چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 339886

اعلام تعطیلی دیرهنگام در بدترین شرایط آب‌وهوایی دهه اخیر، زندگی مردم را مختل کرد. براساس دستورالعمل مواقع اضطراری آلودگی هوا باید 9شهر کشور تعطیل و هرگونه تردد در آنها ممنوع می‌شد.

اضطراب از تصمیم ‌های کمیته اضطرار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، موج سهمگین ریزگردهایی که امسال از سوریه، عراق و عربستان به کشور رسید، بی‌شک بدترین کیفیت هوای دهه اخیر را در کشور رقم زد. در عین حال بدترین تصمیم‌ها طی روزهای آلوده امسال گرفته شد و تعطیلی‌های دیرهنگام علاوه بر گردوغبار، زندگی مردم را مختل کرد. شرایط جوی مشابه با روز قبل، امروز چهارشنبه در خوزستان، بوشهر، هرمزگان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، مرکزی، همدان، تهران، البرز، قم، قزوین، اصفهان، سمنان و روز پنجشنبه در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، کرمان، ایلام، خوزستان، بوشهر، کرمانشاه، هرمزگان و کردستان ادامه می‌یابد. اما وقتی کیفیت هوا به شرایط بنفش و هوای خطرناک می‌رسد چه باید کرد؟


دستورالعمل چیست؟


قانون هوای پاک مصوب شهریور1396مجلس برای مواقع اضطراری آلودگی هوا دستورالعمل‌های مشخصی تعیین کرده، اما به‌طور معمول بسیاری از این دستورات اجرایی نمی‌شود.  این دستورالعمل که به «دستورالعمل مواقع اضطراری آلودگی هوا» شهرت دارد و باید در همه کمیته‌های اضطرار استان‌های کشور اجرایی شود، مصوب نهادهای بالادستی است و سازمان حفاظت محیط‌زیست به نمایندگی از دولت آن را برای اعمال و اجرا به همه ابلاغ کرده است. طبق این مصوبه اگر شهرها به شرایط قرمز برسند، اعمال محدودیت‌های تعطیل کردن شروع می‌شود و در شرایط قهوه‌ای باید عملا شهرها به‌طور کامل تعطیل شوند. دیروز هوای اهواز، تبریز، بوشهر، ایلام، قم، کرمانشاه، کرج، سنندج و تهران به شرایط قهوه‌ای رسید، اما این شهرها دیرهنگام تعطیل شدند و مشکلات فراوانی پدید آمد.


کمیته اضطرار چه می‌کند؟


ترکیب کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا شامل استاندار، ‌معاون عمرانی استاندار، مدیرکل محیط‌زیست استان، شهردار شهرهای بزرگ استان، مدیرکل آموزش و پرورش استان و نماینده وزارت بهداشت است. در عین حال مدیریت کمیته با استانداری است و باید برای تشکیل جلسه، این نهاد دولتی اقدام عاجل انجام دهد و پیش از شروع هر موج آلودگی، از روز قبل برای آن جلسه تشکیل داده و تصمیم بگیرد. در عین حال در تهران این جلسه طی 5موج آلودگی هوایی که پیش آمده، تنها یک‌بار به‌موقع (عصر روز قبلش) برگزار شده است. ناهماهنگی‌های کمیته اضطرار در فروردین امسال موجب شد با وجود شاخص 500، هیچ‌یک از مدارس و ‌ادارات تعطیل نشوند. در مورد دوم ساعت11شب قبل از آلودگی اعلام شد، مدارس تعطیل هستند؛درحالی‌که طی روز شاخص کمتر از 200بود و آلودگی به شرایط خطرناک نرسید. در مورد سوم ساعت 8روزی که هوا آلوده شد، کمیته تشکیل شد و مدارسی که دایر شده بود را تعطیل کرد و در مورد چهارم، دیروز 3خرداد ساعت 11جلسه تشکیل شد و اعلام شد از ساعت 12ادارات تعطیل هستند.  در مورد پنجم اما عصر دیروز کمیته اضطرار آلودگی هوا اعلام کرد که تهران و البرز تعطیل است. این شرایط نشان می‌دهد کمیته اضطرار آلودگی هوا خود در وضعیت اضطراری قرار دارد و باید یک‌بار از نو همه قوانین مصوب کشور برای آنها تشریح شود تا شاید تصمیمات خلق‌الساعه این کمیته در مواقع بحران آلودگی هوا کمتر منجر به ایجاد اختلال در نظم و انضباط شهری و زندگی شهروندان شود.  در حال حاضر تصمیم‌های کمیته اضطرار برای مردم سردرگمی و اضظراب به همراه دارد.
اضطراب از تصمیم ‌های کمیته اضطرار



بدترین هوای تهران طی 5سال اخیر


طی 5سال اخیر هیچ‌گاه هوای تهران به اندازه بهار امسال آلوده نشده است. بررسی شاخص‌ها نشان می‌دهد 30درصد از 66روز گذشته از سال‌جاری در تهران، هوا آلوده بوده و در 5روز از آن هوا در حد بحران و فراتر از بحران بوده است؛ این در حالی است که در سال‌های پایانی دهه 90، سهم هوای پاک و سالم به حدی بالاتر از هوای آلوده بوده که بخش بزرگی از هوای خوب سال در فصل بهار تنفس شده، اما امسال از هر 3روز، یک روز آلوده در این شهر ثبت شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha