سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 338750

می دانستید در سالهای اخیر در دنیا بیشترین کاربرد لیزر در حوزه پوست، مربوط به حذف موهای زائد بدن می باشد؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به موضوعات ذیل بپردازیم: آیا لیزر باعث حذف دائمی مو می شود؟ آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود؟ لیزر موهای زائد چه عوارضی دارد؟ آیا لیزر موهای زائد پوست را روشن می کند؟ آیا لیزر باعث سرطان میشود؟

آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی میشود؟

لیزر موهای زائد چیست؟

امروزه لیزر موهای زائد، یکی از متداول ترین راه ها برای از بین بردن مو های آزار دهنده صورت و یا بدن است. شیوه کار دستگاه لیزر، نوری متمرکز شده را بر روی فولیکول های مو می تاباند، رنگدانه های واقع در پوست این نور را جذب کرده و به این طریق موها را از بین می‌برد. لیزر از روش های بسیار کاربردی برای حذف دائمی و یا طولانی مدت موهای زائد می باشد و به کاهش موهای زائد و یا نازک شدن آن منجر خواهد شد.

آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی میشود؟

آیا لیزر باعث حذف دائمی مو می شود؟

برخلاف تصور مردم، لیزر ریشه مو را سفت نمی کند، بلکه کم پشت و نازک می کند. بنابراین لیزر مو را به طور دائمی از بین نمی برد ولی آن را کاهش می دهد.

آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود؟

دکتر نفیسه مویدنیا متخصص زنان رشت می گوید: لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن رنگدانه های موجود در فولیکول انجام می گردد. این لیزر کمتر از یک میلیمتر در پوست انسان نفوذ می کند. بنابراین راهی برای رسیدن به تخمدان ها و تخمک ها ندارد. بنابراین لیزر موهای زائد باعث ایجاد نازایی در افراد نمی شود.

آیا می توان در بارداری لیزر موهای زائد انجام داد ؟

خانم های باردار مشکلات عدیده ای در مورد از بین بردن موهای زائد خود دارند. شکم آنها روز به روز بزرگتر می‌شود و آنها نمی‌توانند حتی پاهای خود را ببینند، چه برسد به شیو کردن آن. از طرفی در دوران بارداری با تغییر هورمون ها در بدن امکان رشد موها در اطراف شکم، نوک سینه ها و پاها بیشتر از سایر نقاط می شود. در این مورد تنها راهکار لیزر موهای زائد می باشد. با اینکه طول موج لیزر به اندام های داخلی بدن نمیرسد، اما به دلیل احساس درد در زمان انجام و عوارض احتمالی آن، توصیه نمی گردد و بهتر است که انجام این کار را تا بعد از متولد شدن از فرزند به تاخیر بیاندازید. به علاوه در زمان بارداری، موهایی که در بدن فرد رشد میکند، (به دلیل بالا رفتن سطح استروژن و آندروژن) بعد از بارداری رشدشان متوقف خواهد شد، پس دلیلی برای از بین بردن آنها به روش لیزر در این دوره حساس وجود نخواهد داشت.

آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی میشود؟

عوارض لیزر موهای زائد

مهم ترین عارضه لیزر موهای زائد سوختگی پوست می باشد. که دلیل آن اینست که لیزری متناسب با مشخصاتی از جمله رنگ پوست، شرایط جسمانی ، درجه دستگاه انتخاب نمی شود. دلیل این امر نداشتن دانش و تخصص کافی در حیطه لیزر موهای زائد است. به همین جهت توصیه می شود برای انجام لیزر به کلینیک های پوست و مو یا تحت نظر پزشک متخصص مراجعه کنید و از رفتن به مراکز غیر مرتبط مانند سالن های آرایشگاه خودداری کنید. به همین جهت آمار این عوارض به دلیل غیراصولی بودن استفاده از دستگاه لیزر در ایران بالا می باشد.

فردی که پوست خود را در آفتاب برنزه کرده است نباید لیزر انجام دهد و اپراتور اجازه لیزر را نباید بدهد. در غیر اینصورت پوست فرد دچار سوختگی می شود.

فرد بعد از سوختگی در اثر لیزر، دچار لکه های قهوه ای یا لک های سفید شود که ممکن است بعد از یک الی دو سال لک های سفید برطرف شود یا کلا برطرف نشود. لک های قهوه ای نیز بعد از 6 تا 12 ماه با دارو و مراقبت های خاص درمان می شود.

عوارض احتمالی لیزر موهای زائد

بعد از لیزر موهای زائد، پوست به دلیل تابش مستقیم لیزر دچار تغییر رنگ و تورم می شود که جای نگرانی نیست و بعد از گذشت 24 ساعت بهبودی حاصل می شود.

آیا لیزر  موهای زائد پوست را روشن می کند؟

رنگ پوست در اثر قرار گرفتن پرتوهای شدید لیزر روشن می شود. البته هایپرپیگمانتسر یا روشن شدن پوست بیشتر در افرادی که دارای پوست تیره می باشند اتفاق می افتد. برای روشن کردن ناحیه تناسلی به طور قطعی می توانید از روش سفید کردن واژن استفاده کنید.

آیا لیزر باعث سرطان میشود؟

تمام دستگاههای لیزر خاصیت ضدیونیزه دارند. یعنی پرتوهای ناشی از تابش لیزر، نمی توانند اثر مخرب بر پوست داشته باشند. در واقع نابودی DNA باعث بروز عوارض جدی و سرطان پوست می شود در نتیجه لیزر باعث بروز سرطان نمی شود.

نکات مهمی که قبل از انجام لیزر موهای زائد باید بدانید!

  1. قبل از لیزر با پزشک معالج مشورت کنید و بهترین نوع نوع لیزر مناسب با پوست خود را انتخاب نمایید.
  2. اگر اپیلاسیون کرده‌اید، صبر کنید تا موها به طور کامل رشد کنند.
  3. اگر سولاریوم انجام داده‌اید، صبر کنید تا اثرات آن به طور کامل از بین برود، زیرا در غیر این صورت پوست شما خواهد سوخت.
  4. قبل از لیزر با تیغ موهای زائد را بتراشید.
  5. دور چشمانتان را هرگز لیزر نکنید.
  6. لیزر کل بدن را در جلسات متعدد انجام دهید، زیرا بدن انسان نمی تواند حجم زیادی از لیزر را تحمل کند.

بعد از انجام لیزر موهای زائد چه اقداماتی باید انجام داد؟

  1. حداقل تا ۲۴ ساعت ورزش نکنید.
  2. بعد از انجام لیزر بلافاصله دوش نگیرید.
  3. از مواد آرایشی بر روی نقاط لیزر شده تا مدتی استفاده نکنید.
  4. در نواحی لیزر شده از دئودرانت استفاده نکنید.

آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

آستانه تحمل درد هر فرد متفاوت است، اما درد لیزر آنچنان زیاد نیست که از توان تحمل افراد خارج باشد. می‌توان درد لیزر را مانند برخورد یک نوار پلاستیکی به پوست شبیه کرد؛ عواملی چون چاقی، تیرگی موها، قدرت تحمل فرد، نوع دستگاه لیزر و همچنین ناحیه ایی که به لیزر آن می پردازید، در میزان درد تاثیر گذار هستند. بیکنی، زیر بغل و پشت، درد بیشتری را در بین تمام نواحی بدن دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha