شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 339956

یک متخصص تغذیه گفت: کبد یکی از ارگان‌های ضروری و مهم بدن به شمار می‌رود که نقص آن باعث اختلال در کل بدن می‌شود، پس بهتر است مواد مضر برای کبد را از رژیم غذایی خود حذف کنیم.

چرا داشتن کبدی سالم مهم و ضروری است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سمیرا مرادی  اظهار کرد: کبد یکی‌از اندام‌های ضروری در بدن است که در داشتن دستگاه گوارش سالم و پرکار بسیار کمک می‌کند و به هیمن دلیل حفظ کبد یک امر ضروری برای سالم ماندن است.

وی با اشاره به این‌که کبد یک ارگان مهم و ضروری برای حذف سموم در جریان خون است چراکه همانند یک فیلتر عمل می‌کند، عنوان کرد: همچنین کبد ویتامین‌ها ومواد معدنی را در بدن ذخیره می‌کند و قندهای ذخیره شده را در صورت نیاز بدن به انرژی تبدیل می‌کند تا نیاز بدن را رفع کند.

مرادی افزود: داشتن کبدی سالم، می‌تواند یک عامل مؤثر در داشتن وزنی مناسب و مطلوب، همچنین لازم است بدانید که داشتن رژیم ناسالم می‌تواند منجر به بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت، سیروز، کبد چرب و یا حتی سرطان شود.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: ازجمله مواد غذایی و غذاهایی که مانع داشتن کبدی سالم می‌شوند می‌توان به الکل، نمک، شکر، آرد سفید و تصفیه شده، چربی‌های اشباع شده، غذاهای بسار تند، سرخ شده و داروها اشاره کرد.

وی با اشاره به این‌که با نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی عملکرد طبیعی کبد مختل می‌شود، بیان کرد: الکل می‌تواند با استفاده از مواد ساختاری‌اش سلول‌های کبد را از بین ببرد که نتیجه آن می‌تواند ایجاد بیماری‌هایی اعم از هپاتیت یا سیروز باشد.

مرادی با اشاره به این‌که مصرف بیش از حد نمک می‌تواند منجر به افزایش فشارخون و ابتلا به بیماری‌های کبدی شود، اظهار کرد: بنابراین قبل از خوردن مواد غذایی و خوراکی که خریداری می‌کنید، برچسب پشت آن‌ها را مطالعه کنید تا از میزان نمکی که در آن استفاده شده مطلع شوید.

این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که شکر برای سلامت کبد مضر است، ادامه داد: خوردن دسرهای شیرین، نوشیدنی‌های شیرین، آب نبات و سایر مواد شیرین دیگر که با استفاده از شکر فرآوری شده‌اند، کاملاً خطرناک هستند و می‌توانند کبد را به خطر بیندازند و حتی باعث برخی بیماری‌های کبدی مانند فیبروز شوند.

وی عنوان کرد: مصرف بیش‌از حد کربوهیدرات می‌تواند بدن را از سوزاندن چربی برای تولید انرژی، منع می‌کند و به جای سوزاندن آن باعث انباشته شدن آن می‌شود.

مرادی بیان کرد: مصرف بیش از حد کربوهیدرات نیز باعث افزایش سطح انسولین می‌شود که عامل اصلی بیماری‌های قلبی است و بدن کربوهیدرات اضافی را به گلیکوژن تبدیل و آن‌ها را در کبد ذخیره می‌کند که به صورت چربی انباشته و باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: غذاهای چرب دارای کالری و سطوح گلیسیرید بالایی هستند که می‌توانند به راحتی به کبد آسیب برسانند، برای داشتن کبد سالم نیاز به مصرف کم گوشت‌های پر چرب، سس مایونز و سوسیس استفاده کنید.

وی ادامه داد: خوردن غذاهای تند می‌تواند به کبد آسیب وارد کند و مهم نیست که غذاهای تند خیلی زیادی را مصرف کنید و می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند.

مرادی عنوان کرد: چربی‌های موجود در مواد مغذی می‌توانند در ساخت بافت و غشای سلولی استفاده شوند،  مشکل این است که زمانیکه شما از آن به بیشترین میزان و وعده‌های متفاوت استفاده می‌کنید می‌توانند به کبد آسیب برسانند و دیگر در تولید انرژی استفاده نشده و انباشته می‌شوند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: بعضی از داروها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند که اگر اشتباه تجویز شده یا به میزان زیادی استفاده شوند عوامل جبران ناپذیری ایجاد کنند، همچنین لازم به ذکر است که بگوییم اگر به صورت خود درمانی اقدام نمایید می‌تواند آسیب جدی را ایجاد کند و به همین دلیل برای استفاده از داروها، باید به متخصص مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha