یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 339095

۱۸ اردیبهشت، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر است که از طرف کمیته بین المللی صلیب سرخ که یک جنبش بین المللی بشر دوستانه است، گرامی داشته می شود. ماموریت این بنیاد حفاظت از زندگی، سلامت انسانها بدون در نظر گرفتن دین، ایمان، زبان، نژاد، طبقه اجتماعی و سیاسی است، تا مطمئن شود ذات آدمی در هر کجای دنیا که باشد، مورد احترام است.

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

سلامت نیوز: روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، سالگرد تولد ژان هنری دونان ، تاجر و فعال اجتماعی سیاسی، به عنوان روز صلیب سرخ و هلال احمر برگزیده شده است. وی که شاهد وقایع بعد از جنگ و ایتالیای امروزی بود ، شواهد خود را در کتابی با نام « خاطره ای از سولفرینو» به قلم در آورد؛ که این اثر نقطه ی آغاز و جرقه ی الهام بخشی برای کمیته ی بین المللی صلیب سرخ در سال ۱۸۶۳ شد. در سال ۱۸۶۷ میلادی، دولت عثمانی از معکوس رنگ پرچم خود، یعنی هلال ماه قرمز رنگ در زمینه سفید، به جای طیف رنگی پرچم  صلیب سرخ استفاده کرد و باعث شد از آن به بعد کشورهای اسلامی به جای رنگ پرچم صلیب سرخ ، هلال احمر را به کار بگیرند.

رسالت کمیته ی بین المللی صلیب سرخ 

کمیته ی بین المللی صلیب سرخ که یک سازمان  مستقل و بی طرف می باشد، در تلاش است که حامی قربانیان درگیری مسلحانه و دیگر شرایط خشونت آمیز باشد. این بنیاد در شرایط اضطراری به سرعت وارد عمل شده و اقدامات خود برای کنترل شرایط و بهبود آن را آغاز  کرده و همچنین به کشور ها لزوم رعایت حقوق بین المللی بشر دوستانه و ادغام آن در قوانین داخلی را یادآوری می کند. امروزه تمامی کشورها بر اساس کنواسیون های چهارگانه ژنو مصوب ۱۹۴۹ موظف می باشند که در زمان درگیری های مسلحانه و شرایط غیر منتظره از مجروحان، بیماران و آسیب دیدگان مسلح و یا غیر نظامی حمایت و حفاظت کنند.

گذری بر فعالیت های این سازمان

  1. حمایت از غیرنظامیان
  2. کمک به بازداشت شدگان
  3. بازپیوند خانوادگی ( برای افرادی که در اثر درگیری،بلایا و یا مهاجرت از خانواده خود جدا شده اند)
  4. نظارت بر امنیت اقتصادی جوامع
  5. کمک به رعایت بهداشت و آموزش نکات بهداشتی
  6. مقابله با مشکل مین
  7. توانمندسازی اشخاص دچار معلولیت
  8. حمایت از مهاجرین
  9. پزشکی قانونی و فعالیت بشردوستانه ( نظیر شناسایی موقعیت مکانی و تحلیب بقایای اجسااد خصوصا زمانی که در گورهای مخفی مدفون شده باشند)
  10. همکاری با جمعیت های ملی( نظیر همکاری عملیاتی، هماهنگی ارکان نهضت)
  11. نظارت بر منابع آب آشامیدنی ( رساندن آن به مناطق درگیر جنگ،کنترل مصرف آب و آموزش برای حفظ زیر ساخت های آبی )

فعالیت های صلیب سرخ حین وقوع اتفاقات ناگوار

  1. امدادرسانی و کمک های اولیه
  2. کنترل شرایط با در نظر گرفتن حوادث احتمالی
  3. سالم نگه داشتن منابع آب آشامیدنی
  4. آموزش و پرورش پرستاران 
  5. مراقبت از مراکز بهداشتی و مراکز رفاهی
  6. برپاکردن بانک خون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha