدی برای سلامتی همراه باشد.

جفری کاپلان، استاد میکروب شناسی در دانشگاه برکلی گفت که ناحیه زیر ناخن‌ها محل مناسبی برای زندگی در اختیار میکروب‌ها و بخصوص باکتری ها قرار می‌دهد. وی گفت: « هر چه ناخن‌ها بلندتر باشد، سطوح بیشتری برای چسبیدن میکروارگانیسم ها وجود دارد. مطالعات انجام شده تاکنون 32 باکتری و 28 نوع قارچ مختلف را در زیر ناخن های انسان‌های مختلف پیدا کرده اند.»

دکتر کاپلان گفت: «فرقی نمی‌کند که ناخن‌های مصنوعی بلند، ناخن‌های طبیعی بلند، ناخن‌های ژله‌ای، ناخن‌های اکریلیک یا حتی لاک ناخن داشته باشید، احتمال حمل میکروارگانیسم‌ها در زیر آن افزایش می‌یابد و رفع آلودگی با شستن دست یا شستشوی دست و ناخن را دشوارتر می‌کند.»

به گفته کاپلان، یک مطالعه نشان داد MRSA، یک باکتری مقاوم به اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها که باعث عفونت‌های جدی در بیماران بستری شده در بیمارستان می‌شود، در زیر نیمی از نمونه‌های ناخن جمع‌آوری‌ شده از افراد مختلف وجود داشته است. همچنین برخی از باکتری های زیر ناخن مانند استافیلوکوک، روی پوست انسان هم یافت می شود که می تواند گاه منجر به عفونت شود.

اما چگونه این میکروب‌های زیر ناخن تبدیل به خطر برای انسان‌ها می‌شود؟ دکتر کاپلان در این خصوص گفت: « شما می‌توانید باکتری‌ها و قارچ‌های زیرناخن خود را با خاراندن جایی از بدن، جویدن ناخن، دست بردن به داخل حفره بینی و مکیدن انگشت به اعضای مختلف بدن خود انتقال دهید.»

اما از نقطه نظر دکتر کاپلان بدترین اتفاقی که می‌تواند توسط این باکتری‌ها و قارچ‌ها بیافتد، عفونت ناخن است که شاید تهدیدی برای زندگی انسان نباشد، اما می‌تواند ناخن‌های دست شما را بدشکل کند یا حتی باعث افتادن ناخن‌ها و تغییر شکل دست شما شود.

به گفته کاپلان، به همین دلیل است که بیشتر، والبته نه همه کارکنان مراقبت های بهداشتی، به دلیل خطر انتقال بیماری، ملزم به استفاده از ناخن های کوتاه هستند.

اما این موردی است که همیشه رعایت نمی‌شود. اخیرا روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که دو پرستار در بیمارستانی در اوکلاهما سیتی ممکن است در سال‌های 1997 و 1998 به دلیل وجود باکتری‌های خطرناک در زیر ناخن‌های بلندشان در مرگ چندین نوزاد نقش داشته باشند.

این متخصص میکروب شناسی می‌گوید پژوهشگران و اپیدمیولوژیست ها بین مرگ این نوزادان در بخش ویژه نوزادان و باکتری زیر ناخن ارتباط پیدا کردند اما ثابت نکردند که علت قطعی این موارد مرگ حتما از زیر ناخن‌های پرستاران به این نوزادان منتقل شده باشد.

کاپلان گفت: «وقتی جراحان برای جراحی به شیوه مخصوص اسکراب می‌کنند و سپس دست‌ها و ناخن‌هایشان را حسابی بررسی می‌کنند، برای کاهش همین میکروب‌ها و باکتری‌های روی دست و بخصوص زیرناخن‌ها است. همیشه باکتری‌هایی در زیر ناخن وجود دارد و نمی‌توان از شر آن خلاص شد. اما بهتر است که ناخن‌ها کوتاه نگه داشته شوند و همیشه به زیر آن‌ها توجه شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha