شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶

تنها دو روز از پیدا شدن نوزاد در سطل زباله محله نازی‌آباد تهران نگذشته بود که خبر نوزاد رهاشده دیگری در حوالی پارک فضای سبز ولیعصر دزفول معروف به «پل شناور» خبرساز شد. بر اساس عکس‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، والدین این نوزاد انسانی‌تر با او رفتار کرده و آن را به همراه وسایل و لباس‌هایش در یک جعبه گذاشته و سپس رها کرده‌اند. آن‌گونه که محمدرضا محبوب‌فر، پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی گفته است فقط همین دو سه روز گذشته شش مورد از جنین‌ رهاشده در کشور اتفاق افتاده است.

هشت نوزاد و جنین رهاشده در چند روز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، قدیمی‌ها روایت عجیبی از «آخرالزمان» داشتند. آن‌ها می‌گفتند در آخرالزمان پدرومادر فرزندان خود را پس می‌زنند و آن را رها می‌کنند. چند روز پیش (سوم خرداد) در یکی از محلات تهران، به قول قدیمی‌ها گویا آخرالزمان شده بود. نوزادی در یکی از محلات تهران به بدترین شیوه ممکن در یک سطل زباله رهاشده بود. این نوزاد درحالی‌که بند نافش هنوز جدا نشده بود، داخل دو کیسه پلاستیکی سفید و مشکی در یکی از سطل زباله‌های نازی‌آباد تهران رهاشده بود. بر اساس فیلمی که از این واقعه در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده است، فرد زباله گرد در محله نازی‌آباد پلاستیک مشکی‌رنگ را داخل یک سطل زباله پیداکرده است که پس از باز کردن آن متوجه وجود نوزاد پسر با بند ناف می‌شود. بر اساس این خبر، دو شهروند خانم سریعاً نوزاد را به بیمارستان امیرالمؤمنین انتقال می‌دهند. در ابتدا گفته می‌شد که حال نوزاد خوب است، اما چند روز بعد اعلام شد به دلیل اینکه نوزاد رهاشده در محله نازی‌آباد مدت زیادی در زباله‌های شهری (سطل زباله) بوده است، دچار عفونت‌های داخلی شده است و به همین دلیل قابل ترخیص نیست و تحویل او به بهزیستی به تعویق افتاده است.

 شش جنین‌ رهاشده در چند روز


تنها دو روز از پیدا شدن نوزاد در سطل زباله محله نازی‌آباد تهران نگذشته بود که خبر نوزاد رهاشده دیگری در حوالی پارک فضای سبز ولیعصر دزفول معروف به «پل شناور» خبرساز شد. بر اساس عکس‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، والدین این نوزاد انسانی‌تر با او رفتار کرده و آن را به همراه وسایل و لباس‌هایش در یک جعبه گذاشته و سپس رها کرده‌اند. آن‌گونه که محمدرضا محبوب‌فر، پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی به «همدلی» گفته است فقط همین دو سه روز گذشته شش مورد از جنین‌ رهاشده در کشور اتفاق افتاده است. این نوزادان رهاشده به‌ویژه نوزاد رهاشده در سطل زباله «اولین»ها نیستند، موارد این‌چنینی زیاد اتفاق افتاده است. دو سال پیش درست در همین روزها باز پیدا شدن نوزادی در سطل زباله خبرساز شد. بر اساس اعلام اورژانس آن اتفاق پنجم خرداد سال 99 حوالی ساعت 19 در شهرک ولیعصر واقع در منطقه18 شهرداری تهران رخ داده بود.
درحالی‌که نوزادان ناخواسته در سطل زباله‌ یا خیابان‌ها رها می‌شوند و مشخص نیست چه کسی کودک را برمی‌دارد و با خود می‌برد، در برخی کشورها جعبه‌هایی در خیابان وجود دارد که این‌گونه خانواده‌ها کودک خود را درون آن‌ها قرار می‌دهند و توسط پلیس این جعبه‌ها جمع‌آوری می‌شوند.
پیدا شدن نوزاد رهاشده در سطل زباله ضمن این‌که احساسات مردم را جریحه‌دار کرد یک‌بار دیگر موضوع «فقر» و «نداری» و همچنین موضوع «محدودیت‌های سقط‌جنین» و عدم دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری را سر زبان‌ها انداخت.
از دیرباز نوزادان رهاشده را به روابط نامشروع گره می‌زدند و می‌گفتند نوزاد رهاشده در چارچوب ازدواج و خانواده به دنیا نیامده و حاصل رابطه نامشروع است، بنابراین مادری که فرزند نامشروع به دنیا می‌آورد به دلیل نگاه سرزنش‌آمیز افراد جامعه و برای حفظ آبرو خانواده، مجبور می‌شود کودک خود را سر راه بگذارد یا در سطل زباله رها کند. اگرچه نمی‌توان این فرضیه را کامل رد کرد، اما پذیرفتن صد درصد آن نیز باعث می‌شود علت‌های دیگر این اتفاق مانند «فقر» یا محرومیت‌های دیگر نادیده گرفته شود و به آن پرداخته نشود. حتی اگر به فرض محال تمام این نوزادان رها شدن در سطل زباله حاصل روابط نامشروع باشند، بدیهی است اگر دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری آسان و راحت باشد، آن روابط قربانی نخواهد داشت و به تولد نوزادی ناخواسته که از سر از سطل زباله دربیاورد منجر نخواهد شد.


 فقر و طرح صیانت از خانواده دلیل افزایش سقط چنین


محبوب‌‍فر با اشاره به آمار روزانه 1000سقط‌جنین که به‌تازگی از سوی وزارت بهداشت اعلام شد، نوزادان رهاشده و آمار بالای سقط‌جنین را به فقر گره می‌زند. وی به همدلی گفت: «علت این پدیده فقر و فلاکتی است که الان متأسفانه گریبان خانواده‌های ایرانی گرفته است. همین‌گونه که وزیر کار اعلام می‌کند در حال حاضر 90درصد از جمعیت کشور نیازمند مبرم به دریافت یارانه هستند.» وی ادامه داد: «مادری که 9ماه جنین خود را حمل می‌کند و تمام تبعات و رنج و عذاب و دردش را تحمل می‌کند ببینید به چنان درجه فقر، فلاکت و محرومیت در این کشور رسیده است که این مادر می‌پذیرد که جنین و فرزند خودش را از خودش جدا بکند و حتی از بین ببرد.» محبوب‌فر با اشاره به قانون صیانت از خانواده و افزایش جمعیت افزود: «با توجه به این قانون، اکنون خیلی از وسایل پیشگیری از بارداری از دسترس خانواده‌ها خارج‌شده است. فقر دسترسی به این وسایل را دشوارتر کرده است، چراکه درآمد خانواده کفاف تهیه و خرید این ملزومات را نمی‌دهد.»
وی به آمار جدیدی اشاره کرد و افزود: «بر اساس آماری که بنده از بیمارستان‌ها مطب پزشکان، مددکاران اجتماعی و... که از شهرهای مختلف دریافت کردم. تخمین و برآورد این آمار این بود که روزانه بین 2000تا 2500 جنین یا تلف می‌شوند یا رها می‌شوند و حتی بر اساس یک آمار که به دست من رسید طی ده روز اخیر تعداد قابل‌توجهی جنین در سطل‌های زباله یا رهاشده یا در گوشه و کنار خیابان به‌صورت زنده رهاشده‌اند به این امید که کسی از راه برسد و آنان را جمع کند و نجات دهد.»


 سرانجام کودک رهاشده در زباله


نوزادی که چند روز پیش مورد بی‌مهری والدین به‌ویژه مادر خود قرار گرفت و در سطل زباله رها شد، افراد زیادی داوطلب پذیرفتن فرزندخواندگی وی شده‌اند. آن‌گونه معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی گفته است: از زمانی که خبر پیدا شدن این نوزاد در رسانه‌ها منتشر شد، متقاضیان زیادی برای تحویل این کودک به‌عنوان فرزندخوانده اعلام آمادگی کرده‌اند. بسیاری از افراد در تماس با سازمان بهزیستی و برخی دیگر با مراجعه به این سازمان اعلام کردند که قصد سرپرستی این نوزاد را دارند. یکی از افرادی که خواهان پذیرفتن فرزندخواندگی این نوزاد شده بود، محسن ابراهیم‌زاده، یکی از خوانندگان کشور بود. باوجود درخواست‌های زیادی برای پذیرفتن سرپرستی کودک‌ رهاشده در سطل زباله نازی‌آباد، اما خبرهای تأیید نشده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده است که حکایت از پدردار شدن این نوزاد دارد. «یاسان»، خواننده معروف ایرانی چند روز پیش با گذاشتن استوری در صفحه اینستاگرامش خبر داد که اقدامات اولیه جهت سرپرستی که چندی پیش والدینش در سطل زباله رها کرده بودند، انجام داده است.
به‌رغم ادعاهایی مبنی بر پذیرفتن سرپرستی این کودک، محمد نصیری، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بهزیستی دو روز پیش درباره آخرین وضعیت نوزادی که به‌تازگی پیدا به بیمارستان منتقل‌شده است گفت: نوزاد در صحت و سلامت کامل قرار دارد و مراحل ترخیص آن از بیمارستان انجام شده است. فرایند اداری و کتبی انتقال نوزاد به بهزیستی با دستور قضایی انجام شده و به‌زودی به سازمان بهزیستی منتقل خواهد شد.
نصیری ادامه داد: درصورتی‌که سلامت اولیای کودک مشخص نباشد این کودکان در شرایط فرزندخواندگی قرار می‌گیرند. طی ۲۴ساعت گذشته افراد بسیار زیادی با تلفن‌ها، ایمیل‌ها و شبکه‌های ارتباطی سازمان بهزیستی ارتباط برقرار کردند و متقاضی این کودک شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha