سلامت نیوز: یک سازمان مردم نهاد در استان سمنان، با صدور یک بیانیه درباره "پتروشیمی میانکاله، نسبت به عواقب آن هشدار داد. "جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود" در این بیانیه با اشاره به اینکه پروژه پتروشیمی میانکاله نمادی از تمام طرح های ضدمحیط زیستی کشور است که تا به حال اجرا شده تاکید کردند روش کار در تمام این موارد، یک کلنگ زنی پرسرعت و قراردادن همگان در برابر عمل انجام شده، و در صورت لزوم هوچی گری، بلوا و تهدید مخالفان، متخصصان، کنشگران محیط زیستی، جامعه مدنی، هنرمندان و... از تریبون های رسمی و غیر رسمی همراه با تزریق پول برای پیشبرد کار بوده است.»

پتروشیمی میانکاله، نمادی از تمام طرح های ضد محیط زیستی کشور است

به گزارش سلامت نیوز در این اطلاعیه آمده است:« پروژه پتروشیمی میانکاله را می توان نمادی از تمام طرح های ضدمحیط زیستی کشور که تا به حال اجرا شده دانست. نمادی از تمام طرح هایی که در گذشته و اینک دامان حیات و زندگی را به نفع توسعه ناپایدار رقم زده و یا خواهد زد.»

در ادامه این بیانیه می خوانیم:«  طرح های پر سروصدا و پر طُمطراقی چون:

  •  سدّ گتوند و بلای عظیمی که بر خوزستان نازل کرد.

  • سدسازی هایی که حاصلش خشکاندن بخشی از دریاچه ارومیه و بسیاری از تالاب های مرکزی ایران شد و عوارضی همچون آلودگی هوا و ایجاد ریزگردها را در همین ابتدا در پی داشت و ممکن است تا غیرقابل سکونت شدن استان های شمال غربی کشور نیز ادامه یابد.

  • انتقال آب های بین حوضه ای و احداث صنایع آب بَر در جنب شهرهای خشکِ فلات مرکزی که جنگ آب را زودتر از انتظار به مرکز و قلب ایران کشاند.

  • پروژه های راهسازی از میان جنگل های ارزشمند هیرکانی و حتی پارک های ملی و تاراج چوب، به نام "طرح احیای جنگل ها" که رانش خاک و نابودی روزافزون نوارسبز شمالی و ریه تنفسی کشور را در پی داشت.

  • فرونشست زمین به دلیل برداشت بی رویه آب با کشاورزیِ غیراستراتژیک به اسم خودکفایی در گندم و برخی محصولات که بلعیده شدن شهرها در زمین و بحران آب را استارت زده است،" همه و همه در چگونگیِ تصمیم سازی، سرمایه گذاری، مدیریت، ارزیابی محیط زیستی، آمایش سرزمین و... از یک الگو و مدل تبعیت کرده اند.»

در ادامه این بیانیه با تاکید بر اینکه همه این طرح ها بدون مطالعه و تحقیق مستقل و دقیق، بدون توجه به نظرات کارشناسان دلسوز و متخصص، بدون توجه به مطالبات جامعه مدنی و خواست توده ی مردم، بدون توجه به منافع فرامحلی و ملی، بدون توجه به اصل توسعه ی پایدار و چشم انداز بلندمدت و تنها و تنها بر اساس منافع رانتخواران، بر اساس بودجه های میلیاردی همراه با تبلیغات گسترده و دقیقا در تضاد و تناقض با حفظ محیط زیست و منابع طبیعی پیش رفته اند امده است:« روش کار در تمام این موارد، یک کلنگ زنی پرسرعت و قراردادن همگان در برابر عمل انجام شده، و در صورت لزوم هوچی گری، بلوا و تهدید مخالفان، متخصصان، کنشگران محیط زیستی، جامعه مدنی، هنرمندان و... از تریبون های رسمی و غیر رسمی همراه با تزریق پول برای پیشبرد کار بوده است.»

جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود در پایان این بیانیه با اظهار امیدواری برای پیروزی کارزار بزرگ و سرنوشت ساز #نه_به_پتروشیمی_میانکاله تاکید کرده است:« امید است این کارزار بزرگ، به نفع حیات و زندگانی، به نفع طبیعت مظلوم‌ و به نفع ملت نجیب ایران و برای ایرانی که آبادانی آن خواسته همگان است تمام شود؛ بی شک پیروزی در این کارزار، تاثیر شگرفی بر سایر طرح ها و پروژه های مشابه طی سال های پیش رو و حفظ میراث طبیعی کشورمان خواهد داشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha