مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا، سال‌هاست نفس مردم روستاهای همجوار را تنگ کرده است. مردمی که طی این سال‌ها چشمانشان آسیب دیده، به بیماری سرطان مبتلا شده و به‌دلیل از دست دادن محصولات کشاورزی، کار و بار خود را از دست داده و حتی خانه نشین شده‌اند. اما این تمام ماجرا نیست؛ چراکه محیط‌ زیست این منطقه نیز با تشدید مازوت‌سوزی، تخریب شده و بیشتر جانداران آن بی‌هیچ گناهی تلف شده‌اند.

دود مازوت در چشم مردم نکا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، «حر منصوری» دیده بان میانکاله و فعال محیط‌ زیست در این خصوص به «ایران» می‌گوید: نیروگاه شهید سلیمی، در دهه 50 بر پایه گاز طبیعی در شهر نکا ساخته شد. اتفاقاً برای تأمین گاز مورد نیاز این مجموعه نیز پالایشگاهی در منطقه خانگیران سرخس تأسیس شد. جالب اینجاست که تمامی روستاهای همجوار نیروگاه نظیر زاغمرز، حسین آباد و... به‌واسطه این نیروگاه، از دهه 60 گازکشی شده و مردم از این نعمت بزرگ در منازل خود بهره‌مند شدند. همین امر نیز دید مثبت و احساس تعلق به نیروگاه را در بین اهالی این منطقه شکل داد.


نیروگاهی که مازوت‌سوز شد!


به گفته منصوری، تا آن زمان هیچ دود و آلودگی در منطقه دیده نمی‌شد؛ تا اینکه اواسط دهه 80 به‌ دلیل کمبود گاز در کشور و به دستور رئیس‌جمهور وقت، در قانون بهره‌برداری از گاز طبیعی، محدودیت مازوت ملغی شده و نیروگاه، مازوت‌سوز شد. این نیروگاه که در دهه 60، 28 درصد کل برق ایران را تأمین کرده و موقعیت استراتژیکی داشت، پس از ملغی شدن این قانون، به یکی از منفورترین مجموعه‌های صنعتی شرق مازندران تبدیل شد. در حقیقت آیینه دق کسانی شد که پیشتر نسبت به آن احساس تعلق داشتند.
وی می‌گوید: با مازوت‌سوزی در نیروگاه، هوا به‌شدت آلوده شده و آسیب زیادی به سلامتی و بخصوص چشم مردم وارد می‌شود. این حجم مازوت‌سوزی در طول روز بسیار زیاد است. به گونه‌ای که اگر 4 واحد نیروگاه همزمان فعال شوند، بیش از 8 هزار تن در 24 ساعت می‌توانند مازوت بسوزانند. از طرفی چرخه هیدرولوژی آب در این منطقه کوتاه است. بدین معنا که ابرها، آلودگی را با خود حمل کرده و با برخورد به البرز، موجب بارش باران اسیدی شده و  این بارندگی دوباره وارد چرخه آب می‌شود. نمود این وضعیت را می‌توان در تخریب محصولات کشاورزی و باغی این منطقه مشاهده کرد. خاکستر مازوت، کیسه‌های اسانس پوست مرکبات نظیر پرتقال و نارنگی را از بین برده و لکه‌های قهوه ای روی آنها ایجاد می‌کند. همین امر نیز باعث کاهش کیفیت و قیمت محصول مرکبات شده و ضررهای اقتصادی زیادی را به مردم تحمیل می‌کند.
به گفته این فعال محیط‌ زیست، تنها محدودیت گاز، این نیروگاه را به مازوت‌سوزی مجبور نکرده است؛ بلکه تحریم‌های ظالمانه نیز در تشدید این وضعیت نقش مهمی داشته است. از طرفی روش تولید بنزین در داخل منسوخ شده و بنزین‌های وارداتی نیز کیفیت مناسبی ندارند. مازوت نیز از طرفی خریداری نشده و باز هم عموماً در نیروگاه‌ها به مصرف می‌رسد؛ از بخت بد مردم منطقه هم، نیروگاه نکا به یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان مازوت تبدیل شده است. این در حالی است که در پی گسترش صنایع در جهان، مصرف مازوت موجب مرگ و میر تعداد زیادی از شهروندان کشورهای مختلف شده و به همین دلیل نیز مصرف آن در اروپا و دنیا منسوخ شد.


 اثرات مخرب انسانی و زیست‌محیطی


در همین حال «جمال ابوطالبی»، مدیر تشکل زیست محیطی دهستان میانکاله نیز به «ایران» می‌گوید: ذرات حاصل از سوخت مازوت روی سطوح، هوا، محصولات کشاورزی و به تبع آن ایجاد باران‌ها و شبنم‌های اسیدی، مردم روستاهای اطراف نیروگاه شهید سلیمی نکا را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است. نقش مخرب این ذرات بر محصولات کشاورزی بسیار مشهود است؛ همین امر نیز ضرر و زیان کلانی را به کشاورزان منطقه وارد کرده است.
وی می‌گوید: در بخش سلامت نیز شاهد افزایش آمار ابتلا به سرطان و بیماری‌های چشمی در میان اهالی روستاهای همجوار این نیروگاه هستیم. در هنگام تردد با موتورسیکلت در منطقه، این ذرات وارد چشم شده و علاوه‌بر سوزش، لکه‌های قهوه‌ای نیز ایجاد کرده و کار بسیاری از شهروندان را به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها می‌کشاند.
به گفته ریاست شورای اسلامی زاغمرز، سوخت مازوت در منطقه به محیط‌ زیست منطقه از جمله حیات وحش، میانکاله و حتی آبزیان دریای خزر نیز آسیب‌ زده است بخصوص زمانی که باد از سمت غرب به شرق وزیده و این ذرات خطرناک را تبدیل به ابرهای بزرگ می‌کند. گاهی نیز جریان باد از سمت شرق به غرب حرکت کرده و این ابرها را به سمت غرب استان از جمله ساری و... هدایت می‌کند. مردم منطقه به‌شدت مخالف مصرف سوخت مازوت در نیروگاه نکا بوده و برای مقابله با اثرات مخرب انسانی و زیست محیطی، خواهان مصرف گاز به جای مازوت هستند.


سلامت مردم در خطر است


«علیرضا توکلی» یکی از شهروندان روستای نوذرآباد سال‌هاست که در نتیجه مازوت‌سوزی در نیروگاه نکا، دچار مشکلات چشمی شده است. وی به «ایران» می‌گوید: 10 سال پیش سوزش شدید چشم پیدا کرده و با تشدید آن به پزشک مراجعه کردم. به مرور زمان، لکه‌هایی قهوه‌ای در چشمم ایجاد شده و سوزش بیشتر شد. پزشک گفت از اثرات مازوت‌سوزی در منطقه، این مشکل میان اهالی منطقه شیوع پیدا کرده است. به گفته این شهروند شمالی، مشکلات چشمی کم نبود که اخیراً سرطان و مشکلات تنفسی نیز به مشکلات مردم افزوده شده است. به گفته توکلی، کشاورزان از مازوت‌سوزی نیروگاه متضرر شده و حتی تعداد زیادی از آنها به‌دلیل عدم فروش محصولات مرکبات، شغلشان را از دست داده و خانه نشین شده‌اند. مرکبات این منطقه که زمانی حرف اول در منطقه را می‌زد، حالا پر از لکه‌های قهوه‌ای شده است.
اگرچه مطالبه حذف سوخت مازوت در نیروگاه نکا که هم اکنون بیش از 4 درصد برق کشور را تأمین می‌کند، بیش از یک دهه است که از سوی فعالان محیط‌ زیست و رسانه‌ها دنبال می‌شود، اما تاکنون تمامی وعده‌ها برای حل این معضل، در حد شعار باقی مانده و هیچ اقدام عملی برای نجات مردم و محیط‌ زیست منطقه انجام نشده است. باید منتظر ماند و دید آیا مسئولان در سازمان محیط‌ زیست کشور و دیگر متولیان امر، برای بهبود شرایط و ممنوعیت مازوت‌سوزی، اقدامی عاجل انجام خواهند داد یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha