یک کارشناس مدیریت منابع آبی گفت: اگر پاییز و ابتدای زمستان امسال هم بارش‌ها کم باشد یک فاجعه کم آبی برای تهران رخ خواهد داد که برای جلوگیری از این فاجعه باید از الان اقدام کرد. هرچه عموم مردم در جریان کم‌آبی موجود قرار گیرند همکاری بیشتری خواهند کرد.

عمق بحران کم‌آبی تهران را به گوش مردم برسانید/ موجودی سدهای تهران فقط ۴۵۰ میلیون متر مکعب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،محسن موسوی خوانساری, کارشناس مدیریت منابع آبی  در رابطه با کم‌آبی پیش‌رو استان تهران اظهار کرد: وضعیت دخایر آب تهران به شدت بحرانی است و بنا بر اعلام مسئولین شرکت آب منطقه‌ای تهران ذخایر سدهای تهران نسبت به سال گذشته حدود 36 درصد کاهش داشته است و تنها 450 میلیون متر مکعب آب در سدهای تأمین کننده آب استان تهران وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از ماه‌های پربارش عبور کردیم و 7 ماهِ کم بارش را پیش‌رو داریم, گفت: مصرف آب  شهر تهران که بین 3 تا 3.5 میلیون متر مکعب در روز است در 7 ماه آینده و تا زمان شروع بارش‌های پاییزه  بیش از 600 میلیون متر مکعب می‌شود که بیشتر از مقدار ذخایر سدهای تهران است. همچنین این سدها باید علاوه بر تأمین نیاز آبی شهر تهران, پاسخگوی نیاز آبی کرج, ورامین و قسمتی از کشاورزی قزوین را نیز تأمین کنند.

کارشناس مدیریت منابع آبی بیان کرد: اگر پاییز سال 1401 و ابتدای زمستان 1401 نیز مجدداً بارش‌ها کم باشد یک فاجعه کم آبی برای تهران رخ خواهد داد که برای جلوگیری از این فاجعه باید از الان اقدام کرد و باید مقدمات صرفه‌جویی و جیره‌بندی آب در دستور کار قرار گیرد. آمارهای مصرف آب باید از طریق شرکت آب منطقه‌ای تهران به مردم اعلام شود تا شهروندان در جریان باشند که چه مقدار آب مصرف شده و چه مقدار در دسترس است. مسلماً هر قدر شفافیت بیشتر باشد و عموم مردم در جریان کم‌آبی موجود قرار گیرند همکاری بیشتری خواهند کرد.

موسوی بیان کرد: مصرف روزانه و کاهش ذخایر هر یک از 5 سد تأمین‌کننده آب تهران باید اعلام شود و باید با نصب بیلبورد به مردم نشان دهیم چه مقدار آب برای ما باقی‌مانده است. این اطلاع‌رسانی همراه با شفافیت باعث می‌شود شهروندان از تهدید کم‌آبی مطلع شوند و صرفه‌جویی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در رابطه با راهکار مدیریت منابع آبی در تابستان پیشِ رو توضیح داد: شخصاً معتقدم 2 راهکار جیره‌بندی آب در هر یک از مناطق شهر تهران و کاهش فشار آب در زمان‌هایی که مصرف آب کمتر است, کمک می‌کند بتوان آب شرب مورد نیاز شهروندان را در 7 ماه آینده تأمین کرد.

کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار با بیان اینکه در کشور ما همزمان با کاهش ذخایر سدها به سمت استحصال هرچه بیشتر آب‌های زیرزمینی می‌رویم, هشدار داد: برداشت آب از چاه‌ها با توجه به اینکه منابع آب زیرزمینی در تهران کاهش شدیدی داشته و به دنبال این کاهش, فرونشست شهریار, ملارد و شهر ری را در بر گرفته است, موجب تشدید فرونشست شده لذا باید از برداشت بیشتر از آبخوان‌ها پرهیز کرده و به سمت کاهش مصرف برویم.

موسوی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی در رابطه با کاهش بارش‌های سالانه, بحران آب و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب باید مرتباً از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌ها انجام شود و مسئولین وزارت نیرو و دیگر سازمان‌های مربوطه نیز باید پاسخگوی مردم و رسانه‌ها باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha