انتشار فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده صید ماهی با برق در هورالعظیم و برخی رودخانه‌های استان خوزستان، قلب مردم و دوستداران محیط زیست را به درد آورد! این روش تلخ جان همه موجودات آبزی را با دستگاه‌های الکتروشوک، نشانه رفته است! آبزیانی که پس از جمع‌آوری ماهی صید شده، جسم بی‌جان‌شان روی تپه‌های منتهی به تالاب رها می‌شود.

صید ماهی با برق در هورالعظیم !

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، «سیدعادل مولا»، معاون‌ محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان درخصوص صید ماهی با برق  به «ایران» می‌گوید: روش‌های صید در استان با توجه به وجود منابع آبی گسترده، متفاوت است. اما متأسفانه اخیراً روش‌هایی جدید نظیر صید وارداتی از جمله (الکتروشوک) از کشورهای همسایه وارد استان شده است. در حقیقت کاهش ذخایر آبزیان و محدودیت‌های صید و منابع آبی، استفاده از روش‌های وارداتی در صیادی را توسط متخلفان و سودجویان افزایش داده است.


سوداگران مخاطره را به جان می‌خرند


به گفته مولا، این دسته از افراد متخلف، عمدتاً افراد شروری بوده و در اغلب موارد با خود سلاح گرم حمل می‌کنند. همین امر نیز مقابله نیروهای حفاظتی محیط زیست را با آن‌ها مشکل کرده است. متأسفانه طی سال‌های گذشته، چندین محیط‌بان در استان، مورد حمله مسلحانه این صیادان متخلف قرار گرفته‌اند. البته اداره محیط زیست نیز  اقدامات بسیاری برای مقابله با این متخلفان انجام داده است. به طور نمونه گشت‌های کنترل منابع آبی در تالاب‌ها و رودخانه‌ها افزایش یافته و طی 2 ماهه سال جاری، 13-12 صیاد متخلف در حوزه‌های جنوبی استان دستگیر شده‌اند. سال گذشته نیز نزدیک به 110 موتور برق الکتروشوکر ضبط شده و تحویل مراجع قضایی شده است.


معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به افزایش فعالیت این متخلفان در زمان‌های محدودیت صید، می‌گوید: اداره محیط زیست استان، اقدامات بسیاری برای مقابله با متخلفان انجام داده است؛ اما صد درصد نمی‌توان گفت که این اقدامات مؤثر است، زیرا تأثیر این اقدامات زمانی است که تمام سیستم‌های امنیتی، نظامی، انتظامی و مسئولان در مبارزه با این تخلف همراهی و همکاری کنند.وی به جنایت صیادی با برق در منطقه هورالعظیم اشاره کرده و می‌گوید: این منطقه مرزی بوده و عمدتاً صیادان با کمک صیادان ایرانی اقدام به صید غیرقانونی می‌کنند. از طرفی هم اکنون ارزش ریالی خرید و فروش ماهی مخصوصاً در کشور عراق، بسیار بالاتر از ارزش خرید و فروش در ایران است؛ همین امر نیز باعث می‌شود تا این سوداگران، مخاطره را با جان و دل پذیرفته و اقدام به صید غیرقانونی کنند.


به گفته سیدعادل مولا، در حال حاضر با هماهنگی نیروی انتظامی، مرزبانی و حمایت مراجع قضایی، اهرم‌های قوی برای مقابله با این پدیده مذموم ترتیب داده شده است. در این مسیر، جوامع محلی نیز همکاری‌های مثبتی داشته‌اند. همچنین آموزش‌های لازم برای صیادی قانونی و اهرم‌های تشویقی برای مقابله با صیادی غیرقانونی  داده شده است.این مقام مسئول در آخر از فعالان محیط زیست درخواست می‌کند تا در این مسیر کمک کرده و راهکارهای لازم برای مقابله جدی با چنین پدیده غیرقانونی و تنگ‌تر کردن عرصه بر متخلفان ارائه دهند.


متخلفان گستاخ!


در همین حال «حسن آقاشیرمحمدی»، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان به «ایران» می‌گوید: طی سال‌های اخیر استفاده از دستگاه الکتروشوک به وسیله‌ای رایج برای صید غیرقانونی آبزیان در استان خوزستان تبدیل شده است. به گونه ای که در شهرهایی مانند شادگان، اهواز، هویزه و سوسنگرد به روشی متداول برای صید آبزیان تبدیل شده است.  این شیوه تخلف، به دلیل سودآوری در منطقه افزایش پیدا کرده و به رغم  مراقبت‌های لازم از سوی اداره محیط زیست و نیروهای انتظامی، شاهد افزایش این صید غیرقانونی علیه آبزیان هستیم.


این مقام مسئول به کمبود نیرو در تالاب هورالعظیم اشاره کرده و می‌گوید: این تعداد کم، جوابگوی رسیدگی و مراقبت از این تالاب و دستگیری صیادان غیرقانونی نیست. از طرفی قوانین بازدارنده محکمی برای مجازات متخلفان وجود نداشته و اغلب این افراد که مسلح نیز هستند، پس از دستگیری، بارها و بارها نیروهای حفاظتی را تهدید کرده‌اند. اغلب متخلفان به حدی گستاخ هستند که پس از دستگیری و ضبط دستگاه‌هایشان، پیامی با این متن ارسال می‌کنند «شما هر چقدر می‌توانید دستگاه‌ها را ضبط کنید، ما دوباره می‌خریم.» این متخلفان طی سال‌های گذشته با سلاح‌های گرم خود بارها محیطبانان منطقه را مورد آسیب جسمی قرار داده‌اند. مشکل اینجاست که جرم با مجازات هیچ گونه تناسبی ندارد؛ این موضوع باید در قوانین گنجانده شود تا اثر بازدارندگی آن نیز بیشتر شود.


به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان، در ماه گذشته حداقل 15-12 دستگاه الکتروشوک از سوی متخلفان توقیف و ضبط شده است. برای مقابله با آسیب به آبزیان، باید امکانات بیشتری در اختیار محیط زیست قرار گرفته و قوانین بازدارنده شده و مشکل صیادان از نظر مالی حل شود، چرا که با ایجاد تشکیلاتی مانند شیلات، صیادان رودخانه‌های آب‌های داخلی از نظر معیشتی ساماندهی می‌شوند تا در فصول ممنوعیت صید، اجازه غنی شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها از آبزیان را بدهند.


حمله مسلحانه به محیطبان‌ها


یکی از مجروحان حادثه مقابله با صیادان متخلف، «مهدی قاسمی» است که در حین گشتزنی با اسلحه جنگی آسیب می‌بیند. این محیطبان پارک ملی دز  به «ایران» می‌گوید: در تاریخ یک اردیبهشت  ۱۳۹۷به گشتزنی و کنترل آبی در رودخانه دز مشغول بودیم که با دو قایق صیادی دارای الکتروشوک مواجه شدیم. متخلفان در روز روشن و بدون هیچ واهمه‌ای، با اسلحه جنگی به سمت من و یکی دیگر از همکارانم شلیک کردند.وی می‌افزاید: در نتیجه این حادثه، از ناحیه کتف راست آسیب دیدم که تاکنون با گذشت 4 سال از این حادثه، هنوز دستم خوب نشده است. در این حادثه، «سید مرتضی تفاخ» یکی دیگر از محیطبانان پارک ملی دز نیز از ناحیه دست چپ زخمی شد. ضاربان فرار کردند و ما نیز در بیمارستان بستری شدیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha