این روزها در بیشتر کشورها، به‌ویژه اروپا و آمریکای شمالی، قوانین کروناویروس با جدیت سابق رعایت نمی‌شود. مردم و همچنین قانونگذاران ظاهرا از ادامه محدودیت‌ها خسته شده‌اند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی کووید۱۹، از کشورهای دیگر چه خبر؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، این روزها در بیشتر کشورهای دنیا بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کوید۱۹ رعایت نمی‌شود. در برخی از کشورها مانند کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، مردم در رویدادهای تفریحی مانند کنسرت‌ها یا سینماها کیپ تا کیپ یکدیگر (حتی بدون ماسک) نشسته‌اند، گویی خبری از ویروس کرونا نیست.

بیشتر این کشورها که پیش از این به‌شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار داشتند و اقدامات محدودکننده عذاب‌آوری را در پیش گرفته بودند، اکنون قدم به قدم در حال کاستن این محدودیت‌ها هستند. حتی سویه اُ-میکرون که سرایت‌پذیری بالایی دارد نتوانسته جلوی نادیده گرفتن وضعیت جدی کروناویروس را بگیرد. به همین دلیل موارد ابتلا به اُ-میکرون سر به فلک زده است.

بنابه گفته سازمان جهانی بهداشت، در ۱۰ هفته گذشته تاکنون، ۹۰ میلیون نفر به سویه جدید اُ-میکرون ـ یعنی چیزی معادل موارد ابتلا در اولین سال شیوع کرونا- مبتلا شده‌اند. مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند، کشورهایی که به نرخ بالایی از ایمنی در برابر کوید۱۹ رسیده‌اند و در عین حال سیستم‌ مراقبت‌های بهداشتی قوی دارند و منحنی همه‌گیری در آن کشورها در وضعیت ایده‌آلی قرار گرفته است می‌توانند برخی از محدودیت‌های کرونا را برداشته و قوانین را تسهیل کنند.

براساس بررسی‌ها شدت بیماری سویه اُ-میکرون در مقایسه با نوع قبلی کمتر است اما سرعت انتشار آن بسیار بیشتر از سویه‌های دیگر ویروس کوید۱۹ است. این سویه حتی افرادی که واکسن زده‌اند یا قبلا به سویه‌های دیگر ویروس کرونا مبتلا شده بودند را هم بیمار می‌کند. اما مردم سراسر دنیا این سویه از کرونا را کم‌اهمیت می‌دانند.

کارشناسان آژانس بهداشت سازمان ملل متحد هشدار دادند اگر سویه اُ-میکرون در جوامع مختلف دنیا به گسترش خود ادامه دهد احتمال دارد جهشی دوباره داشته باشد و به ویروسی به مراتب خطرناک و مهلک‌تر تبدیل شود. این موضوع چیزی است که بیشتر مردم دنیا آن را دست کم گرفته‌اند.

محققان می‌گویند، برخی از کشورها که توانسته‌اند تا حدی کروناویروس را مهار کنند، می‌توانند محدودیت‌ها را کاهش دهند اما هنوز هم برای اینکه تمام پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کوید۱۹ را نادیده بگیرند بسیار زود است. بنابه گفته این محققان، کشورها نباید به هر دلیلی زودتر از موعد محدودیت‌های کرونایی را بردارند که ممکن است نتیجه‌ای جز انتقال ویروس، ابتلا به بیماری شدید و مرگ نداشته باشد، چیزی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان به‌راحتی جلوی آن را گرفت.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت از موارد ابتلا به کرونا می‌گویند، اینکه در ماه‌های گذشته افراد کمتری به نوع شدید کرونا مبتلا شده‌اند. اما در هفته گذشته به تعداد افرادی که بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند حدود ۹درصد اضافه شده است.

از ابتدای شروع بیماری کرونا تاکنون، بیش از ۳۷۰میلیون نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی کووید۱۹، از کشورهای دیگر چه خبر؟

کدام کشورها بی‌خیال شده‌اند

در حال حاضر بیشتر کشورهای اروپایی، که ماه‌های متعددی کانون اصلی عالم‌گیری کوید ۱۹ بودند، و همینطور آفریقای جنوبی که سویه اُ-میکرون برای بار اول در آنجا مشاهده شد و ایالات متحده آمریکا که بیشترین مرگ‌ومیر مربوط به کرونا در این کشور گزارش شده است، بیش از هر مکان دیگر از مقدار محدودیت‌ها کاسته‌اند.

بریتانیا، فرانسه، ایرلند، هلند و چند کشور از کشورهای نوردیک مانند دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد گام‌هایی برای پایان دادن یا آسان گرفتن محدودیت‌های کرونایی برداشته‌اند.

انگستان هم که تقریبا تمام محدودیت‌های کرونایی را حذف کرده است. مثلا، استفاده از ماسک در اماکن عمومی یا ارائه کارت واکسن برای ورود به مراسم و رویدادهای مختلف یا سایر اماکن عمومی اجباری نیست. تنها یک شرط وجود دارد و آن هم این است که افرادی که تست کرونای آنها مثبت است باید از آمدن به اماکن عمومی اجتناب کنند.

نروژ هم ممنوعیت کار کافه‌ها را پس از ساعت ۱۱ شب برداشته است و در این کافه‌ها تا ۱۰ نفر می‌توانند حضور داشته باشند. درضمن مسافرانی که وارد نروژ می‌شوند دیگر نیازی به انجام تست کرونا ندارند و مردم می‌توانند کیپ تا کیپ در رویدادهای ورزشی کنار هم بنشینند.

البته در کنار این بازگشایی‌ها برخی از مردم هنوز به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند هستند و در رویدادهای شلوغ و پرجمعیت شرکت نمی‌کنند. آنها حتی هنوز موقع بازدیدها به یکدیگر دست نمی‌دهند یا همدیگر را نمی‌بوسند.

سختگیری‌ها در کدام کشورها ادامه دارد؟

برخی از دولت‌های دیگر هنوز نگران عالم‌گیری کوید۱۹ هستند و نه‌تنها محدودیت‌ها را کم نکرده‌اند، بلکه به شدت آنها هم افزوده‌اند. مثلا، ایتالیا برای پیشگیری از گسترش اُ-میکرون محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را سخت‌تر کرده است.

اتریش تزریق واکسن کوید۱۹ را اجباری کرده است و یونان هم اگر افراد ۶۰ سال به بالا واکسن نزنند، آنها را جریمه می‌کند. همچنین آلمان که از زمان شروع بیماری کروناویروس تا به امروز بیشترین موارد ابتلا را دارد، تجمعات را در صورتی می‌پذیرد که افراد ثابت کرده باشند واکسن زده‌اند. سخنگوی دولت آلمان اعلام کرده است، «هر زمان که متخصصان سلامت و بهداشت به این نتیجه رسیدند که می‌توانند محدودیت‌های کرونایی را کاهش دهند ما از آن استقبال می‌کنیم. اما برای لغو پروتکل‌های بهداشتی هنوز کمی زود است.»

رعایت پروتکل‌های بهداشتی کووید۱۹، از کشورهای دیگر چه خبر؟

کشورهای آسیایی که برخی از آنها با شیوع ویروس‌های دیگر مانند سارس و مرس چندان غریبه نیستند، از محدودیت‌ها کم نکرده‌اند و در کنار انجام دادن واکسیناسیون، قرنطینه‌ها را شدیدتر کرده‌اند، درست مانند کاری که چین در شانگهای برای کنترل سویه اُ-میکرون و اجرای سیاست «کوید صفر» انجام داده است.

مردم در تایلند، که بیش از ۷۰درصد جمعیتش تمام واکسن خود را زده‌اند، هنوز باید در اماکن عمومی از ماسک استفاده و در عین حال فاصله‌گذاری اجتماعی را مانند بقیه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

سنگاپور هم از نظر واکسیناسیون خیلی خوب پیش رفته است ولی با تمام این احوال تمام محدودیت‌های کرونایی اعمال می‌شوند.

ژاپن که تعداد بالایی از افراد کشور خود را واکسینه کرده است، محدودیت‌های کرونایی را همچنان پابرجا نگه‌داشته است و از مردم می‌خواهد که تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. اما دولت کمبوجیه پس از اینکه تعداد بسیاری از مردم خود را واکسینه کرد، محدودیت‌های رستوران‌ها و سایر مشاغل را کاهش داد. اما مردم هنوز ملزم به استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی هستند.

در چین و کره شمالی هم که تازه با کرونا مواجه شده است، قوانین قرنطینه ادامه داد.

بنابه گفته سازمان جهانی بهداشت تصور اینکه سویه اُ-میکرون نشان‌دهنده مراحل پایانی عالم‌گیری کروناست بسیار خطرناک است. ما هنوز باید به تمامی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اهمیت بدهیم.

منبع:.latimes

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha