آیا ممکن است فردی واقعا دچار مشکل قلب شکسته شود - و از آن بمیرد؟ تعداد فزاینده ای از تحقیقات پزشکی نشان می دهد که این احتمال وجود دارد و متاسفانه این احتمال در طول همه گیری COVID-19 افزایش یافته است.

قلب آدم واقعا ممکن است بشکند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از یو اس تودی، پس از مرگ ایرما گارسیا، یکی از دو معلمی که در تیراندازی و قتل عام کودکان در مدرسه ابتدایی راب در اووالد، تگزاس کشته شد، همسر او جو گارسیا هم دو روز بعد فوت کرد. اعضای خانواده او مدعی شدندد که قلب او پس از مرگ همسرش شکسته است.

دبرا آستین، پسر عموی ایرما گارسیا، در صفحه GoFundMe برای جمع آوری پول برای گارسیاها نوشت: «واقعاً معتقدم جو در اثر قلبی شکسته مرد. برای او از دست دادن عشق 25 سال زندگی اش خیلی سخت بود.» برای چهار فرزند این زوج در این صفحه بیش از 2.5 میلیون دلار جمع آوری شده است.

شاید این میزان کمک به این دلیل باشد که بسیاری از آمریکایی ها با وضعیت این مرد فوت کرده همدلی می کنند. حتی قبل از شروع همه گیری کووید 19، بیماری پزشکی به نام کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو، که به عنوان سندرم قلب شکسته نیز شناخته می‌شود، در حال افزایش بود.

سندرم قلب شکسته چیست؟

به گفته انجمن قلب آمریکا، در موارد سندرم قلب شکسته، محفظه پمپاژ اصلی قلب به طور موقت بزرگ شده ولی خون ضعیف ضعیف پمپ می شود. در نتیجه، بیماران درد قفسه سینه و تنگی نفس را تجربه می کنند، علائمی که می تواند شبیه حمله قلبی باشد.

دکتر ایلان ویتشتاین، متخصص قلب و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، می گوید: «عضله قلب در شرایط استرس شدید ناگهان ضعیف می شود.»

استرسی که منجر به سندرم قلب شکسته می شود می تواند عاطفی باشد - مرگ یکی از عزیزان، یا ترس پس از سانحه رانندگی یا قربانی شدن در یک جنایت - یا می تواند جسمی باشد، مانند سکته مغزی، ذات الریه یا عفونت شدید، یا حتی ورزش فیزیکی شدید «اگر قلب را به عنوان پمپی تصور کنید که باید خون را به بقیه بدن پمپاژ کند، اگر عضله قلب ناگهان ضعیف شود، می تواند شرایطی را ایجاد کند که خون به اندام های حیاتی نرسد و فرد بمیرد.»

او گفت که سندرم قلب شکسته با حمله قلبی معمولی متفاوت است زیرا بیماران دچار قلب شکسته معمولاً در شریان های قلب انسداد ندارند. ویتشتاین گفت:« اگر کالبد شکافی بر روی متوفی انجام نشود، غیرممکن است بدانیم بر اثر حمله قلبی، سندرم قلب شکسته، یا نوع دیگری از بیماری های قلبی ناشی از استرس فوت کرده‌اند.»

او گفت: « مواد شیمیایی، هورمون‌ها و پروتئین‌هایی هستند که در زمان‌های استرس‌زا در بدن تولید می‌شوند که واقعاً می‌توانند محرک هر سه این شرایط باشند.»

ویتشتاین گفت، در مورد گارسیا، « قطعاشکی نیست که آنچه او از سر گذراند در مرگ او نقش داشته است.»

طبق مطالعه دکتر سوزان چنگ، متخصص قلب و اپیدمیولوژیست، میزان سندرم قلب شکسته در سال‌های اخیر افزایش یافته است. این مطالعه که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، افزایش نرخ سندرم قلب شکسته را از سال 2006 تا 2017 نشان داد. در بیش از 135460 آمریکایی که به این سندرم مبتلا بودند در گروه زنان 50 تا 74 ساله بالاترین میزان افزایش دیده شد.

ویتشتاین، نویسنده مقاله ای در مورد این تحقیق، گفت: «اگرچه زنان بیشتر احتمال دارد به سندرم قلب شکسته مبتلا شوند، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که زمانی که مردان به این بیماری مبتلا می شوند، بیشتر در خطر مرگ ناشی از آن هستند. در واقع مرگ در اثر سندرم قلب شکسته در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود.»

کووید بر سندرم قلب شکسته تأثیر گذاشته است؟

تحقیقات مداوم دکتر چنگ نشان می‌دهد که سندرم قلب شکسته، بیماری‌های قلبی مرتبط با استرس و سکته قلبی سنتی در طول همه‌گیری افزایش یافته است. دکتر چنگ گفت: «ما شاهد تشدید این بیماری‌ها هستیم.»

او گفت:« حالا شاهد تعداد بیشتری از بیمارانی هستیم که عوامل خطر مساعد کننده بروز حمله قلبی – مثل سیگار کشیدن، دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا و سبک زندگی کم تحرک – را ندارند یا معدودی از آن‌ها دارند اما دچار بیماری قلبی و عوارض قلبی می شوند. به نظر می رسد اضطراب و استرس ناشی از همه گیری یکی از مقصران این افزایش است.»

دکتر چنگ می‌گوید: «ما یک میزان فوق العاده از استرس جدید داریم که همه ما با آن زندگی می کنیم. و هنگامی که شما یک رویداد فوق العاده غم انگیز مانند آنچه در تگزاس در مدرسه ابتدایی راب رخ داد، هم اضافه شود، این به طور کامل بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.»

ویتشتاین گفت که مشکلات تنفسی ناشی از عفونت کووید-19 احتمالاً می تواند موارد سندرم قلب شکسته را افزایش دهد:« فکر می‌کنم همه‌گیری به نوعی منجر به افزایش موارد از زوایای مختلف، هم از جنبه عاطفی و هم از جنبه فیزیکی شده است.»

برای کاهش خطر ابتلا به سندرم قلب شکسته چه کاری می توانم انجام دهم؟

انجمن قلب آمریکا می گوید اگر فردی از شروع سندرم قلب شکسته جان سالم به در ببرد، اغلب می تواند ظرف چند روز یا چند هفته بهبود یابد. اما اثرات طولانی مدت این سندرم ناشناخته باقی مانده و در حال بررسی است. برخی از تحقیقات نشان می دهد افرادی که سندرم قلب شکسته داشته اند در معرض خطر بیشتر حوادث قلبی در آینده هستند.

اما قطع مسلم این است که باید از اضطراب دور بمانید و کمک بگیرید. برخی ممکن است خواهان مشاوره روانشناسی و روانپزشکی درخصوص غم و اندوه باشند. فعالیت هایی مانند یوگا، تای چی، سایر ورزش ها و مدیتیشن می توانند به کاهش استرس کمک کنند.

دکتر چنگ گفت: «ما درمان دارویی برای استرس نداریم. اما می توانیم تلاش کنیم تا از دست دادن و تأثیر آن بر ما به عنوان افرادی که در آن جوامع زندگی می کنیم، کمتر شود. باید به همه افرادی که در معرض خطر هستند توسط متخصصان کمک شود و حتما ویزیت‌های کامل پزشکی و روانشناسی و روانپزشکی برای فرد در معرض خطر درنظر گرفته شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha