آزمایش خون یکی از متداول‌ترین آزمایشات بشمار می‌رود و عموماً آن را با عنوان آزمایش CBC می‌شناسیم. زمانیکه پزشک توصیه می‌کند آزمایش CBC انجام دهید، در واقع قصد دارد چندین فاکتور خونی را مورد بررسی قرار دهد. احتمالاً علائمی در فرد برای پزشک مشکوک بودند و لزوم انجام این آزمایش ایجاد شده است.

بالا بودن گلبول قرمز خون یا RBC در آزمایش خون چه عوارضی دارد؟

یکی از فاکتورهای مهم در آزمایش CBC، RBC است. آیا می‌دانید بالا بودن RBC در آزمایش خون نشانه چیست؟ بنظر شما چرا RBC در آزمایش خون مورد بررسی قرار می‌گیرد؟ آیا می‌دانید منظور از RBC چیست؟ برای دریافت پاسخ این سوالات در این بخش از هومکا همراه ما باشید. در ادامه درباره دلایل بالا بودن RBC در آزمایش خون، نقش RBC در آزمایش خون و بطور کلی در رابطه با اینکه RBC چیست اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

بالا بودن گلبول قرمز خون یا RBC در آزمایش خون چه عوارضی دارد؟

آیا RBC در آزمایش CBC به معنای کم خونی است؟

بالا بودن RBC در آزمایش خون ممکن است، خبر از کم خونی نمی‌دهد، اما مرتبط با دیگر گروه بیماری‌ها است. بطور کلی اگر RBC در آزمایش خون سطح غیرطبیعی را نشان دهد، معمولاً پزشک آزمایش‌های اضافی جهت تشخیص دلیل پایین یا بالا بودن گلبول‌های قرمز تجویز و توصیه می‌کند.

RBC در آزمایش خون

RBC گلبول‌های قرمز خون هستند که در مغز استخوان تولید می‌شوند. خوب است بدانید که RBC حاوی مقدار قابل توجهی هموگلوبین است. هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز نوعی پروتئین هستند، که اکسیژن مورد نیاز بافت‌ها را حمل و به اندام‌های مختلف می‌رسانند. از سلول‌های RBC همانطور که اشاره کردیم با عنوان گلبول‌های قرمز نیز یاد می‌شود.

RBC در آزمایش خون یا شمارش گلبول‌های قرمز نوعی آزمایش به روش نمونه گیری از خون است. با استفاده از این آزمایش سطح گلبول‌های قرمز موجود در بدن اندازه‌گیری می‌شود. همچنین باید اشاره کنیم که RBC در اغلب موارد به عنوان یکی یا بخشی از آزمایش شمارش کامل خون (CBC) انجام می‌گیرد. در آزمایش CBC طیف وسیعی از سلول‌های خونی مورد محاسبه، اندازه‌گیری و بررسی قرار می‌گیرند.

کاربرد شمارش RBC در آزمایش خون

شمارش گلبول‌های قرمز خون یا RBC در آزمایش خون کمک می‌کند تا علل تاثیرگذار بر گلبول‌های قرمز خون و همچنین اختلالاتی همچون کم خونی شناسایی شوند. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم پزشک با مشاهده نتایج غیرطبیعی RBC توصیه می‌کند، بیمار چند آزمایش دیگر نیز انجام دهد، تا دلیل عدم تعادل گلبول‌های قرمز شناسایی شود.

بالا بودن گلبول قرمز خون یا RBC در آزمایش خون چه عوارضی دارد؟

هدف از آزمایش RBC چیست؟

ممکن است این سوال مطرح شود که هدف از آزمایش RBC چیست؟ هدف اصلی از شمارش یا اندازه‌گیری RBC در آزمایش خون این است که مشخص شود، تعداد گلبول‌های قرمز خون طبیعی است یا غیرطبیعی. گاهی شمارش گلبول‌های قرمز در آزمایش‌های معمول خون، بعنوان قسمتی از آزمایش CBC در کنار شمارش تعداد گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و هموگلوبین انجام می‌گیرد.

اندازه‌گیری RBC کمک می‌کند که کم خونی یا شرایطی که سبب می‌شود بدن گلبول‌های قرمز کافی نداشته باشد، شناسایی شود. افراد به دلایل متعدد دچار کم خونی می‌شوند. سطح پایین گلبول‌های قرمز یک شاخص بسیار مهم بیماری کم خونی محسوب می‌شود، بنابراین پس از انجام چند آزمایش تکمیلی پزشک می‌تواند دلیل اصلی کم خونی را تشخیص دهد.

RBC در شناسایی چه بیماری‌هایی موثر است؟

شمارش RBC در آزمایش خون علاوه‌بر شناسایی کم خونی می‌تواند به تشخیص دیگر بیماری‌های تأثیرگذار بر گلبول‌های قرمز نیز کمک کند. بیماری‌هایی که سطح گلبول‌های قرمز را دچار تغییر می‌کنند، عبارتند از:

  • ابتلا به مشکلات کلیوی
  • ابتلا به نوعی سرطان گلبول‌های سفید
  • بروز اختلالات مغز استخوان

بالا بودن گلبول قرمز خون یا RBC در آزمایش خون چه عوارضی دارد؟

آزمایش RBC چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟

شمارش RBC تعداد گلبول‌های قرمزی که در یک نمونه خون وجود دارند را اندازه‌گیری می‌کند. نتیجه این آزمون اغلب به شکل میلیون‌ها سلول در هر میکرولیتر محاسبه و ثبت می‌شود. در شمارش کامل خون یا CBC، گلبول‌های قرمز همراه با گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها شمارش می‌شوند. تمام این سلول‌ها در مغز استخوان تولید شده و زمانی که کامل می‌شوند یا در اصطلاح بالغ می‌شوند، در جریان خون آزاد می‌شوند. این سلول‌ها در جریان خون داخل مایعی به نام پلاسما معلق هستند.

خونی که در بدن ما جریان دارد، 45 درصد از گلبول‌های قرمز (RBC)، 55 درصد پلاسما و مابقی از پلاکت‌ها و گلبول‌های سفید تشکیل شده است. گلبول‌های قرمز حاوی پروتئین هموگلوبین است، که اکسیژن را به بافت‌های بدن می‌رسانند و دی اکسید کربن را از بافت‌ها جهت دفع به سمت ریه‌ها می‌برند.

چه زمانی باید آزمایش شمارش RBC انجام دهیم؟

خیلی از شرایط و علائمی که در بدن رخ می‌دهند و توسط پزشک مشاهده می‌شود، در تجویز و توصیه به انجام این آزمایش موثر هستند. در زیر اشاره می‌کنیم که دلایل تجویز به انجام آزمایش RBC چیست:

  • به عنوان بخشی از یک چکاپ معمولی.
  • کنترل یک اختلال یا بیماری مزمن که سبب تغییر سطح RBC در آزمایش خون می‌شود، مانند بیماری کلیوی.
  • اگر تحت درمان با تکنیک درمانی باشید، که بر تعداد سلول‌های خونی تأثیر می‌گذارد، مانند شیمی درمانی.
  • اگر علائمی همچون عفونت، تب و ضعف داشته باشید.
  • چنانچه علائم کم خونی مانند سردرد، کاهش سطح اشتها، عدم تمرکز و خستگی داشته باشید.

البته پزشک می‌تواند به شما توضیح دهد، که هدف او از تجویز و توصیه به انجام آزمایش RBC چیست.

نحوه انجام آزمایش RBC

برای شمارش RBC در آزمایش خون، تکنسین ارائه خدمات مراقبت بهداشتی با استفاده از یک سوزن از بازوی شما نمونه خون می‌گیرد. نمونه خون به لوله یا ویال مخصوص انتقال داده شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. پس از بررسی و تکمیل فرآیند آزمایش نتیجه آزمایش بدست شما می‌رسد.

آیا می‌توانیم در خانه آزمایش RBC بدهیم؟

اغلب خدمات نمونه‌گیری خون در آزمایشگاه انجام می‌گیرد، اما مراکز خدمات آزمایشگاهی مجهز همچون هومکا قابلیت ارائه خدمات در منزل را نیز دارند. بنابراین شما می‌توانید بدون صرف هزینه رفت و آمد و از دست دادن زمان در منزل آزمایش RBC را انجام دهید.

دلایل تعداد پایین RBC در آزمایش خون

به دلایل مختلفی ممکن است RBC در آزمایش خون کمتر از حد معمول باشد. در زیر اشاره می‌کنیم که دلایل سطح پایین RBC چیست:

  • سوء تغذیه
  • بارداری
  • کم خونی
  • هیدراتاسیون بیش از حد نرمال
  • عدم تولید نرمال سلول‌های خونی در مغز استخوان
  • ابتلا به نارسایی کلیه
  • خونریزی شدید
  • ابتلا به اختلال همولیز

دلایل بالا بودن RBC در آزمایش خون

بالا بودن RBC در آزمایش خون ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • سیگار کشیدن
  • ابتلا به بیماری قلبی عروقی
  • کم آبی بدن
  • فشار
  • ارتفاع بالا
  • ابتلا به اختلال پلی سیتمی ورا
  • ابتلا به بیماری کارسینوم سلول کلیه
  • ابتلا به سرطان‌هایی که سبب تولید اریتروپویتین می‌شوند

بالا بودن گلبول قرمز خون یا RBC در آزمایش خون چه عوارضی دارد؟

آزمایش در منزل یا آزمایشگاه؟

این روزها و با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از فرایندها به صورت آنلاین و در محل انجام می‌شوند. حوزه درمانی و آزمایشگاهی نیز مستثنا از این قضیه نبوده و امروزه تمایل مردم به انجام خدمات آزمایشی و درمانی در منزل بیشتر از انجام آن در محیط آلوده آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها است. هومکا مرکز ارائه دهنده انواع خدمات درمانی و آزمایشی در منزل است که با بهترین متخصصان و آزمایشگاه‌ها همکاری دارد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir و یا تماس با شماره 02167371 از انواع خدمات آزمایشی و درمانی هومکا استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha