یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 339143

2/9 هزار میلیارد تومان خسارت به حیات وحش

برآوردهای حداقلی خسارت خشکسالی به مناطق حفاظت‌شده حدود 29هزار میلیارد ریال است

اولین قربانیان خشکسالی‌های پی‌درپی در فلات ایران، حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی هستند و به‌گفته معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست «اثرات خشکسالی‌ها تجمیعی است و اگر امروز برای آن کاری صورت نگیرد، آثار مخرب‌تری در انتظار طبیعت ایران است.»

 2/9 هزار میلیارد تومان خسارت به حیات وحش

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با همشهری گفت: بخشی از بودجه سال 1400در انتهای سال تامین می‌شود؛ درحالی‌که نجات اکوسیستم‌ها به بودجه‌های به‌روزتر و بیشتری نیاز دارد. وقتی عوامل انسانی مثل برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی‌ همراه با خشکسالی بروز پیدا می‌کند، اثر این پدیده بر طبیعت بیشتر و باعث می‌شود ما بخش‌هایی از طبیعت را از دست بدهیم؛ به‌نحوی که در ترسالی‌ها هم امکان احیای آن فراهم نیست.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست می‌گوید: هرچند پیشگیری از بروز این خسارت‌ها به‌طور کامل عملی نیست و خشکسالی تأثیرات نامطلوب خود را بر جای خواهد گذاشت. برای ایجاد زیرساخت‌های تامین آب و آبرسانی، سطوح آبگیر ذخیره آب باران، تجهیزات انتقال آب و علوفه و توزیع آنها، مقابله با بیماری‌ها، اطفای حریق، پیشگیری از تعارضات حیات‌وحش با مردم و حفظ لکه‌ها و نقطه‌های داغ تنوع‌زیستی، جبران بخش‌هایی از خسارت وارده به مزارع، احیای تالاب‌ها و رودخانه‌ها و مطالعه اثربخشی اقدامات مقابله با خشکسالی نیز به اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان نیاز است.

  با درنظر گرفتن مشاهدات تلفات و متناسب با سرشماری انجام‌شده در سطح مناطق تلفات پستانداران شاخص، شامل کل و بز، قوچ و میش، آهوی ایرانی و جبیر تأثیر خسارت خشکسالی تا حداقل ۱۰درصد در سطح کشور برآورد می‌شود. (این رقم صرفاً با درنظر گرفتن مبانی قانونی میزان متوسط ضرر و زیان ناشی از تلفات ۱۰درصد این 4گونه به‌دست آمده است.)  

خسارت وارد شده بر جمعیت‌ پرندگان کشور
اگر تلفات پرندگان خشکی‌زی ‌ناشی از خشکسالی به میزان ۱۰درصد (حداقل) منظور شود، با احتساب متوسط 3میلیون ریال به ازای هر پرنده ضرر و زیان حاصل مبلغی معادل ۳۰۰ میلیارد ریال خواهد بود.


 2/9 هزار میلیارد تومان خسارت به حیات وحش
 2/9 هزار میلیارد تومان خسارت به حیات وحش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha