افزایش ویزیت پزشکان حواشی زیادی ایجاد کرد. عمده این افزایش تعرفه پزشکی ازسوی مردم غیرقابل پذیرش است. امروز، هزینه‌های زندگی در هر بخشی سرسام‌آور شده است. هزینه‌هایی مثل اجاره مسکن، خورد و خوراک یا پوشاک از یک طرف و افزایش هزینه‌ها تعرفه‌های پزشکی از طرفی دیگر، موجب فشار مضاعف برای مردم می‌شود. با افزایش 19 تا 24درصدی تعرفه‌های پزشکی در کشور -آن هم در سال جدید- این فشارها به خانواده‌ها و بیماران چند برابر خواهد شد.

نسخه  ای که گران پیچیده می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو،آنچه از برآیند نظرها به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت تعرفه‌های پزشکی مخالفان زیادی در فضای مجازی داشته است. مثلا کاربری نوشته است: «هر وقت درآمد بقیه قشر تحصیلکرده و حقوق‌بگیر جامعه هم واقعی‌سازی شد برای جامعه پزشکی هم واقعی‌سازی شود.»

یا خیلی‌ها افزایش تعرفه‌های پزشکی را عاملی برای مراجعه نکردن مردم به دکتر عنوان کردند، کاربری درهمین‌باره نوشته که «آیا شما راضی هستی یک بیمار به‌خاطر نداشتن پول از ادامه درمان انصراف بدهد؟» کاربر دیگر اشاره کرده «دیگر کسی نمی‌تواند دکتر برود، دکتر رفتن هم یک کار لوکس می‌شود.»

همچنین کاربری که خود را جانباز شیمیایی معرفی کرده است، نوشته که «مگر حقوق کارمندان 10 درصد بیشتر اضافه شده، پس حق ویزیت و تمام مشاغل و اجناس حداکثر باید 10درصد بیشتر شود، با این تعرفه‌ها خوددرمانی بیشتر شده و جامعه بیمارتر می‌شود.»  برخی دیگر هم معتقد بودند این اعداد و ارقام با توجه به وقتی که پزشک برای بیمار می‌گذارد منصفانه نیست. یک کاربر نوشته است: «تعرفه براساس زمانی که یک پزشک متخصص برای بیمار خود می‌گذارد، یعنی پنج دقیقه وقت، بی‌انصافی است.»

همچنین مخاطب دیگری با اشاره به همین مساله توضیح داده که «برای ویزیت یک‌دقیقه‌ای 180هزار تومان باید به پزشک عمومی پرداخت کنیم، با دلار 30تومانی هم می‌شه ۶دلار برای یک‌دقیقه، کجای دنیا پزشک عمومی برای یک‌دقیقه ۶دلار پول می‌گیرد؟!» اما در این بین کسانی هم بودند که از این اعداد و ارقام به دلایلی دفاع کنند، مثلا کاربری که خودش را عباس معرفی کرده نوشته است که «درهرحال پزشکان هم در همین مملکت و با این تورم زندگی می‌کنند.

فقط پزشکان متخصص دارای اسم و رسم در زمینه‌های محدود دارای درآمدهای آنچنانی هستند، مابقی مانند بقیه مردم و صاحب درآمد معمولی هستند.» مخاطب دیگری به‌نام محمد نظر خود را این‌گونه نوشته است: «این همه سال درس خواندند، پس نوش جون‌شون.»
 
 

توان پرداخت نداریم


این روند در فضای عمومی جامعه هم بازخورد داشته است. پیرزن عصابه‌دست، آهسته‌آهسته از پله‌های مطب بالا می‌آید. مطب پزشک متخصص طبقه دوم ساختمان است، آن هم ساختمانی که از آسانسور در آن خبری نیست. بالاخره پیرزن نفس‌نفس‌زنان و درحالی‌که خیس عرق شده است وارد مطب می‌شود. دخترم نوبت دکتر داشتم. منشی نگاهی به دفتر می‌اندازد.

می‌گوید چند دقیقه‌ای صبر کنید تا بگویم داخل بروید. فقط ویزیت دکتر 80هزار تومان. پیرزن سرجایش خشک می‌شود. می‌گوید دخترم پارسال 45هزار تومان بود در عرض یک‌ماه این همه گران کردید! منشی هم می‌گوید: «مادرجان قیمت بالا رفته است.» پیرزن هم که ناچار است سری به نشانه تاسف تکان می‌دهد و با ناراحتی روی صندلی می‌نشیند.


 اما حالا با افزایش 19 تا 26درصدی تعرفه‌های پزشکی این مشکلات برای مردم صدبرابر شده است. تا همین سال گذشته ویزیت یک متخصص 50هزار تومان بود و حالا همان پزشک در خوشبینانه‌ترین حالت بیش از 80هزار تومان دریافت می‌کنند. این روزها در سال جدید اگر به سراغ هرکدام از افرادی که با متخصصان سروکار دارند برویم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

دختر جوانی که از سال گذشته با مشکل گوارشی روبه‌رو شده است، می‌گوید: سال گذشته من برای پیدا کردن یک متخصص خوب به خیلی‌ها سپردم تا اینکه یک نفر را به من معرفی کردند. پس از چندین بار تماس موفق شدم وقت بگیرم، آن هم برای یک ماه دیگر. خلاصه بعد از یک‌ماه رفتم و 50هزار تومان هزینه به‌عنوان ویزیت پرداخت کردم.


 دختر جوان ادامه داد: برای نوبت دوم اول اردیبهشت‌ماه امسال دوباره به همان متخصص مراجعه کردم. نکته عجیب اینجا بود که وقتی می‌خواستم پول ویزیت را پرداخت کنم همان 50هزار تومان سال گذشته 90هزار تومان شده بود. از تعجب شاخ درآورده بودم. حدود 90درصد با افزایش قیمت روبه‌رو شدم و همین موضوع باعث شد شوکه شوم.


پای درددل یک شهروند دیگر هم نشستیم. مرد جوانی که حدود یک سال است پدرش به بیماری قلبی دچار شده است حسابی سروکارش با پزشک متخصص و بیمارستان و عمل جراحی و ... افتاده است. سال گذشته که پدرم به‌خاطر درد قلب به پزشک متخصص مراجعه کرد حدود 40هزار تومان ویزیت پرداخت کردیم.


او می‌گوید: جدای از اینکه هزینه عمل جراحی و گذاشتن فنر در قلب پدرم یک پروسه عجیب و غریب بود و ازآنطرف پیدا کردن داروهای مخصوص هم که دیگر حرفی برای گفتن ندارم پول ویزیت پزشک متخصص هم که اضافه شده طرف دیگر ماجراست.
 


ضرورت تجدیدنظر در میزان تعرفه‌ها


«مهدی اسماعیلی»، نماینده مردم میانه در مجلس در واکنش به افزایش ۱۹.۵و ۲۴ درصدی تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی و خصوصی، گفت: از مجلس یازدهم و دولت سیزدهم انتظار می‌رود ساماندهی مناسبی را درمورد وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم داشته باشند؛ زیرا تحمل این حجم از فشارهای اقتصادی برای مردم قابل تحمل نیست. با افزایش قیمت‌ها و همچنین تعرفه‌های خدماتی ازجمله پزشکی شرایط بسیار نامناسبی برای مردم ایجاد خواهد شد و در این شرایط بسیار حساس که قیمت اقلام مختلف افزایش یافته به‌طور قطع مردم دیگر تاب و تحمل افزایش هزینه‌های درمان و سلامت را ندارند.


اسماعیلی با بیان اینکه به نظر می‌رسد درمورد افزایش تعرفه‌های پزشکی با عجله تصمیم‌گیری شده است، افزود: به‌صلاح نیست در این شرایطی که مردم در فشار اقتصادی هستند تعرفه‌های پزشکی افزایش یابد؛ البته دولت‌های سابق هم به‌دنبال این هدفگذاری که پزشکان خانواده بتوانند به نوعی همپوشانی کنند و با تعرفه‌های دولتی خدمات پزشکی و درمانی را ارائه کنند، نبوده‌اند و این موضوع ناکام مانده است.

پیشنهاد و درخواست می‌شود وزارت بهداشت و درمان درمورد تعرفه‌گذاری جدید تجدیدنظر کند تا مقداری وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد و در فرصت‌های آتی بتواند متناسب با وضعیت اقتصادی و درآمدی مردم تعرفه‌ها را هماهنگ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha