شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 339093

اگر خواهان سلامت و حرکت قطار زندگی بر ریل سلامتی هستیم،راهی جز توجه به توصیه‌های بهداشتی نداریم. در این مسیر باید سبک زندگی مان را تغییر داده و تغذیه سالمی را در پیش گیریم؛ضمن اینکه باید مواظب روح و روان مان نیز باشیم و با کسب مهارت‌های لازم چگونگی رها شدن از فشارهای عصبی و استرس‌های روزمره را نیز فراگیریم.

چقدر هوای خودتان را دارید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، از قدیم الایام گفته شده عقل سالم در بدن سالم است و آنچه به عنوان اصل مهم در داشتن تندرستی کار گشا و محوری است، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است؛همان دستورالعمل ساده و در عین حال مهمی که انسان را در مسیر سلامت و آرامش قرار می‌دهد.

هفته سلامت از امروز 17 اردیبهشت آغاز می‌شود.این هفته با این هدف برنامه ریزی شده تا حساسیت بیشتری نسبت به سلامت خود داشته باشیم. بهداشت فردی و اجتماعی را به خوبی رعایت کنیم و تا می‌توانیم از مواد غذایی مفید و سالم بهره مند شویم.

بهداشت و رعایت نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی در سال‌های اخیر، همواره به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی میزان سلامت یک جامعه به شمار می‌رود. این اهمیت دادن به بهداشت فردی و اجتماعی باعث بالا رفتن میزان سلامت و تندرستی افراد مختلف یک جامعه و بدنبال آن افزایش طول عمر خواهد شد.

از جمله عوامل تاثیر گذار در تامین بهداشت و به دنبال آن کسب تندرستی و سلامت داشتن تغذیه مناسب و برخورداری از یک سبد تغذیه‌ای قابل قبول است؛در حالی که همین مولفه مهم در تامین سلامت در بخش‌های زیادی از دنیا به طور ناخواسته مورد غفلت قرار گرفته و بسیاری از افراد در اثر عوامل مختلفی همچون فقر اقتصادی دچار عدم بهداشت لازم در مصرف مواد غذایی و سلامت تغذیه‌ای هستند.

امسال جهان کرونایی وارد سومین سال زیستن در اختاپوس این ویروس مهلک  شده است و لاجرم سبک و سیاق زندگی کردن در نقاط مختلف این کره خاکی را دستخوش تغییرات ناخواسته کرده است.

رفت و آمدها را کم و کوتاهتر کرده، توجه مردم را به بهداشت فردی و اجتماعی افزون کرده و در کنار آن ترس از ابتلا به این بیماری روح و روان افراد را بهم ریخته است.

 رعایت بهداشت فردی و اجتماعی تنها توصیه جهان پزشکی به افراد نیست بلکه در دین مبین اسلام هزاران سال است که به رعایت بهداشت تاکید شده است.

در این میان نباید رعایت بهداشت را صرفا رعایت بهداشت جسمی و اعضا و جوارح فیزیکی بدانیم بلکه بهداشت روح و روان و رعایت نکات لازم برای تامین بهداشت روان فردی و اجتماعی مولفه بسیار مهم و موثری در تامین بهداشت فردی و اجتماعی است؛ به طوری که همواره اثرات سوء عدم بهداشت روان بر بهداشت جسم و جان نیز تاثیر گذار بوده و می تواند زمینه ساز بیماری های مختلف جسمی شود.

اگر بهداشت از سوی افراد و قشرهای مختلف رعایت شود ابتدا به ساکن فرد رعایت کننده سود و منفعت آن را می‌برد و اینکه تصور کنیم رعایت بهداشت امری ممدوح و توصیه شده به دیگران بوده و انتظار آن را در نزد دیگر افراد جامعه بکشیم امری نادرست است.

البته در پذیرفتن دستور العمل‌های بهداشتی و رعایت نکات توصیه شده عوامل مختلفی همچون میزان دانش و آگاهی‌های حوزه سلامت و پزشکی آن هم از نوع دانش صحیح و علمی بسیار حائز اهمیت است؛البته در کنار اطلاعات صحیح و مستدل علمی، نقش میزان در آمد و بنیه مالی خانواده‌ها نیز امری قابل اعتنا و تاثیر گذار در رعایت بهداشت است.

به طوری که خانواده‌هایی که از نظر مالی در مضیقه و تنگنا قرار دارند بر حسب تحقیقات و شواهد عینی در جامعه از میزان رعایت بهداشت کمتری برخوردار هستند؛ به طوری که بسیاری از خانواده‌های دارای تمکن مالی نامناسب به دلیل بالا بودن و متحمل شدن هزینه‌های بهداشتی از رعایت کردن اصول بهداشتی خودداری می‌کنند.

در این میان کمبود امکانات حداقلی به ویژه در کشورها و جوامع کم برخوردارتر، خاصه در دوران شیوع کرونا باعث بروز بیشتر پیامدها و آسیب‌های ناشی از بیماری‌های مختلف مانند کرونا شده است.

باید از سیاره خود و سلامت خود محافظت کنیم چون سیاره دیگری برای ما وجود ندارد.

از هر ده نفر، نه نفر هوای آلوده تنفس می‌کنند

از هر ده نفر، نه نفر هوای آلوده تنفس می‌کنند که سالانه ۷ میلیون نفر را می‌کُشد.
از هر سه نفر یک نفر فاقد مواد بهداشتی برای شست و شو و تمیزکردن دستهاست و از هر ۳ یک نفر سیستم دفع بهداشتی زباله ندارد.

تغییرات اقلیمی تهدیدی برای سلامت انسان و زمینه ساز بیماری‌هایی ازقبیل سرطان، آسم، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های انتقال یافته از طریق پشه ها مثل تب دنگی است.

از هر ده نفر، نه نفر هوای آلوده تنفس می‌کنند که سالانه ۷ میلیون نفر را می‌کُشد

آنتی بیوتیک‌ها و سایر داروهای ضد میکروبی که به انسان، حیوانات و گیاهان داده می‌شود، به عنوان زباله و فاضلاب وارد محیط زیست و آب آشامیدنی ما می‌شوند و گسترش ارگانیسم‌های مقاوم به دارو و مقاومت آنتی بیوتیکی را به دنبال دارد. با توقف مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک از آلودگی محیط زیست جلوگیری کنیم.

آلودگی دی اکسید نیتروژن می‌تواند بیماری‌های تنفسی به ویژه آسم را تشدید کند. بهبود سیستم‌های حمل و نقل، پیاده روی و دوچرخه سورای باعث ارتقای کیفیت هوا می‌شود.

آلودگی هوا در هر دقیقه 13 نفر را می‌کُشد

آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن مانند سرطان ریه و بیماری‌های قلبی، در هر دقیقه 13 نفر را می‌کُشد. سوزاندن سوخت‌های فسیلی از قبیل نفت، گاز و ذغال سنگ را متوقف کنیم.

افزایش دما به دلیل تغییرات آب و هوایی باعث سردرد، سرگیجه، خستگی، تهوع و استفراغ می‌شود. گرمای شدید می‌تواند باعث آسیب به اندام‌ها و حتی مرگ شود.

بیش از ۹۰ درصد مردم هوای ناسالم  تنفس می‌کنند

بحران آب و هوا یک بحران بهداشتی است. آلودگی هوا بر سلامت ما و کره زمین تأثیر می‌گذارد؛ به طوری که بیش از ۹۰ درصد مردم هوای ناسالم ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی را تنفس می‌کنند.

سیل‌های مکرر و بارندگی‌های شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی باعث غرق شدن، جراحت، حملات قلبی و بیماری‌های عفونی می‌شود.

خشکسالی‌ها و آتش سوزی‌های مکرر ناشی از تغییرات آب و هوایی منجر به خفگی، سوختگی، بیماری‌های تنفسی و قلبی عروقی، جراحت و مشکلات سلامت روان می‌شود.

تغییرات اقلیمی تأثیرات قوی‌تر و طولانی‌تری بر سلامت روانی، رفاهی و اجتماعی افراد می‌گذارد. بحران آب و هوا باعث موج های مرگبار گرما، سیل، سوء تغذیه و بیماری‌های عفونی شده است.

 ۳.۶ میلیارد نفر فاقد سرویس بهداشتی مناسب هستند

در سراسر جهان، ۳.۶ میلیارد نفر فاقد سرویس بهداشتی مناسب هستند که باعث می‌شود فضولات انسانی بدون بازیافت به محیط زیست بازگردند و مردم را بیمار و اکوسیستم‌ها را تخریب کنند.

مدیریت ناایمن زباله‌های بیمارستانی و عفونی، خطرات بسیاری را برای کارکنان بهداشت و درمان و مردم اطراف به همراه دارد؛از جمله صدمات ناشی از جراحت با سوزن، انتقال بیماری‌های عفونی (مانند هپاتیت B و C) و استنشاق دیوکسین‌ها و گازهای سرطان‌زای ناشی از سوزاندن زباله‌های بیمارستانی پلاستیکی.

3 میلیارد انسان در تامین غذا ناتوان هستند

سه میلیارد نفر در دنیا توانایی مالی تامین غذای سالم را ندارند، سیستم کشاورزی ۳۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان و ۸۰ درصد از مصرف آب شیرین را شامل می‌شود.

2 میلیارد نفر در جهان فاقد آب آشامیدنی سالم

در سراسر جهان، 2 میلیارد نفر فاقد آب آشامیدنی سالم هستند. با جلوگیری از ورود فاضلاب، پسماند و مواد شیمیایی به دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی از منابع آبی محافظت کنیم.

مرگ سالانه 829 هزار نفر در اثر آلودگی آب

آب آلوده و بهداشت ضعیف هرساله موجب مرگ 829 هزار ناشی از بیماری‌های روده‌ای و اسهال است.

مرگ سالانه 8 میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات

استعمال دخانیات(تنباکو) سالانه سبب مرگ بیش از 8 میلیون نفر می‌شود. این مواد، به شدت اعتیادآور هستند و خطر جدی برای ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و ریوی هستند.

قطع سالانه 600 میلیون درخت برای تولید 6 هزار میلیارد سیگار!

کشت دخانیات (تنباکو) به کره زمین آسیب می‌رساند. هرسال 600 میلیون درخت قطع می‌شود تا 6هزار میلیارد سیگار تولید شود و همین کار سبب کاهش هوای سالم می‌شود که ما تنفس می‌کنیم.

تولید 767 هزار کیلو گرم مواد سمی توسط ته سیگار

ته سیگار فراوان‌ترین نوع زباله‌های پلاستیکی در جهان است که سالانه ۷۶۷ هزار کیلوگرم زباله سمی تولید می‌کند که از نظر وزنی معادل ۲۷ هزار و ۸۷۵ نهنگ گوژپشت است.

ایجاد آلودگی زمین با 4.5 تریلیون سیگار

چهار و نیم تریلیون نخ سیگار سطح شهرها، پارکها، سواحل و رودخانه‌های ما را پر می‌کند و باعث آلودگی آب و خاک می‌شود.

توصیه‌های طب ایرانی برای سلامتی

بر اساس مبانی طب ایرانی داشتن سبک زندگی سالم، بر اساس اصول ضروری زندگی بهترین راه برای حفظ سلامتی و ارتقای آن است.

در طب ایرانی اصول ضروری زندگی شامل تغذیه، ورزش، هوای سالم، خواب مناسب، دوری از فشارهای روانی و تعادل در حفظ و دفع مواد در بدن است.

برای تحقق عدالت در نظام سلامت، استفاده از ظرفیت طب‌های سنتی و مکمل مانند طب ایرانی در کنار طب رایج؛ رویکردی ضروری است.

طب ایرانی با رویکرد پیشگیرانه خود می‌تواند باعث رشد و توسعه خدمات پیشگیرانه و مبتنی بر اصلاح سبک زندگی در نظام سلامت باشد.

 براساس آموزه‌های طب ایرانی درست غذا خوردن و غذای سالم خوردن، به اندازه دارو برای سلامت شما اهمیت دارد. براساس آموزه‌های طب ایرانی غذا در دسترس‌ترین دارو و ارزان‌ترین درمان است.

کسانی که فکر می‌کنند زمان کافی برای اصلاح عادات غذا ندارند، مجبور خواهند شد وقت بیشتری برای درمان بیماری‌شان صرف کنند.براساس آموزه‌های طب ایرانی با هربار جویدن غذا یک قدم به سلامتی نزدیک‌تر می‌شوید.

از ویژگی‌های ازدواج، توانایی از میان بردن تفاوت‌ها نیست، بلکه توانایی پذیرفتن تفاوت‌ها و ساختن زندگی آرام و شاد است

در طب ایرانی جای ورزش را هیچ غذا یا دارویی نمی‌تواند پر کند.بر اساس آموزه‌های طب ایرانی کم تحرکی یکی از علل یبوست به شمار می‌رود؛ پس پیاده روی روزانه را فراموش نکنید.

چطور روابط خوبی با شریک زندگی داشته باشیم؟


 
به شریک زندگیتان نشان دهید با تمام وجود به او متعهد هستید. از راه‌های نشان دادن تعهد، پذیرش و تایید همسر است.مشاوره پیش از ازدواج در مراکز معتبر، به پایداری ازدواج کمک می‌کند.

دقت کنیم از ویژگی‌های ازدواج، توانایی از میان بردن تفاوت‌ها نیست، بلکه توانایی پذیرفتن تفاوت‌ها و ساختن زندگی آرام و شاد است.قدردانی زوجین از یکدیگر، محبت، هدیه دادن و کمک کردن به همسر باعث بهبود رابطه بین زوجین می‌شود.در زندگی زناشویی شما و همسرتان، هردو باید به حقوق یکدیگر احترام بگذارید.

باید بدانیم! اگر خواستار بدنی سالم و با نشاط هستیم و سلامتی را طلب می‌کنیم باید رعایت بهداشت وتوصیه‌های مربوط به آن را امری فردی، اجتماعی و حاکمیتی بدانیم؛ به طوری که حاکمیت، فرد و جامعه سه ضلع مثلث رعایت بهداشت و افزایش کمی و کیفی این مهم هستند.

در نتیجه اگر خواهان سلامت و حرکت قطار زندگی بر ریل سلامتی هستیم راهی جز حساسیت و توجه به توصیه‌های بهداشتی فردی و اجتماعی نداریم؛ باید تغذیه خود را اصلاح کرده و سبد غذایی‌مان را از مواد غذایی مفید و مثمر ثمر انتخاب کرده و چینش کنیم؛ضمن اینکه باید مواظب روح روان مان نیز باشیم و همواره با کسب مهارت‌های لازم چگونگی رها شدن از فشارهای عصبی و استرس‌های روزمره را نیز فراگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha