محصولات لبنی از جمله ماست، در دسته ای از مواد غذایی قرار می گیرند که ارزش غذایی بالایی دارند. اما از آن جایی که دوران بارداری بسیار حساس است، مادران باردار نمی توانند تمام محصولات لبنی را مصرف کنند. به عبارت دیگر مصرف برخی از این محصولات برای خانم های باردار بی خطر است. خوشبختانه خوردن ماست نه تنها دردوران بارداری مضر نیست، بلکه فواید ماست در دوران بارداری به علت ارزش غذایی بالای آن بی شمار است.

6 فایده بسیار مهم ماست در دوران بارداری

البته تمام انواع ماست ها برای مصرف مناسب نیستند و برخی نسبت به سایر انواع ماست ها خواص بیشتری دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا تمام نکات لازم در رابطه با خوردن ماست در دوران بارداری به طور کامل برایتان شرح دهیم.

6 فایده بسیار مهم ماست در دوران بارداری

آیا مصرف ماست در دوران بارداری مجاز است؟

تغذیه مناسب نقش مهمی در حفظ سلامت مادر و جنین دارد؛ از این رو خانم های باردار باید توجه ویژه ای به مواد غذایی مصرفی خود داشته باشند. ارزش غذایی بالای محصولات لبنی بر هیچ کس پوشیده نیست و تمام بررسی های انجام شده روی این محصولات ثابت کرده اند که خوردن لبنیات به ویژه ماست فواید زیادی در دوران بارداری دارد.

ماست به علت بافت خامه ای که دارد جزء لذیذترین غذاها به حساب می آید که معمولا اکثر خانم های باردار از خوردن آن لذت می برند. خاطر نشان می کنیم که تنها ماست های حاوی ترکیبات پاستوریزه برای مصرف در دوران بارداری مجاز هستند. آن دسته از ماست هایی که از شیر خام یا غیر پاستوریزه تهیه می شوند، می توانند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازند.

تحقیقات انجام شده توسط تیم پزشکی Hipregnancy ، Momjunction ، Pregnancyfoodchecker و Healthline نشان داده است که اگر به دنبال بهره بردن از فواید ماست در دوران بارداری هستید، نباید به سراغ انواع غیر پاستوریزه آن بروید، چون نتیجه معکوسی در انتظارتان خواهد بود. به عبارت دیگر، مصرف ماست های غیر پاستوریزه به علت دارا بودن باکتری های مضری چون لیستریا و یا سالمونلا می تواند احتمالا ابتلا به مسمومیت غذایی را در دوران بارداری افزایش دهد و در پی آن مشکلاتی چون سقط جنین را رقم بزند.

جهت دریافت اطلاعات تخصصی تر به لینک زیر مراجعه کنید:

https://hipregnancy.com/benefits-of-yogurt-during-pregnancy/

فواید ماست در دوران بارداری

ماست سرشار از ترکیبات مغذی و مفید هم برای بدن مادر و هم رشد جنین است. اگر از این ماده غذایی به اندازه و طبق دستور پزشک مصرف کنید، می توانید از موارد زیر که جزء مهم ترین فواید خوردن ماست در دوران بارداری هستند، بهره مند شوید؛

  • مصرف ماست سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

این ماده غذایی به علت دارا بودن باکتری های مفید، سیستم ایمنی بندن مادر را بهبود می بخشد و قدرت مبارزه با عفونت ها و بیماری های مختلف در دوران بارداری را افزایش می دهد. در واقع مصرف ماست می تواند به شما کمک کند تا اگر درگیر بیماری شدید، سریع تر به بهبودی برسید.

  • ماست منبع غنی از کلسیم است

جالب است بدانید که مصرف ماست می تواند نیمی از نیاز روزانه بدن شما به کلسیم در دوران بارداری را برآورده کند. فراموش نکنید که بدن شما به دریافت کلسیم در بارداری بیش از هر زمانی احتیاج دارد، چون این ماده جذب ویتامین دی را افزایش می دهد و موجب ساخت دندان ها و استخوان های مستحکم در جنین درحال رشد می شود.

  • خوردن ماست از افزایش فشار خون جلوگیری می کند

افزایش فشار خون در بارداری می تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد؛ از این رو باید حتما فشار خونتان در این دوران تحت کنترل باشد. خوشبختانه ماست ماده غذایی است که می تواند با کاهش فشار خون و کنترل سطح کلسترول سلامت بدنتان را حفظ کند.

  • ماست برای سلامت ماهیچه ها مفید است

ماست به علت دارا بودن مقادیر بالای کلسیم و پروتئین برای بهبود رشد عضلات مناسب است و موجب تقویت فیبرهای ماهیچه ای و افزایش خاصیت کشسانی آن ها می شود.

  • بهبود گوارش از مهم ترین فواید ماست در دوران بارداری است

وجود باکتری های مفید نظیر باکتری های پروبیوتیک در ماست، این ماده غذایی خامه ای و سفید را به گزینه ای ایده آل برای بهبود سیستم گوارشی مادران باردار تبدیل کرده است. جالب است بدانید که مصرف ماست می تواند میزان جذب مواد مفید از طریق روده را بهبود ببخشد.

  • مصرف ماست استرس و خستگی را تا حدودی از شما دور می کند

اکثر خانم های باردار با ضعف و یا استرس زیاد در دوران بارداری روبه رو می شوند و گاهی برای آرام کردن خود به سراغ غذاهایی چون بستنی و شکلات می روند. از آن جایی که مصرف بیش از اندازه این مواد غذایی می تواند برای شما در دوران بارداری مضر باشد، می توانید ماست را جایگزین آن ها  کنید تا درگیر مواردی چون دیابت بارداری نشوید.

انواع مختلفی از ماست ها وجود دارند که مصرف آن ها می تواند فواید بالا را برایتان داشته باشد. پیشنهاد ما به شما مصرف ماست یونانی در بارداری است؛ زیرا این ماست جزء بهترین ماست ها برای خانم های باردار شناخته می شود.

6 فایده بسیار مهم ماست در دوران بارداری

تاثیر خوردن ماست بر جنین

همان طور که در قسمت قبل به آن اشاره کرده ایم، مصرف ماست در دوران بارداری مزایای زیادی دارد و سلامت مادر را بهبود می بخشد. در واقع هرچه مادر سالم  تر باشد و مواد مغذی بیشتری دریافت کند، در پی آن جنین نیز رشد بهتری خواهد داشت و در نهایت نوزاد سالم تری متولد می شود.

از مهم ترین تاثیرات مستقیم مصرف ماست بر جنین در دوران بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  1. بهبود قدرت بینایی
  2. افزایش استحکام استخوان های درخال رشد
  3. بهبود وضعیت استحکام دندان های جنین در آینده
  4. بهبود رشد قلب
  5. عملکرد بهتر ماهیجه ها
  6. بهبود وضعیت سیستم عصبی

کدام یک از انواع ماست در دوران بارداری مضر است؟

با وجود این که ماست ماده ی غذایی مفید و سرشار از مواد مغذی است، مصرف برخی از انواع آن می تواند برای مادران باردار و در پی آن فرزندشان خطرناک باشد. موارد زیر جزء ماست هایی هستند که ما مصرف آن ها را در دوران بارداری توصیه نمی کنیم؛

  • ماست پرچرب

پزشکان مصرف ماست پرچرب را در دوران بارداری توصیه نمی کنند، زیرا مصرف ماست های پر چرب می تواند موجب افزایش وزن مفرط در دوران بارداری شود. به جای آن می توانید از انواع مختلف ماست کم چرب استفاده کنید که برایتان مضر نباشد.

  • ماست تهیه شده با شیر خام و غیرپاستوریزه

این نوع ماست ها به علت دارا بودن باکتری های مضر می توانند احتمال ابتلا به عفونت لیستریازیس را افزایش دهند که در پی آن مشکلاتی نظیر سقط جنین و تولد زودرس بروز پیدا می کند.

  • ماست خانگی

اگرچه بسیاری از افراد ماست خانگی را به ماست های تولید شده در کارخانه ترجیح می دهند، مصرف این نوع ماست ها در دوران بارداری توصیه ما نیست. زیرا اگر در مراحل تولید ماست خانگی به دما و زمان توجه نداشته باشید و طبق دستورالعمل ها پیش نروید، ممکن است ماستی که تهیه می کنید به باکتری آلوده شود. از این رو بهتر است ریسک نکنید و حداقل در این 9 ماه به سراغ این نوع ماست نروید.

6 فایده بسیار مهم ماست در دوران بارداری

چه مقدار ماست در دوران بارداری بخوریم؟

مقدار مصرفی ماست در دوران بارداری باید طبق دستور پزشک و با توجه به شرایط شما در دوران بارداری باشد. اما به طور کلی مصرف سه وعده ماست، هر وعده به میزان 200 گرم برای خانم های باردار مجاز است. به عبارت دیگر، شما می توانید در دوران بارداری روزانه 600 گرم ماست مصرف کنید. البته این مقدار برای ماست های کم چرب، طبیعی و بدون افزودنی های شیرین مانند ماست با دلال، ماست و پونه، ماست و گل سرخ و مصرف ماست موسیر در بارداری درنظر گرفته شده است.

ماست را می توان به عنوان یک اسنک سالم و طبیعی در دوران بارداری مصرف کرد و از مزایای مصرف آن بهره مند شد. البته شرط لازم برای بهره بردن از فواید ماست در دوران بارداری، مصرف انواع پاستوریزه آن طبق دستورالعمل هاست. سعی کنید این ماده غذایی را در رژیم غذایی دوران بارداری خود بگنجانید تا به رشد بهتر فرزندتان کمک کنید.

منبع: Hipregnancy

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha