پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 339910

طی روزهای اخیر که کشور با ورود گرد و غبارهای کشورهای همسایه مواجه شده، بیماری و ویروس مشکوکی در میان مردم شیوع پیدا کرده که علائم آن بیشتر شبیه مسمومیت و مشـــکلات گوارشـــی است.

ویروس نــاشناختـــه شیـوع می یابد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، طی روزهـــای گذشته بسیاری از شهروندان از ابتلا به این ویروس خبر داده‌اند و حتی می‌توان علائم آن را در میان 58 نفر از دانشجویان یک خوابگاه دخترانه متعلق به دانشگاه فرهنگیان و 39 نفر از دانشجویان یک خوابگاه پسرانه متعلــق به دانشگاه امام صادق (ع) مشاهده کرد. هرچند که وزارت بهداشت و درمان، اعلام کرده که هنوز منشأ علل وقوع بیماری با علائم گوارشی در میان دانشجویان مشخص نیست و اینکه این امر ناشی از آلودگی ویروسی، مسمومیت غذایی یا سایر عوامل بوده، اما بسیاری از مردم و پزشکان در شبکه‌های اجتماعی از افزایش بیماری گوارشی که همراه با اسهال و حالت تهوع شدید که با علائم خستگی همراه است، خبر داده‌اند.

برخی نیز این ویروس را نوعی آنفلوآنزا می‌دانند در حالی‌که زمان شیوع این بیماری فصلی، از اواخر مهرماه است. دکتر سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با رکنا نیز این ویروس جدید را تایید می‌کند و آن را بی‌ارتباط به مسمومیت دانشجویان نمی‌داند. این درحالی است که در هر دو مورد، دانشجویان هنگام ارجاع به بیمارستان‌ها دچار علائمی نظیر دل پیچه، اسهال و استفراغ بوده‌اند و بعد از درمان سرپایی، وضعیت جسمی مناسبی پیدا کرده‌اند. با این حال سعید ناطقی گفته است: «این ویروس به‌شدت در حال گسترش در تهران است و بسیاری از کارمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به آن مبتلا شده‌اند.» البته به گفته ناطقی، ویروس گوارشی شایع شده، چندان خطرناک نیست و علائمی نظیر مسمومیت، دل پیچه، اسهال و استفراغ مهم‌ترین نشانه‌های آن است. هنوز نام این ویروس مشخص نشده است و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال بررسی بیشتر درباره ویروس جدید هستند.

نگرانـــی از کمبــــود آنتی‌بیوتیک‌ها

در این میان، ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران نیز، افزایش مراجعات مردمی را به مطب‌های دکتر تایید می‌کند و به «آرمان ملی» می‌گوید: «این ویروس متأسفانه بیشتر کودکان را درگیر می‌کند، اما در صورت ابتلای افراد در سنین بالا بیشتر آنها را اذیت می‌کند و برخی از آنها بستری می‌شوند. هنوز منشأ این ویروس مشخص نیست ولی بی‌شک نمی‌توان آن را در ارتباط با ورود گردوغبار به کشور بی‌تاثیر دانست. هر چند که موارد مشابه در شهرهای غربی و جنوبی که درگیر گرد و غبار هستند کمتر مشاهده شده، اما چون ویروس کمتر از طریق آب آشامیدنی منتقل می‌شود و ممکن است در دستگاه گوارش یا مدفوع انسان این ویروس وجود داشته باشد، باید همه موارد از سوی وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گیرد. خوشبختانه این ویروس چندان خطرناک نیست، ولی همه‌گیری آن در کلانشهر 13 میلیون نفری تهران که روزانه چند میلیون نفر در آن رفت و آمد می‌کنند، می‌تواند موجب کمبود دارو و آنتی‌بیوتیک‌ها کند.» همچنین مریم مسعودی‌فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت نیز با اشاره به اینکه افزایش موارد مبتلا به اسهال و استفراغ بیماری جدیدی نیست، گفت: «اسهال و استفراغ‌هایی که در این ایام رخ می‌دهد مقتضی فصلی است که در آن قرار داریم و اینگونه نیست که موارد مبتلا افزایشی شده باشند بلکه به دلیل مقایسه با آمار دو سالِ کرونا و محدودیت‌ها اینگونه به نظر می‌رسد.» وی باور دارد که بیماری جدیدی با عوارض اسهال و استفراغ در کودکان اتفاق نیفتاده است، گفته است: «به‌طور معمول اسهال و استفراغ‌ها یک علامتی است که علل مختلف ویروسی، باکتریایی، عفونی و حتی در مواردی مسمومیت داشته باشد. به‌طور معمول نیز در این فصل از سال گردش ویروس‌های منتقله از آب و غذا که ممکن است باعث بروز اسهال و استفراغ شوند را در جامعه داریم. همچنین چون در مدت شیوع کرونا همه کودکان در محدودیت و مراقبت بودند بدنشان به شکل پیش‌فرض این‌گونه طراحی شده است که چون علائمی به عوامل بیماری‌زا نداشتند، ایمنی آنچنانی در برابر بسیاری از میکروارگانیسم‌ها و پاتوژن‌ها نداشتند؛ بنابراین الان با کوچک‌ترین عامل بیماری‌زا، تابلوی بیماری به ویژه در کودکان خود را نشان می‌دهد.» و تاکید کرد: آزمایش‌هایی که از تعداد بیماری‌های موجود به عمل آمده، نشان نمی‌دهد بیماری جدیدی در گردش باشد. همان عواملی که قبلا هم باعث اسهال‌های حاد در کودکان و سایرین می‌شد اکنون هم در جریان است.

آبلـــه میمون نبود، آبله مرغان بود

وزیر بهداشت روز دوشنبه از اتمام کرونا و کنتـــرل کامل آن در کشور خبر داد و آن را یکی از افتخارات ملت ایران دانست، این گفته در شرایطی مطرح می‌شود که آمار شیوع به کرونا نیز یک روند کاهشی را طی می‌کند و به‌زودی باید در انتظار آمار صفر باشیم، این در حالی است که یک بیماری ویروسی خطرناک دیگر که تبدیل به پاندومی شده، به همسایه ایران رسید. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان، 293 ابتلا جدید به کرونا و 5 فوتی؛ آخرین آمار شیوع ویروس کووید 19 در ایران است. اما هرچه وزارت بهداشت و درمان توانست کرونا را کنترل کند، خطر «آبله میمونی» را در پشت مرزهای خود احساس می‌کند. طی چند روز گذشته، یک پزشک از ابتلای چند نفر به این بیماری خطرناک خبر داد، اما وزارت بهداشت و درمان و رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر این امر را تکذیب و گفت: «آزمایشگاه‌های مجهز انستیتوپاستور توانایی تشخیص آبله میمون را دارند و مشکلی در این خصوص نداریم. بهزاد امیری با بیان اینکه تاکنون موردی از بیماری آبله میمون در کشور شناسایی نشده است، افزود: «موردی مشکوک به این بیماری به انستیتوپاستور ارجاع داده شد که پس از بررسی‌ها مشخص شد وی به آبله مرغان مبتلا شده است.» در این میان، وزارت بهداشت کشور همسایه ایران از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس آبله میمونی در این کشور خبر داد. روز گذشته امارات متحده عربی از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس آبله میمونی در این کشور خبر داد و گفت: ویروس آبله میمونی را در یک زن 29 ساله که از غرب آفریقا به این کشور سفر کرده بود شناسایی کرده است. وزارت بهداشت آمریکا نیز روز 19 مه اعلام کرد که ویروس آبله میمونی که به ندرت در خارج از آفریقا دیده می‌شود و می‌تواند علائمی شبیه آنفلوآنزا ایجاد کند، برای اولین بار در ایالت نیویورک مشاهده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha