پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 339908

سرطان روده بزرگ سالانه تعداد زیادی از افراد را در سراسر جهان مبتلا می‌کند و این در حالی است که اولین نشانه‌های این بیماری اغلب نادیده گرفته می‌شوند.

چه عواملی، خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا  مراحل اولیه، اغلب حدود ۱۰ تا ۱۵ سال قبل از ایجاد سرطان روده بزرگ ظاهر می‌شوند. با این حال می‌توان با بررسی چند عامل تعیین کرد که افراد جزو گروه خطر سرطان روده بزرگ هستند یا خیر.

آیا شما ۵۰ سال یا بیشتر هستید؟

خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن افزایش می‌یابد. طبق اظهار موسسه روبرت کخ آلمان، میانگین سن شروع بیماری برای مردان ۶۹ سال و برای زنان ۷۵ سال است. اما اولین علائم اغلب خیلی زودتر ظاهر می‌شوند. بنابراین پزشکان معاینات منظم روده را از سن ۵۰ سالگی توصیه می‌کنند. در طول کولونوسکوپی، پزشک روده را از نظر رشد پولیپ در غشای مخاطی بررسی می‌کند.

آیا متوجه وجود خون در مدفوع خود شده‌اید؟

این یک علامت هشداردهنده است و می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری جدی باشد. حتما چنین یافته‌ای را با پزشک خود مطرح کنید. شکایاتی مانند درد شکم و یبوست در بیشتر موارد نسبتا بی‌ضرر هستند اما آنها همچنین می‌توانند نشان‌دهنده یک بیماری روده باشند. اگر علائم بیشتر طول بکشد، باید علت را توسط پزشک مشخص کنید.

آیا سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده دارید؟

اگر فردی در خانواده شما قبلا به سرطان روده بزرگ مبتلا شده باشد، احتمالا در معرض خطر بیشتری قرار دارید. به‌ گفته مرکز تحقیقات سرطان آلمان در صورت وجود سابقه خانوادگی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ حدود دو برابر بیشتر است.

آیا دیابت نوع دو دارید؟

اگر دیابت نوع دو دارید در مقایسه با افرادی که دیابت ندارند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارید. بنابراین هنگام شروع درمان دیابت، باید با پزشک خود مشورت کنید که آیا کولونوسکوپی برای شما منطقی است یا خیر.

سیگار می‌کشید؟

مصرف طولانی‌مدت نیکوتین می‌تواند به سلول‌های روده آسیب برساند. اما حتی سیگار کشیدن گاه‌به‌گاه این احتمال را افزایش می‌دهد، بنابراین قطعا باید از سیگار اجتناب کنید.

آیا بی‌تحرک هستید؟

اگر خیلی کم تحرک هستید، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در شما افزایش می‌یابد. بنابراین پزشکان حداقل سه بار در هفته فعالیت بدنی را توصیه می‌کنند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که تنها ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

آیا اضافه‌وزن دارید؟

غذاهای سرشار از چربی حیوانی و گوشت قرمز خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهند. بنابراین مطمئن شوید که یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی فیبر از میوه‌ها و سبزیجات مصرف می‌کنید. علاوه‌ بر این، اضافه‌وزن یکی از بزرگترین عوامل خطر برای ایجاد سرطان روده بزرگ است.

منبع: نشریه آلمانی Focus Online،

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha