استتاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از عدم شفافیت وزارت بهداشت در ارائه اطلاعات مربوط به شیوع بیماری در خوابگاه‌های دانشجویی، منشاء احتمالی این بیماری را کووید طولانی مدت دانست.

"کووید طولانی" منشأ احتمالی بیماری در خوابگاه‌های دانشجویی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،"حمید سوری" استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد موج مسمومیت‌های دانشجویی که در روزهای گذشته در دو خوابگاه به وقوع پیوست و به گفته مقامات بیمارستانی ناشی از یک ویروس بوده است، گفت: متأسفانه شفافیت لازم از سوی وزارت بهداشت در این زمینه وجود ندارد.معمولا آلودگی‌هایی که در جمعیت‌های انسانی بسته مانند دانشجویان، دانش‌آموزان و سربازان صورت می‌گیرد، می‌تواند منشأ عفونی ویروسی مانند یک کووید طولانی باشد که عوارض گوارشی ایجاد می‌کند. حدود یک چهام تا یک سوم مبتلایان ممکن است دچار این نوع کووید شوند.

وی در توضیح بیشتری در مورد کووید طولانی اظهار کرد: این کووید ارتباطی به محیط باز یا بسته ندارند، بازگشت این افراد به شرایط عادی ممکن است از سه هفته بیشتر شود. از سوی دیگر در برخی افراد نیز ممکن است تا ماه‌ها و حتی دو سال عوارض خود را نشان دهد.

سوری ادامه داد: این گونه از مسمومیت‌ها یا طغیان هستند یا خوشه‌هایی از بیماری  که ممکن است در یک زمان و مکان رخ دهند. باید به صورت دقیق بررسی شود که ارتباط مشترک آنها و غذایی که خورده‌اند، چه بوده است و آیا از جای خاصی سفر کرده‌اند؟ یا دچار کووید طولانی مدت‌ شده‌اند؟ تمامی اینها باید بررسی شود. تا زمانی که این بررسی‌ها انجام نشود و حتی آزمایش‌های لازم صورت نگیرد نمی‌توان در مورد آن سخن گفت.

وی افزود: از سوی دیگر این مسمومیت‌ها ممکن است غذایی باشند. به هر حال تا عامل این مسمویت مشخص نشود نمی‌توان به صورت قطعی در این رابطه قضاوت کرد. این بررسی را باید مسئولان وزارت بهداشت انجام دهند.

سوری با بیان اینکه یکی از ضعف‌های نظام سلامت عدم ارائه اطلاعات شفاف است، گفت: ارتباط وزارت با مردم بسیار ضعیف و در حد صدور بیانیه است. ما این موضوع را در جریان واکسیناسیون کرونا و ارائه اطلاعات در مورد عوارض آن یا مستندهای موجود در واکسن‌ها شاهد بودیم. متأسفانه در مورد این مسمومیت‌ها نیز این گونه است و به صورت باز و شفاف با مسئله برخورد نمی‌شود.

وی یادآور شد:‌ وقتی وزارت بهداشت به صورت شفاف و دقیق اطلاع رسانی نکند شبهات، شایعات و اخبار نادرست ذهن جامعه را منحرف کرده و یا موجب تشویش و ترس مردم خواهد شد.

او افزود: دسترسی داده‌ها نیز به صورت انحصاری در اختیار گروه خاصی است و ما از آن محروم هستیم بر همین اساس باید تحلیل‌های دقیقی را انجام داد و مجبوریم به داده‌های بین‌المللی مراجعه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha