دانشمندان برای نخستین بار، یک سویه قابل انتقال از ابرمیکروب "MRSA" که از انواع مقاوم به آنتی‌بیوتیک است و در حال حاضر بیمارستان‌های شمال اروپا را درگیر است، در جوجه‌تیغی‌های اروپایی کشف کردند.

 شناسایی یک ابرمیکروب خطرناک در جوجه‌تیغی اروپایی!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم؛ دانشمندان برای نخستین بار، یک سویه قابل انتقال از ابرمیکروب "MRSA" که از انواع مقاوم به آنتی‌بیوتیک است و در حال حاضر بیمارستان‌های شمال اروپا را درگیر است، در جوجه‌تیغی‌های اروپایی کشف کردند. این ابرمیکروب‌های مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک هستند که درمان‌ کمی برای آن‌ها وجود دارد و یا کاملاً غیرقابل درمان هستند.

بیشتر بدانید: این بیماری با یک ابر میکروب می آیدبه نقل از earth، جوجه‌تیغی‌های اروپایی، یک گونه معمولی وحشی هستند که در مناطق شهری زندگی می‌کنند. بررسی‌ها در دانمارک و سوئد نشان می‌دهد که تا 60 درصد جوجه‌تیغی‌ها حامل نوعی MRSA به نام mecC-MRSA هستند که باعث ایجاد عفونت MRSA در انسان می‌شود. یافته‌ها حاکی از سرریز باکتری‌ها و ژن‌های مقاوم به ضد میکروب‌ها به حیات وحش شهری است.

برای پی بردن به این موضوع، محققان نمونه‌هایی را از 115 جوجه‌تیغی مرده در فنلاند بین سال‌های 2020 تا 2021 آزمایش کردند. تیم تحقیقاتی دریافتند که 10 درصد از جوجه‌تیغی‌ها حداقل یک سویه باکتریایی تولیدکننده MRSA و حداقل یک سویه تولیدکننده ESBL دارند و تنها سه جوجه‌تیغی حامل نوع MRSA به نام mecC-MRSA بودند که معمولاً در سوئد و دانمارک یافت می‌شود و در چند سال گذشته در بیماران انسانی در شمال اروپا ظاهر شده است.

این نشان می‌دهد که تنوع ژنتیکی بین سویه‌های MRSA در جمعیت جوجه‌تیغی و کشورها وجود دارد. همچنین شناسایی دو سویه E coli در جوجه‌تیغی که از انواع مرتبط با انسان بودند نشان می‌دهد که باکتری‌ها می‌توانند از انسان به جوجه‌تیغی منتقل شوند.

ونلا جوهانسون, یکی از محققان این پژوهش جدید توضیح داد: همه حیات وحش و دام‌ها حامل انواع مختلفی از باکتری‌ها هستند، بنابراین نامزدهای زیادی برای پراکندگی این باکتری در محیط‌های شهری وجود دارد. علاوه بر این منابع انسانی مانند زباله‌ها، روان‌آب کشاورزی و فاضلاب خانگی نیز با انتقال مقاومت ضد میکروبی به حیوانات وحشی مرتبط هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha